Kun aensin Kubuntu18.04 version uuteen koneeseeni, se toimi ensin ilman suurempia ongelmia xorgin ajurilla, joka oli oletuksena. Suhteellisen pian jouduin kuitenkin vaihtamaan sen Nvidian ajuriin 410, joka tosin ei ollut viimeisin. Sekin toimi hyvin jonkin aikaa, kunnes näyttö rupesi varsinkin palauduttuaan valmiustilasta välkkymään. Nyt viimeksi asensi Nvidia 415 ajurin. Ajaessani Ajurien hallinnan valikosta, näyttö välkkyi kuin viimestä päivää eikä eikä ajurien hallinta vieläkään näyttänyt asennettua viimeistä ajuria, vaikka päätteen avulla se näkyi. Koko tänä aikana olen päivittänyt aina uskollisesti Kubuntun tarjoamat päivitykset.
Kun asensin ensimmäisen Ubuntu-versioni pöytäkoneeseeni, tein jotain väärin ja minulta katosi tärkeitä tiedostoja. Soitin erääseen Linux yritykseen muistaakseni ja kerroin ongelmastani. Sieltä tuli nuori mies, joka korjasi koneeni ja palautti kadonneet tiedostoni. Me ystävystyimme ja hän auttoi minua useamman kerran. Muistan yhden lauseen, jonka hän sanoi minulle: "Jos kone toimii, niin älä tee mitään tarkoittaen myös "älä päivitä". Minähän päivitin ja aina ilmaantui uusia ongelmia. Opin vain vähitellen tätä keskustelupalstaa käyttäen korjaamaan aiheutuneita ongelmia. En tarkoita tässä, että ne kaikki olisivat johtuneet päivityksistä. Mutta miettiessäni tätä viimeisintä ongelmaa, jonka ehkä nyt sain ratkaistuksi, niin tuli mieleen: Olisivatko päivitykset mahdollisesti aiheuttaneet sen?
Joka kerta kerta kun konetta päivitetään, konen ohjelmisto ymmärtääkseni muuttuu. Minä käytän paitsi toimisto-ohjelmia, myös erilaisia video ja audiohjelmia sekä kuvankäsittelyä. Silloin siellä voi käsittääkseni olla osia, jotka eivät välttämättä ymmärrä tehtyjä muutoksia. Ammattilainen varmaankin tietää jo päivittäessä, mihin mikäkin päivitys vaikuttaa, mutta minä en tiedä hyväksyessäni päivitykset. Siksi kysymys teille, jotka ymmärrätte paremmin, pitäisikö päivitysten kanssa olla varovaisempi?