Kysymyskin oli vähän huono, anteeksi se. No ainakin liittyy ohjelmien kääntämiseen...
no, nyt minä sitten liikunkin heikoilla jäillä, koska en ole koskaan koodannut mitään ääneen liittyvää (ja kun senkin aika tulee, niin käytössä on luultavasti gstreamer).
Erityisesti SDL tuntuu olevan ongelma. Itse käännetyn BLenderin äänet saa toimimaan, kun exporttaa seuraavan :
export SDL_AUDIODRIVER=esd
Eli ilmeisesti oletuksena SDL käyttää alsaa, joka Blenderin kohdalla ei sitten toimi? Tuota exporttausta ehdotetaan ratkaisuksi moneen ääniongelmaan. Onko se SDL:n ongelma, sen konffauksen ongelma (Ubuntu) vai SDL:ää käyttävän ohjelman ongelma?
no niin, nyt sitten päästiin asiaan...
ongelma voi toki edelleen olla alsan konffauksessa. jos äänikortti ei osaa itsessään hoitaa miksausta, alsaa ei ole konffattu miksaamaan ääniä itse ja esd varaa äänilaitteen, niin ei alsa-softasta mitään kuulu. itse olen tarkoituksella pyrkinyt olemaan käyttämättä esd:tä minkään softan kanssa.
tosin ainakin aiemmin SDL:llä oli joku ihme bugi tuossa äänipuolella. musitaakseni joku iD:n pelin tiimoilta siitä ohjeistettiinkin. näköjään quake4:n,
siellä oli tällaista:
Some Debian and Debian-based distributions ( like Ubuntu ) are crashing during startup. It appears this is caused by the SDL packages selection. You need to install libsdl1.2debian-alsa or libsdl1.2debian-oss instead of libsdl1.2debian-all.
mutta tuo ei ole enää ajankohtainen quaken kanssakaan, joten olettaisin, että vika oli enemmän quakessa.
Eikö SDL:n käytön pitäisi juuri "vapauttaa" ohjelman tekijän tietämästä äänijärjestelmän yksityiskohtia?
no, onhan se juu tietynlainen wrapperi tuolle äänisysteemille ja sillä on useita backendejä joten kyllä. silloin tarvitset tietoosi vain SDL:n äänisysteemien yksityiskohdat