Tarkoitin kuitenkin lähinnä kahta ominaisuutta:
1. synkkaa Ubuntu-läppärin hakemiston pilveen automaattisesti
Juu Windowsissa on mikäli olet kirjautunut suoraan tuolla omissa tiedostoissa OneDrive kansio, jonka sisällön voi synkata vaikka kokonaisuudessaan pilveen. Tai sitten valita kansioita tai tiedostoja, jotka ladataan palvelimelta paikalliseksi. Itsellä on 365 tilattuna, eli tilaa olisi 1015Gt, toisin sanottuna mikäli tuon hyödyntäisi kokonaan, niin itsellä ei ainakaan useammallakaan koneella olisi edes tilaa ladata koko sisältöä koneelle.
2. jostakin hakemistosta saa lähetettyä linkin (hiiren oikealla napilla tai jotenkin) jollekin muulle joka voi sisällön ladata
Ihan identtinen toimintatapa. Painaa tiedoston päällä oikeaa ja painaa "Jaa" nappia, jossa pilven kuva, niin voi jakaa tiedoston ja valita voiko vastaanottaja muokata sitä, vai onko vain esim. ns. latausoikeus.
Google Drivessä?
Kyllä se periaatteessa on ihan identtinen. Olen kyllä samaa mieltä, että tuo Google Drive clientti tietokoneelle, ainakin Windowsissa on jotenkin hyvin epämiellyttävä käyttää ja itse käytänkin sen palveluita täysin selaimen kautta nykyään ja ehdottomasti parhaiten ne mielestäni toimii suoraan Androidissa Googlen omissa sovelluksissa, kuten tuo mainittu "Excel" kopio Sheets, joka on minusta varsin hyvä ihan perus juttuihin ihan webbisovelluksena. Tähän pitää kyllä kommentoida, että en ole kyllä ladannut/käyttänyt tuota Drive sovellusta pitkiin, pitkiin aikoihin, eli ei käsitystä minkälainen se juuri tänä päivänä on.
Mielestäni Dropboxissa ei ollut tuota synkkaa
On siinä ollut aika kauankin tuo ominaisuus ja jos en ihan väärin muista, niin siinä taisi toimia hyvinkin hienosti kansion jakamis toiminnallisuus. Muistelisin, että pystyi suoraan jakaan kansion ja se tuli toisen käyttäjän Dropbox kansioon melkein heti näkyviin kuin sen olisi itse tehnyt. Muuttelivat vain joskus ilmaistilin kokoja pienemmäksi ja jouduin siirtämään tietoja sieltä pois ja hinnoittelivat itsensä minusta ihan liian kalliiksi ja aika nopeasti sitten lopetinkin sen käytön.
Ubuntu Onea en juurikaan kerennyt edes käyttään. Lähinnä synkkasin joitain muistiinpanoja sillä Ubuntu asennusten välillä. Eikös tomboy laput muistaakseni synkkautunut tuolloin automaattisesti Oneen jos en väärin muista. Varmaan muitakin juttuja, mutta se on jotenkin jäänyt mieleen.