Kun asensin usb-tikulta Ubuntun uudestaan, niin asennuksessa kysytään heti alussa, että päivitetäänkö samalla ja annoin suostumuksen. Niinpä en oikein tiedä, mitä päivitettiin. Asennuksen jälkeen tuli vielä yksi päivityspyyntö, minkä suoritin. Järjestelmäasetuksissahan voidaan määritellä, miten päivitykset tapahtuvat, niissä pitäydyn ohjelman omissa perusasetuksissa. Ainoastaan kielsin ohjelman ilmoittelemasta tuosta uudemmasta 18.04 versiosta, koska tykkään enemmän 16.04 versiosta.
Mielenkiintoinen pointti tuo, että komentorivin käskyt toimisivat luotettavammin. Komentoriviä käytettäessä ilmeisesti koko ajan näkee, mitä ohjelmassa tapahtuu. Mielestäni graafisessa käyttiksessä yksi suuri ongelma on tiedonpuute, missä ohjelma menee. Eli ns. tiimalasi monta kertaa puuttu tai aikajana. Monesti tuo aikajana pitää huomata, koska se voi olla itse ohjelman ikonin sisällä pienenä mikroskooppisena janana ja 18.04:ssä näyttää olevan oikeassa yläkulmassa pieni minimaalinen ympyrä, missä sektori kasvaa esim. kopioinnin edistyessä. Ko. ympyrää klikkaamalla tulee kyllä uusi ikkuna, mistä homman näkee paremmin, jos vaan tietää klikata. Mutta monta kertaa käyttäjä ei näe mitään ja se on vihonviimeistä. Luulen, että itsellenikin tapahtui näin, koska määrittelin "päivitä kaikki". Olisi pitänyt vaan istua koneen ääressä kärsivällisesti ja odottaa. Vaikka koneeni ovat varsin vaatimattomia, niin olen kyllä huomannut, että Ubuntu kyllä selviää hommista, mutta joskus se vie aikaa varsin paljon, siksi olisi erittäin tärkeää käyttäjän nähdä jostakin, että kone tekee hommia ja ohjelma etenee.