Kirjoittaja Aihe: Uudet näytönohjaimet ubuntussa  (Luettu 3610 kertaa)

tahvo_tavallinen

• Käyttäjä
    • Profiili
Uudet näytönohjaimet ubuntussa
« : 05.08.07 - klo:22.59 »
Ensinnäkin modet siirtäkööt, jos tämä topiikki meni väärään paikkaan. Täytyy myös pyytää anteeksi jälleen uuden topiikin luontia...

Seuraavanlaista aloin tässä miettimään, kun uutta konetta olisi tarkoitus hankkia lähiaikoina: Mitenkä hyvin nämä uudet näytikset tukevat ubuntua ajurien puolesta? Ainakin takavuosina ATI:n linuxpuolen ajurituki oli jossain kurjan ja surkean välimaastossa, Nvidian ollessa välttävä. Entä miten on nykyisin? Kykenevätkö nämä Directx 10:lle suunnitellut näyttikset toimimaan tyydyttävästi ubuntussa, ja saako niistä täyden hyödyn irti OpenGL:llä? Paremmin tietävät vastatkoon.

Entäpä sitten, mikä näytönohjain kannattaisi tällä hetkellä ostaa? Itse ajattelin GeForce 8600GTS:ää, mutta olen toisaalta kuullut, että noilla oli joku suorituskykyongelma liian kapean muistiväylän takia. Ei kuitenkaan viitsisi maksaa 500€ jostain uutuudesta, joka on tehoonsa ja hyötyynsä nähden täysin ylihinnoiteltu.
Mitä suosittelisitte, kun itse pelailen satunnaisesti, mutta teen paljon grafiikkaa ja 3D-mallinnusta?

eGetin

• Käyttäjä
  • Milloin mitäkin
    • Profiili
Vs: Uudet näytönohjaimet ubuntussa
« Vastaus #1 : 06.08.07 - klo:22.19 »
Ensinnäkin modet siirtäkööt, jos tämä topiikki meni väärään paikkaan. Täytyy myös pyytää anteeksi jälleen uuden topiikin luontia...

Seuraavanlaista aloin tässä miettimään, kun uutta konetta olisi tarkoitus hankkia lähiaikoina: Mitenkä hyvin nämä uudet näytikset tukevat ubuntua ajurien puolesta? Ainakin takavuosina ATI:n linuxpuolen ajurituki oli jossain kurjan ja surkean välimaastossa, Nvidian ollessa välttävä. Entä miten on nykyisin? Kykenevätkö nämä Directx 10:lle suunnitellut näyttikset toimimaan tyydyttävästi ubuntussa, ja saako niistä täyden hyödyn irti OpenGL:llä? Paremmin tietävät vastatkoon.

Entäpä sitten, mikä näytönohjain kannattaisi tällä hetkellä ostaa? Itse ajattelin GeForce 8600GTS:ää, mutta olen toisaalta kuullut, että noilla oli joku suorituskykyongelma liian kapean muistiväylän takia. Ei kuitenkaan viitsisi maksaa 500€ jostain uutuudesta, joka on tehoonsa ja hyötyynsä nähden täysin ylihinnoiteltu.
Mitä suosittelisitte, kun itse pelailen satunnaisesti, mutta teen paljon grafiikkaa ja 3D-mallinnusta?
8600GT itselläni ja riittää tarpeisiin ihan riittävästi. GTS:ää ei kannata ostaa huonon hintalaatu-suhteen takia, maksaa 180€ mutta on vain hieman tehokkaampi kuin tämä GT. DX10:n takia näitä ei kannata ostaa. Ja toimii hyvin, tosin Nvidian uusimmat ajurit ei toimi sitten millään, mustaa ruutua pukkaa.
Pöytäkone: Intel i7 920 | Asus P6X58D Premium | 12Gb DDR3 1600MHz | Asus Radeon HD 6950 1Gb | 60GB OCZ Vertex 2 SSD + 2TB WD Caviar Green + Samsung 830 120GB
HTPC: Intel C2D E4400 | Asus P5B | 4Gb DDR2 800MHz | Asus Geforce GT210 | 500GB WD Caviar GP
Kannettava: Asus Eee PC 1225B

tahvo_tavallinen

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #2 : 07.08.07 - klo:09.41 »
Eli omat ajurit tukee linuxia huonosti... harmi. Olisiko sitten esim. ATI:lla parempi linux tuki tätä nykyä? Vai ovatko molemmat valmistajat unohtaneet tyystin avoimen koodin?

Pitäisi saada näyttis tehotyöasemaan, joka toimisi linuxissa. Isoja resoja sen pitäisi pystyä tukemaan, ja vieläpä suoltamaan ulos HD-resoista raakavideota. Tähän ei käsittääkseni ihan mikä tahansa palikka pysty. Minkälaista ohjainta suosittelisitte?

eGetin

• Käyttäjä
  • Milloin mitäkin
    • Profiili
« Vastaus #3 : 07.08.07 - klo:10.07 »
Eli omat ajurit tukee linuxia huonosti... harmi. Olisiko sitten esim. ATI:lla parempi linux tuki tätä nykyä? Vai ovatko molemmat valmistajat unohtaneet tyystin avoimen koodin?

Pitäisi saada näyttis tehotyöasemaan, joka toimisi linuxissa. Isoja resoja sen pitäisi pystyä tukemaan, ja vieläpä suoltamaan ulos HD-resoista raakavideota. Tähän ei käsittääkseni ihan mikä tahansa palikka pysty. Minkälaista ohjainta suosittelisitte?
Siis täh, älä nyt vedä johtopäätöstä että nvidia ei tue linuxia. Tarkoitin että itsellä ei ainakaan Debianissa suostunut toimimaan, ei näemmä kyllä vanhemmatkaan ja muutenkaan äänet ei oikein toiminut niin luulen että vika oli itsessäni. ATI:lla ei ole linux-tuki parantunut lähes yhtään.

E: Ja siis Ubuntussa mulla 8600GT toimi loistavasti, samoin Susessa.
Pöytäkone: Intel i7 920 | Asus P6X58D Premium | 12Gb DDR3 1600MHz | Asus Radeon HD 6950 1Gb | 60GB OCZ Vertex 2 SSD + 2TB WD Caviar Green + Samsung 830 120GB
HTPC: Intel C2D E4400 | Asus P5B | 4Gb DDR2 800MHz | Asus Geforce GT210 | 500GB WD Caviar GP

tahvo_tavallinen

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #4 : 07.08.07 - klo:10.16 »
Mutta mulle jäi edelleen kysymys siitä, että mikä näyttis olisi paras tehotyöasemassa (videoeditointia, kuvankäsittelyä, 3D-mallinnusta, ja ok, satunnaista pelailuakin  ;D )? Niin ja mainittakoon toistamiseen se suurten resoluutioiden tuki (väh 1900x1200). Vaikka nuo tukevat suurempiakin, niin tahtoo kuvanlaatu olla aika diashowta tuollaisilla resoilla.

8600GTS:ää parempi hinta-tehosuhteeltaan saattaisi olla 8800GTS. vaikka se jääkin jälkeen 8800GTX:n kaltaisesta grafiikkamonsterista, niin hinta on osapuilleen puolet siitä.

Kysynkin nyt paremmin tietäviltä, että ensnäki ATI vai NVidia? ja toisaalta mikä malli parhaalle hinta-laatusuhteelle?

eGetin

• Käyttäjä
  • Milloin mitäkin
    • Profiili
« Vastaus #5 : 07.08.07 - klo:10.23 »
Mutta mulle jäi edelleen kysymys siitä, että mikä näyttis olisi paras tehotyöasemassa (videoeditointia, kuvankäsittelyä, 3D-mallinnusta, ja ok, satunnaista pelailuakin  ;D )? Niin ja mainittakoon toistamiseen se suurten resoluutioiden tuki (väh 1900x1200). Vaikka nuo tukevat suurempiakin, niin tahtoo kuvanlaatu olla aika diashowta tuollaisilla resoilla.

8600GTS:ää parempi hinta-tehosuhteeltaan saattaisi olla 8800GTS. vaikka se jääkin jälkeen 8800GTX:n kaltaisesta grafiikkamonsterista, niin hinta on osapuilleen puolet siitä.

Kysynkin nyt paremmin tietäviltä, että ensnäki ATI vai NVidia? ja toisaalta mikä malli parhaalle hinta-laatusuhteelle?
Nvidia ehdottomasti, parhaat näyttikset tällä hetkellä, paras ajurituki, ja suurin osa peleistä yms. on nvidialle optimoitu.

Jos nyt sitten rahkeet riittää niin 8800GTS tietty mutta minä nyt aattelin että ei sulla niin paljoa ole laittaa näyttikseen ja ehdotin tota mun omaa "pikselinmurskaajaa" :P

Regel

• Käyttäjä
  • Lucid
    • Profiili
« Vastaus #6 : 08.08.07 - klo:19.26 »
8800 GTS on tällä hetkellä paras uusista hinta/laatu-suhteeltaan. Toinen hyvä on x1950pro, joka taitaa olla suosionsa takia loppu lähes kaikkialla.

ATI julkaisee noin neljän viikon välein uudet ajurit linuxille, mutta näemmä vielä on paljon nvidiaan kirimistä.

Edit: Oma x850xt on toiminut mainiosti Ubuntussa, ei valittamista. Pelaamiseen fglrx-ajurit, muuten avoimet toimivat loistavasti.

Exitium

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #7 : 08.08.07 - klo:20.16 »
Itselläni käytössä nVidia 8800 Ultra. Hyvin toimii, mutta toisaalta saadakseni kaiken hyödyn irti pelaamisesta (eli siis näyttiksen tehoista) joudun käyttämään pelaamisessa Wintoosaa. Mutta siis hyvin toimii, mutta luultavasti pelkän Ubuntun käyttäjän kannattaisi käyttää halvempaa näyttistä.
Welcome to my signature!

Please note that this signature is licensed under the General Public License. By embedding the signature, or parts of it, into your brain other than by mere aggregation, your brain becomes a combined, and therefore derived, work and thus must be licensed under the GPL too

tahvo_tavallinen

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #8 : 09.08.07 - klo:18.10 »
Ultra tekisi hallaa meikun budjetille. Tai no tehossa saatu hyöty jää vähäiseksi tähtitieteelliseen hintaan nähden (joka kuitenkin vuoden sisällä taas laskee).
Olen vakavasti harkinnut ostavani 8800GTS:n juuri tuon paremman hinta-laatusuhteen takia. koska kuitenkin on iso näyttö isoilla resoilla, ni olis kiva kattella muutakin ku diaesityksiä ;D
Muistaakseni tuon 8600GTS:n täyttönopeus oli joku 11 gigapikseliä sekunnissa 8800GTS:n täyttönopeuden ollessa 24 gigapikseliä/sekunti (teoreettiset arvot). Ainakin maalaisjärkeen tämä sanoisi, että isommille resoille päästään kohtuullisella FPS.lla

Mutta hyvä kuitenkin, että ajurit pelaa. Täyttä hyötyä ei DX10 kortissa tietenkään tule linuxilla saamaan, mutta eiköhän noita openGL:kin pyörittele ihan riittävästi
Ja ainahan jonkun wintoosan saa tuohon multiboottina.
« Viimeksi muokattu: 09.08.07 - klo:18.39 kirjoittanut tahvo_tavallinen »