1. Minulla on USB-kovo jolla yksi iso NTFS osio. Kannattaako se laittaa toimimaan kirjoitustilassa (ohjeet löysinkin jo) vaiko pyrkiä muuttamaan se joksikin toiseksi?
Riippuu vähän siitä, tarvitseeko levyä lukea ja kirjoittaa Windowsistakin ja jos tarvitsee, niin kummasta kirjoitetaan enemmän, Linuxista vai Windowsista. Niin Windows kuin Linuxkin saadaan kyllä lukemaan ja kirjoittamaan yhtä hyvin NTFS- kuin ext3-levyjäkin, mutta Linuxin NTFS-tuki ja Windows ext2/3-tuki ovat enemmän tai vähemmän purkkaviritelmiä, jotka jossain tilanteessa voivat laueta.
Tuon sanottuani voin kuitenkin heti lisätä, että itse muutin ulkoisen levyn ext3:ksi ja ajoin sitä
ext2ifsillä ongelmitta. NTFS-kirjoitusta Linuxista en ole kokeillut, mutta tuntuu olevan sekin varsin hyvä nykyään.
Miksi tiedostojärjestelmäksi se kannattaa muuttaa?
Kuten Jaune, suosisin ext3:ta. Windows-puolella sitä käsitellään ext2:na (journaloimaton).
Helpoiten onnistuu varmaan windows koneella Partition Magicilla?
Jaa-a... Minä kyllä ottaisin kamat talteen toiselle levylle, osioisin uusiksi, alustaisin ja heittäisin kamat takaisin, mutta olenkin vähän paranoidi