Kiitän vastauksista.
Teetän oikeasti vielä ihan paperikuvia, ja tässä yhteydessä pieni tarina: annoimme nuorimmaiselle, jo kohta 25 vuotiaalle pojalle mukaan vietäväksi hänen uudelle asunnolleen hänen elämänsä varrelta otetut kuvat albumeissa, ja kun seuraavan kerran vierailin luonaan, kiitokset niistä kuvista albumeissa olivat ylitsevuotavat!!! Eli paperille ja kunnon paperille sittenkin oikeina värikuvina.
No, tässä on selvinnyt, että vika on gimp-ufraw pluginissa, joka ei tue 16-bittistä vientiä. Kainalosauvana voi käyttää tätä: Corel Aftershot Pro 2:stä kun yrittää viedä Gimpiin, tulee sama urputus (käyttää gimp-ufraw -pluginia), ja vienti ei onnistu. Syntyy kuitenkin kuvan nimellä tif-tiedosto, joka on 16-bittinen ja jossa on metatiedotkin mukana. Gimp osaa avata tämän 16-bittisenä metatietoineen.
Yritin ladata uudemman Ufrawn (0.22) PPA:sta, mutta tulee urputusta jostain kirjastoristiriidoista. Ehkä siellä olisi jo uudempi plugin.
Itse Gimpistä; toiminnoissa on uudenlaista käsitteistöä, josta ei saa mitään yhtymäkohtaa perinteiseen. Jos valitsee vaikka epäterävä maskin, niin ponnahdusikkuna tuo eteen jotain, mistä ei osaa yhtään päätellä, miten terävöitys suoritetaan. Perinteinen selkeä PS-ilmaisu on, säde, määrä, ja kynnys. Näistä ei ole tietoakaan uudessa valintaboksissa Gimpissä. Samanlaisia työkaluja on muitakin. Kuvan rajaaminen ja pienentäminen olisi edelleenkin toiveissa saada suoritetuksi yhdellä operaatiolla photarin tapaan, ja työkaluasetukset koko rajaustyökalussa ovat sellaiset, että uusi käyttäjä onnistuu vain sattumalta rajaamaan tiettyyn kuvasuhteeseen.
Ei Gimpin jäljessä ole pahemmin huomauttamista, mutta kun raw-pluginia ei ole tai se on vajaa, ja työkaluissa on vakiintuneesta käytännöstä poikkeavia juttuja, ne tekevät asiat hankaliksi ja samalla hitaiksi. Photarilla käsittelee paljon nopeammin. Suuri ominaisuuksien määrä ei useinkaan ratkaise, vaan enemmän kuvia käsittelevälle pitäisi olla nopea työnkulkumahdollisuus. Olen edelleen sitä mieltä, että Gimpistä voi syntyä ihan varteenotettava työkalu, jos ei sorruta näpertelyyn, vaan saatetaan ihan perusasiat kuntoon. Niihin ehdottomasti kuuluu tuo ainakin 16-bittinen tuonti ja käsittely, värinhallinta sekä metatietojen koossa pysyminen aina importista lopputuotteeseen asti, on se sitten kymppikuva tai iso seinätaulu.