Kaveri sanoi töissä, että hänellä on kone, josta kyky käynnistyä tikulta on mystisesti kadonnut.
En kyllä oikein jaksa uskoa. Olisiko mennyt vanhaan halpaan, että kaikissa koneissa kaikki usb-portit ei vain yksinkertaisesti kykene boottaamaan? Erityisesti kannettavissa tätä on nykyään liikkeellä paljonkin. 2/5 viimeisestä tuoreehkosta läppäristä on olleet sellaisia, että vain yhdestä portista on boottaus onnistunut. Muut ei vain jostain syystä noteeraa tikkua mitenkään. Epäilisin että tämä liittyy jotenkin piirisarjaohjauksiin ja valmistajat ovat olleet laiskoja periaatteella "se ei ole peruskäyttäjän juttuja muutenkaan tuo usb-bootti".
Tuo osiointi GPT-muodossa? Mahtaako pitää paikkansa?
Se
pitää paikkansa.
Esim. tuolta Rufuksen sivuilta suora lainaus.
Huomioita UEFI- ja GPT-tukea koskien:
Versiosta 1.3.2 lähtien Rufus tukee sekä UEFI- että GPT-muotoa asennustietovälineen luomisessa, voit siis asentaa Windows 7-, Windows 8- tai Linux-käyttöjärjestelmän täydessä EFI-tilassa.
Windows Vista tai uudempi vaaditaan täyttä UEFI/GPT-tukea varten. Käyttöjärjestelmärajoituksista johtuen Windows XP rajoittaa UEFI-boottaavien asemien luomisen MBR-tilaan.
No Biosissa oli joku Win8 liittyvä rasti laittamatta päälle. Win7 ei käynnisty UEFI:n avulla, jos ei tarvittavaa koodia lisää asennusmedialle. Rufus osaa kuulemma tehdä moisen tempun.
Tämä meni vähän ohi. Liittyykö siis jo mainittuun bootsect-lisäosaan? Vai tarkoitatko siis ihan EFI:n CSM (Compatibility Support Module) vai Secure Boot osiin ominaisuuksiin?
Huomioitavan arvoinen asia on, että Windowsit kyllä asentuu ainakin 8.1:n asti ihan ilman (U)EFI tukeakin ja todennäköisesti pätee vielä 10-versioonkin. Olen kokeillut parikin kertaa. Järjestelmä ei mukise sen puutteesta mitään ja jos haluaa dualbootin, niin silloin itse tekisinkin ns. legacy-asennuksen. Vain nämä OEM-asennukset on EFI-tilassa ja toki sen saa itsekin asennettua EFI-tilaan jos haluaa, mutta se ei siis ole pakollinen.
*
lisäys*
Jos koneeseen asentaa pelkästään Windowsin ja UEFI-tuki löytyy, niin silloin aivan ehdottomasti UEFI-tilassa myös asennus, koska kaikki boot-ajat yms. on kuitenkin monissa koneissa merkittävästi nopeampia kuin legacy-tilassa asennettuna.
Entäs Grub? Osaisiko se käynnistää asennusohjelman? Onko mitään järkeä tehdä esim cat win.iso > /dev/sde (tikku) tai vastaava dd:llä.
99% varmuudella tuo ei onnistu ainakaan noin yksinkertaisilla komennoilla. Olen lähes varma, että tuo vaatisi tietyt lisävivut, joku viisaampi voi toki varmistaa.
Yksi vaihtoehto on varmaankin käyttää E2B-ohjeita. Löytyy täältä ja jonnekin sivulle sekavien ohjeiden sekaan oli ympätty myös Linux-ohjeita. Tuolla olen itse tehnyt "grub" valikkoisen usb-tikun josta löytyy esim. Acronis True Image, muutamia boottaavia apuohjelma "cd-imageja", linux asentimia yms. Tämä on muuten aivan mainio, mutta siinä on yksi todella paha virhe. Itse olen monesti saanut tikun sellaiseen kuntoon, että tiedostot ei ole enää ns. yhtenäisiä ja levykuva voi lähteä lataantuun ihan ok ja vaikuttaa toimivan näennäisesti ihan ok, mutta tiedostojärjestelmä onkin sitten jostain kohti rikki ja tuo alkuun aiheutti itsellä todella vankasti harmaita hiuksia, että missä ihmeessä nyt on vika. Tästä on kyllä juttua tuolla ohjeissa jossain kohti. Se miksi tuo periaatteessa toimii Windows asentimien kanssa (huom. 10:stä en ole varma) on, että tuo pohjautuu Grub4Dosiin, eikä tavalliseen Grubiin.
Tuo E2B on siis ihan loistava ja suosittelen, mutta jos ei etukäteen tiedä varmaksi imagen käyttäytymistä koneessa X, niin en todellakaan suosittele silloin. Voi helposti tärvääntyä aikaa tuohon rikkonaiseen tikkuun jos asiaa ei hoksaa ajoissa.
Olen kyllä kokeillut joitain Grub ja dd-pohjaisia ohjeita Windows 7 asennusmedian luontiin ja niissä on myös käynyt niin, että asennin on käynnistynyt hienosti ja mennyt jonkin matkaa jopa asennusta läpi, mutta suhteellisen alkupäässä kuitenkin asennin on jyrähtänyt jumiin tiedostovirheen takia. Ilmeisesti tuo liittyy jotenkin siihen, että asennin haluaisi "natiivimuodossa" päästä tiedostoihin ja jokin, en mitään hajua että mikä voi rikkoa tuon. Eli suosittelen todella lämpimästi, niitä oikeasti toimivaksi todettuja keinoja käyttään.