Jotenkin ilmeisen naiivisti kuvittelin, että täällä jos missä on niitä auttavia aktiiviharrastajia.
Kyllä täällä ihan mielellään avustetaan, mutta tietojen pelastaminen on tarkkaa ja huolellista hommaa, jos siinä kusee pahasti jotakin, niin tiedot menevät sen siliän tien.
Valitettavasti itselläni ei ole Loviisan suunnalle asiaa, joten en varmaankaan ole oikea henkilö pelastamaan tiedostoja koneestanne, ellet halua lähettää postissa sitä minun luokseni. (Myös postitus saattaa rikkoa kiintolevyä, ellei se ole SSD, mutta yleensä se ei sitä tehnyt). Lisäksi en voi antaa tekemiselleni takuuta, mutta olen auttanut naapuriani vähän vastaavassa ongelmassa, kun hänellä Windows 10-asennus "sotki" koneen. Tein siitä levykuvan, ja siirsin tiedostot uuteen ympäristöön, ja asensin Lubuntu 16.04:n.
Nykyään hän on tyytyväinen Linuxinomistaja.
Jos haluat, niin kysele Verkkokauppa.com:sta pelastuspalvelua. Itse vaihdoin kerran levyn niiden palvelun avulla.
- Tee pelastettavasta levystä levukuva USB-kiintolevyyn.
Tässä ei ole kyse hajoamassa olevasta levystä eikä edes siitä, että tiedostojärjestelmä olisi sekaisin, joten en näe mitään syytä tehdä näin.
Ei vara venettä kaada. Joo se ei ole pakollinen, mutta itse tekisin niin. Tosin tuossa levykuvan ottamisessakin voi sössiä, niin saattaa olla että olet oikeassa, ettei levykuvaa kannata ottaa.