Nyt kaivattaisiin vinkkejä hyvistä Linux-kirjoista. Mieluummin Debian/Gnome -painotteisia, jotta oppeja voisi suoraan soveltaa Ubuntuun.
Jos olette lukeneet hyvän kirjan, niin laittakaa sen nimi ja taso (aloittelija / edistynyt) näkyviin, niin muutkin voivat samaiseen opukseen tutustua. Tietysti saa myös lyhyesti kommentoida kirjaa ja vaikkapa kertoa minkätyyppisiä asioita siinä pääasiassa käsitellään. Myös kieli olisi hyvä mainita.
Jos täyttä sontaa on tullut vastaan, niin voit myös varoittaa muita käyttäjiä etteivät ainakaan mene ostamaan samaa kirjaa.
---
Itse kaipailisin lähinnä tietoja Debianista hieman pintaa syvemmältä. Esimerkiksi voisin mainita vaikka peliohjaimen lisäämisen peliporttiin. Mitä kaikkea pitää tehdä (ja miksi) että ohjain toimii seuraavankin käynnistyksen jälkeen. Sitten on vielä tämä Gnome, johon olen ensi kertaa tutustumassa tämän Ubuntun myötä. Mistä löytyisi tietoa siitä minkälaisia asetustiedostoja se käyttää ja miten käyttäytymiseen tai ulkonäköön voi parhaiten vaikuttaa, tai mikä on Bonobo?
Eipä ole itselleni tullut tällaisia kirjoja vielä vastaan, mutta tykkäisin lukea näistä mieluummin kirjoista kuin erinäisiltä man-sivuilta tai metsästämällä Googlen avulla infoa netistä.
Jotakin toista saattaa kiinnostaa enemmän se, miten tekstinkäsittelyohjelma käynnistetään tai miten tiedostoja nimetään uudelleen. Kolmas taas on epätietoinen sähköpostiasetusten tekemisestä. Kaikentasoiset kirjat ovat siis tervetulleita.
Mikko.
P.S. En siis ole aikeissa tuhota järjestelmääni liialla säädöllä, mutta olen vain kiinnostunut kaikesta ihan detaljitasolla. Ehkä olen omituinen.
P.P.S. Itse voin suositella ainakin jättämään väliin IT-pressin Linux Sertifikaatti -kirjan. Takakannen perusteella kirjassa käsitellään vaikka mitä, mutta todellisuudessa siellä lähinnä kerrotaan vain että jokin asia on olemassa, mutta ei sitten opeteta sen käyttöä yhtään enempää. Asia-/kirjoitusvirheitäkin tuli vastaan aika lailla.