Olen ilmeisesti asettanut kysymykseni huonosti päätellen siitä, miten niitä on ymmärretty. Joskus kirjoitustyön lomassa tulee luovia taukoja, jolloin voi esim. jatkaa joidenkin kotivideoiden editoimista. Minulla on monta editointiohjelmaa enkä nykyään käytä niitä enää kovin usein. Olin aikoinani myös utelias linuxin suhteen niistä, koska ennen vähänkin paremmat editointiohjelmat olivat Windowsissa ja maksoivat reilusti. Nyt tilanne on muuttunut molemmissa järjestelmissä.
Silloin kun minulla on aikaa, teen suurempia editointeja Windowsissa käyttäen DaVinci Resolvea. Ubuntussa olen nykyään käyttänyt lähinnä Shotcut ja Kdenlive ohjelmaa. Päätin jättää myös Shotcutin ja tyytyä vain Kdenliveen. Koska teen koneellani myös Windowsissa paljon muutakin kuin vain editoin, ajattelin että olisi viisasta käyttää yhtä editointiohjelmaa, joka olisi sama molemmissa järjestelmissä. Kdenlive voi Ubuntussa tallentaa projektin yhtä hyvin windows-osiolle kuin linux-osiolle Se toimii, mutta Windows ilmeisesti tekee jotain tiedostolle, jos käytän sitä Windowsin Kdenlivessa. Tekemäni varmuuskopio toimi kuitenkin myös Ubuntussa, mutta alkuperäiselle tapahtui jotain. Vaikka tallennustiedosto ei ymärtääkseni ole sama kuiin ohjelmatiedosto, niin ilmeisesti saman tiedoston käyttäminen editoinnissa ei toimi doubleboot järjestelmässä vastaavalla tavalla kuin Windowsin doc-tiedostot tai Libre Officen odt-tiedostot.
Vielä lisäykseksi kymymyksessä ei ollut syytös ohjelmoijia kohtaan, vaan yritys ymmärtää, mistä siinä on kysymys.