Olen jo vuosia ajellut Linux-Mint-koneilla ja olen ollut niiden toimintaan tyytyväinen. Tänään paras Mint-koneeni kuitenkin kieltäytyi käynnistymästä. Startissa kone boottaa ihan normaalisti ja kirjautumisikkuna tulee esiin normaalilla nopeudella. Kun syötän salasanan koneeseen, niin ruudulle tulee ilmoitus:
Istunnon kesto oli alle 10 sekuntia. Ellet itse kirjautunut ulos, niin tämä voi olla merkki asennusongelmasta tai levytilan loppumisesta.Yritä kirjautua jollakin vikasietoisella istunnolla ja tarkista, pystytkö korjaamaan ongelman.
Tämän tekstin alapuolella olevaan ikkunaan saan tekstin:
syndaemon: ei prosesseja
/ETC/MDM/Xsession: Beginning session setup...
localuser xxxxxxx being added to acces control list
Nyt kysyn viisailta UBUNTU-miehiltä, miten ongelma korjataan? Koneessani on noin vuoden vanha 120 GB SSD-kovalevy, johon Mint 18.1 (Cinnamon) on asennettuna. Koneessani on myös toinen 120 GB SSD-kovalevy, johon on asennettu Win7. Win7 käynnistyy ihan normaalisti, joten ilmeisesti vain Linux-levylle on tullut jotain häikkää. Eilen edellisen istunnon aikana Linux-Mint toimi aivan normaalisti. Levytilaakin pitäisi olla aivan riittävästi, joten se eivoi olla vikana.
Eniten minua huolestuttaa se, että saanko palautettua Linux-levyllä olevat tiedot, mikäli koneen SSD-kovalevy on mennyt rikki. Kovalevyllä on kolmen vuoden takuu, joten saan kyllä uuden levyn, mutta kadonneita tietojahan ei tietenkään kaupasta saa. Ei ole tullut varmuuskopioita liian usein otettua, koska vanhat pyörivät kovalevyt olivat niin varmatoimisia.
Vähän lisätietoa: klo 20.10
Saan kyllä Linux-koneenssakin päätteen auki kokoruututilassa, mutta en tiedä komentoja, millä koneen saisi niin paljon järkiinsä, että se käynnistyisi normaalisti.