Jo ennen asennusta asennusohjelma kysyy asennetaanko jotain rajoitettuja ohjelmistoja, ja asennuksen jälkeen Ubuntu muistuttaa asentamaan suljetut ajurit. Kaiken tämän jälkeen minulle ei ei ole tullut mieleenkään että vielä olisi joku rajoitettu paketti joka pitäisi itse erikseen asentaa.
ubuntu-restricted-extras ei ole yleensä välttämätön, jos olet jo asentanut rajoitut lisäosat (ubuntu-restricted-addons) asennuksen aikana. Flash-liitännäinen asentuu molempien mukana. Restricted-extras-paketin mukana tulee lisäksi Microsoftin fontit, RAR-purkaja ja joitakin video- ja äänikodekkeja.
Ubuntu 14.04:ssä ubuntu-restricted-extras on näemmä edelleen rikki, eli
paketti riippuu vanhasta libavcodec-extras-53:sta nykyisen 54:n sijaan. Tässä tilassa ubuntu-restricted-extras-pakettia ei pidä asentaa.
No minäpä ryhdyin asentamaan, Ubuntu sovellusvalikoiman kautta, ja heti alkajaisiksi sain silmilleni ponnahdusikkunan jossa lueteltiin iso joukko paketteja jotka pitäisi poistaa ja kysyttiin asennetaanko silti.
Kun en ymmärtänyt mistä on kyse, käynnistin asennuksen samantien. Nyt se on ollut jumissa jo pitkään, koko ikkuna harmaana. Mitenkäs tästä selvitään?
Jos käytät 14.04:ää, ongelma johtunee juuri mainitsemastani virheellisestä riippuvuudesta. Normaalisti pakettia libavcodec-extras-53 ei ole lainkaan saatavilla ja järjestelmä ilmoittaa, ettei asennus onnistu. Sinun järjestelmässäsi tuo paketti on ilmeisesti ollut asennettavissa jotain kautta, ja paketointijärjestelmä on päätynyt poistamaan uuden libavcodecin kokonaan ja korvaamaan sen vanhemmalla versiolla. Tästä puolestaan seurannee riippuvuuksien kautta se, että lähes koko työpöytäympäristö, selaimet ja useimmat muut ohjelmat poistetaan. Hälytyskellojen olisi pitänyt soida, kun paketointijärjestelmä ilmoittaa ison listan poistettavia paketteja.
Tässä tilanteessa kannattaisi ottaa ensinnäkin varmuuskopiot kaikista omista tiedostoista. Sitten voit yrittää sulkea sovellusvalikoiman vaikka väkisin. Älä kuitenkaan poistu työpöydältä. Pakettienhallinta on ehkä ehtinyt poistaa joitakin keskeisiä ohjelmia, joten asenna ne takaisin. Oikea paketti on
ubuntu-desktop, jos käytät normaalia Unity-työpöytää tai kubuntu-desktop KDE:tä varten, lubuntu-desktop LXDE:lle ja xubuntu-desktop Xfce:lle. Nyt asennus on paras tehdä päätteessä:
sudo apt-get install ubuntu-desktop
Kun asennus on mennyt läpi, voit kirjautua ulos ja käynnistää järjestelmän uudelleen. Osa perusasennukseen kuulumattomista ohjelmista voi olla hävinnyt, joten niitä joudut sitten asentamaan uudelleen käsin.
[Sivuhuomautus: Minulla on se kokemus, että joskus ohjelman käynnistinkuvake ei tule automaattisesti käynnistinpalkkiin jos asennuksen tekee komentoriviltä. Mutta jos teen asennuksen sovellusvalikoiman kautta, käynnistinkuvake tulee aina palkkiin.]
Normaalisti vasemman reunan käynnistinpalkiin ei pitäisi tulla automaattisesti mitään uusia ohjelmia. Ne näkyvät siellä vain silloin, kun ohjelma on käynnissä, ja voit sitten itse valita hiiren oikealla avautuvasta valikosta pysyvän kiinnityksen palkkiin. Asennustapa (graafinen/komentorivi) ei vaikuta käynnistinkuvakkeisiin mitenkään.