Hei kaikki!
Tätä olen kysynyt joskus aiemminkin[1], mutta ajattelin uusia kysymykseni näin muutaman vuoden jälkeen:
Löytyykö Ubuntulle hyvää ratkaisua, jossa sähköposti, kalenteri ja tehtävälista saataisiin toimivasti integroitua ja synkronoitua verkon yli kännykkään (Android)?
Haluaisin siis käytännössä tilanteen, jossa:
1) saan sähköpostin
2) teen viestin pohjalta kalenterimerkinnän
3) merkintä näkyy automaattisesti myös kännykän kalenterissa
tai:
1) saan sähköpostin
2) luon sähköpostiviestin vuoksi 1-n tehtävää
3) tehtävät näkyvät myös kännykän tehtävälistassa.
tai:
1) teen kännykällä kalenterimerkinnän / lisään tehtävän
2) merkintä näkyy oitis myös työpöytäclientissä
3) voin merkinnän näppärästi nähdessäni esim. hoitaa tehtävän laittamalla sähköpostin tms.
Suoraan sanoen luulisi, että tällainen asia jo nykyään onnistuisi helposti. Kuitenkin olen joutunut toteamaan, että ainakaan ilmaisten pilvi- tai kalenteripalvelujen avulla se ei onnistu: Googlen kalenteri synkronoituu Androidiin mainiosti, mutta työpöydällä joutuu käyttämään nettiselainta. Tehtävälista Googlella on heikko, ja Androidin kalenteriin ei tehtävät synkkaudu (koska Samsung on niin päättänyt). Toisaalta Thunderbird (jota käytän sähköpostiin) toimii Googlen kanssa yhteen vaihtelevasti. Yhdessä vaiheessa toimikin, sitten yllättäen puolitoista tai kaksi vuotta sitten integraatio hajosi keskein kiireisen projektin. Eihän se paljoa naurattanut. Tällä hetkellä käytän sähköpostiin, kalenteriin ja tehtävälistaan kaikkiin vähän eri softia, data synkkautuu mihin sattuu eikä integraatio pelaa. Oi voi.
Eli siis:
Mikä on a) hyvä softa Linux-työpöydälle b) hyvä protokolla/standardi synkronointiin c) hyvä softa Androidille?
...ja jos ei hyvää Android-softaa ala löytyä, olen valmis vaikka vaihtamaan puhelinta. Sen verta tärkeä kuitenkin itselleni tämä kyseinen asia on.
[1]:
http://forum.ubuntu-fi.org/index.php?topic=44189.msg340446#msg340446