Ei tuo kyllä mitenkään yleistä ole. Pääsääntöisesti boottijärjestys pitää nimenomaan olla oikea tai valita se heti käynnistyksen aikana jollain pikanäppäimellä.
Se tikku, jolla olen tämän kokenut, on SSD-tikku, jossa on kaksi liitintä: toisessa päässä eSATA, ja toisessa päässä USB. (Silloin kun hankin tikun, minulla oli läppäri, jossa oli USB-porttien joukossa yksi, joka oli samalla myös eSATA-portti, mutta se kone on heivattu kierrätykseen jo ajat sitten.) Olen asentanut tikulle Ubuntun, eli kyse ei ole asennustikusta.
Kun kytken tikun USB-pään tietokoneen USB-porttiin ja käynnistän koneen, saan käynnistysvalikon esiin toimintonäppäimellä, mutta jos myöhästyn siitä kohdasta, niin nykyään kone käynnistää Ubuntun USB-tikulta kovalevyn sijaan, vaikka kovalevy on käynnistysvalikossa ekana. Aiemmin jouduin aina painamaan toimintonäppäintä että sain koneen käynnistymään tikulta. Yhtään en tiedä missä vaiheessa muutos on tapahtunut, koska asia tuli ilmi vasta kun kerran myöhästyin toimintonäppäimen painamisesta.
En siis tiedä johtuuko ilmiö tikun tyypistä, vai onko kyse pelkästään kyseisen koneen UEFIsta.