Kirjoittaja Aihe: Viela yksi dhcp ongelma lisaa..  (Luettu 2283 kertaa)

Matsujin

• Käyttäjä
    • Profiili
Viela yksi dhcp ongelma lisaa..
« : 29.10.06 - klo:13.32 »
Sori kun skandit puuttuu  ;D

Tuossa olen muutaman kerran nyt Edgyn asentanut ja dapperiakin olen muutamaan otteeseen kokeillut ja molemmilla nayttaa olevan sama ongelma..

Kone saa ip osoitteen vaihtelevasti: bootatessa joskus kone saa ip:n suoraan, joskus taas ip ilmestyy kuvioon muutaman minuutin odottelun jalkeen.. tosin joskus menee jopa puolisen tuntia..

Syytin aluksi tietysti rautaa, muttakun kaikki toimii windows puolella ihan hyvin. Olen vaihtanut myos kaapelia ja verkkokorttia. Kamppisteni ubuntut toimivat ihan hyvin joten adslboksiakaan ei ole syyta syyttaa.. Emme ole natin takana.

Ipv6:sta olen hankkiutunut eroon, samoin kirjoittanut interface tiedostoon pre-up sleep 5 eth0:n alle..
Nuo eivat auta, ja netti toimii vaihtelevasti vaikka noita temppuja ei tekisikaan.. myoskin firefoxista olen ottanut ipv6 tuen pois, vaikkakaan ei se oikeastaan ongelman syy voi olla kun ei toimi muutkaan yhteydet. Ongelmaa on suhteellisen vaikea tutkia, kun ei tieda milloin tekee jotain mika saa netin toimimaan ja milloin se vaan mysteerisesti alkaa toimia.

Eli ifconfiggia ajaessani saan eth0:lta ihan ok tuloksen, mutta ip puuttuu.. parinkymmenenminuutin paasta sama komento antaa myos sen ip:n ja valissa en ole tehnyt mitaan.

En tieda olenko ainoa ongelmani kanssa, mutta jos joku keksii mika on vialla olisin erittain kiitollinen. :)

raimo

• Käyttäjä
  • openSUSE Tumbleweed
    • Profiili
Re: Viela yksi dhcp ongelma lisaa..
« Vastaus #1 : 29.10.06 - klo:14.03 »
Auttaako sudo dhclient komento silloin kun IP:tä ei ole?

Jos auttaa, lisää tiedostoon /etc/rc.local rivi
Koodia: [Valitse]
/sbin/dhclient

huom, tiedoston viimeinen rivi pitää olla exit 0
eli lisää tuo uusi rivi exit 0 rivin yläpuolelle.

Aiheuttaa sen että IP haetaan juuri ennen kirjautumista (uudelleen).
Toisaalta vähän purkkaviritys, mutta kun todellista syytä ei tiedä,
niin en minä ainakaan muuta keksi, ja ei tuosta toisaalta mitään haittaakaan ole.

Tietä käyden tien on vanki. Vapaa on vain umpihanki.
Aaro Hellaakoski

Matsujin

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #2 : 29.10.06 - klo:14.29 »
Auttaako sudo dhclient komento silloin kun IP:tä ei ole?

Jos auttaa, lisää tiedostoon /etc/rc.local rivi

Ei auta ei. Olen kokeillut komentoa useilla eri parametreillä ja tulos on aina sama: Dhcp offeria, discoveria jne kaikenlaista viestintää käydään erään ip-osotteen välillä, mutta osoitettta ei saada. En kovin helpolla sitä saa tänne foorumille pastettua, sillä netti toimii toistaiseksi hyvin ja kun se ei toimi en pääse kirjoittamaan foorumeille.. Jos tuo viesti on oleellinen voin kuitenkin yrittää sen tänne jotenkin sähläillä :)

muita ehdotuksia?

raimo

• Käyttäjä
  • openSUSE Tumbleweed
    • Profiili
« Vastaus #3 : 29.10.06 - klo:14.39 »
Ei auta ei. Olen kokeillut komentoa useilla eri parametreillä ja tulos on aina sama: Dhcp offeria, discoveria jne kaikenlaista viestintää käydään erään ip-osotteen välillä, mutta osoitettta ei saada. En kovin helpolla sitä saa tänne foorumille pastettua, sillä netti toimii toistaiseksi hyvin ja kun se ei toimi en pääse kirjoittamaan foorumeille.. Jos tuo viesti on oleellinen voin kuitenkin yrittää sen tänne jotenkin sähläillä :)

muita ehdotuksia?

Mikä viesti? En minä tietääkseni mitään viestiä pyytänyt?
Vaan että laitat (kirjoitat ja tallennat) ko. /sbin/dhclient rivin /etc/rc.local tiedostoon. :)

Mutta laita nyt sitten tämän komennon tulos tänne:
cat /etc/network/interfaces
niin varmistetaan että tuo tiedosto on oikeanlainen.

Tietä käyden tien on vanki. Vapaa on vain umpihanki.
Aaro Hellaakoski

Matsujin

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #4 : 29.10.06 - klo:15.11 »
Koodia: [Valitse]
gepardi:~$ cat /etc/network/interfaces
auto lo
iface lo inet loopback

auto eth0
iface eth0 inet dhcp

auto eth1
iface eth1 inet dhcp

auto eth2
iface eth2 inet dhcp

auto ath0
iface ath0 inet dhcp

auto wlan0
iface wlan0 inet dhcp

Eli ihan default tuo tiedosto on.. pre-up sleep 5:n lisääminen eth0:n alle ei auta..

Matsujin

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #5 : 30.10.06 - klo:17.16 »
Päivitystä asiaan: Kokeilin aamusta Fedora core kutosta ja samaa tekee.. :(

Osaako joku auttaa.. googlailukaan ei ole tuottanut tulosta.. :/

edit: Tarkemmin fedorasta: se siis jymäyttää siihen kohtaan, missä haetaan ip asetuksia eth0:lle. joskus siitä päästään eteenpäin heti, joskus menee minuutteja niinkuin ubuntullakin.

Kokeilin myös Gentoo 2006.1 amd64 livecd:llä. Boottasin sillä kymmeniä kertoja, mutta vastaavia ongelmia ei ollut.. Alkaa todella ihmetyttää tämä ongelma :O
« Viimeksi muokattu: 30.10.06 - klo:18.44 kirjoittanut Matsujin »

Matsujin

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #6 : 02.11.06 - klo:20.57 »
Kenelläkään mitään ehdotuksia, mitä voisi koittaa muokata?

btw. Offtopiciksi menee, mutta mistä löytyy linuxin kernelin sorsat ja tai ohje kernelin uudelleen kääntöön; tarkoitus olisi poistaa ipv6 tuki ihan kerneliä myöten ja vilkaista muutenkin moduulien tila..