Kirjoittaja Aihe: Acer aspire 5315 + ubuntu 11.04 Natty boottaus ongelma  (Luettu 2583 kertaa)

LinuxRules

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 9
    • Profiili
Mikään boottaus cd ei toimi. Lukee jotain cd:tä, muttei kaikkia. Miten saisin bootattua?

Timo Virtanen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2083
    • Profiili
Vs: Acer aspire 5315 + ubuntu 11.04 Natty boottaus ongelma
« Vastaus #1 : 11.10.12 - klo:10.21 »
Oletko tarkastanut BIOSista boottijärjestyksen? Jos kovalevy, HDD, on ennen USB ja CD niin bootti näiltä laitteilta ei onnistu. Onko jonkin erityinen syy testata 11.04 jakelua, joka on wanha? Uusin versio on 12.04. terveisin Timo
"Linux, made in Finland"

LinuxRules

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 9
    • Profiili
Vs: Acer aspire 5315 + ubuntu 11.04 Natty boottaus ongelma
« Vastaus #2 : 11.10.12 - klo:10.55 »
Oletko tarkastanut BIOSista boottijärjestyksen? Jos kovalevy, HDD, on ennen USB ja CD niin bootti näiltä laitteilta ei onnistu. Onko jonkin erityinen syy testata 11.04 jakelua, joka on wanha? Uusin versio on 12.04. terveisin Timo

Kiitos vastauksestasi Timo! Olen kokeillut  useita  järjestyksiä biosista. Laitoin äsken HDD:n + cd:n usb:n jälkeen, muttei auttanut. Tällä hetkellä käytössä on 11.04, koska lainasin asennus cd:n kirjastosta. Kokeilin joskus myös 12.04:lla, mutta silläkään ei muistaakseni boottaus toiminut cd:ltä. Olen asentanut useita ubuntun versioita, koska en saanut tuuletin ongelmaa korjattua. Tällä hetkellä minulla ei ole muita ubuntu järjestelmiä, mutta toki niita voi ladata, mutta..

Olen vaihtamassa takaisin xp:hen, joten sen tähden en viitsisi lähteä lataamaan käyttistä 1 megan mokkulalla, ellei se ole aivan välttämätöntä? Voisin sitten asentaa ubuntun mahdollisesti uudelleen rinnalle tarvittaessa, kun saan bios päivityksen tehtyä ja tuulettimen toimimaan.

Bios on vanhentunut (1.41), enkä sitä osaa päivittää vaikka olen yrittänytkin.
« Viimeksi muokattu: 11.10.12 - klo:11.03 kirjoittanut LinuxRules »

Timo Virtanen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2083
    • Profiili
Vs: Acer aspire 5315 + ubuntu 11.04 Natty boottaus ongelma
« Vastaus #3 : 11.10.12 - klo:11.38 »
Jos asennat XP:n niin olet oikeilla jäljillä. Sen kautta voit päivittää uusimman BIOSin ja pääset tätä kautta nauttimaan huolettomista Ubuntu-päivistä. Tuossa ohessa motivaatio-lukemista  :) http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=2010883
Osaisiko joku foorumilaisista neuvoa LinuxRulesia BIOS päivityksessä? terveisin Timo

edit: ja sittenhän on mahdollisuus bootata USB-tikulta
« Viimeksi muokattu: 11.10.12 - klo:12.03 kirjoittanut Timo Virtanen »
"Linux, made in Finland"

welmar

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1582
    • Profiili
Vs: Acer aspire 5315 + ubuntu 11.04 Natty boottaus ongelma
« Vastaus #4 : 11.10.12 - klo:12.06 »
Onko BIOS päivitys välttämätöntä jonkin asian vuoksi? Ubuntun asennus kyllä pitäisi onnistua ilmankin, asia erikseen jos on jotain muuta syytä päivittää BIOS. Usein usb:ltäkin boottaus onnistuu vaikka BIOS ei sitä viralisesti tukisikaan. Kokeile asentaa usb-tikulta, jos vaikka cd asemassa olisi vikaa. Enemmän siinä menee aikaaa kun päivität 11.04 kuin tuoreen 12.04 lataamiseen.

juyli

  • Vieras
Vs: Acer aspire 5315 + ubuntu 11.04 Natty boottaus ongelma
« Vastaus #5 : 11.10.12 - klo:19.36 »
Mikään boottaus cd ei toimi. Lukee jotain cd:tä, muttei kaikkia. Miten saisin bootattua?

Hmmm... Itselläni käytössä ikivanha jo kierrätykseen kelpaava Acer Aspire 3000. Muistia jaettuna näytönohjaimen kanssa täydet 512Mt. Ubuntu 11.04 ei enää juuri kannata koneisiin asentaa - joko Ubuntu 10.04.x tai jokin muu...
Tähän Acer Aspire 3000 on asennettavissa ihan toimiviakin jakeluja, joista mainittakoon tag:in CentOS 6.3 (tai jokin Slackware-muunnelma).
Ubuntu-jakelu ja sen variaatit vaativat tiettyä polkua koneelta. Kikkailut sitten erikseen (kuten valmiiksi tehty swap-osio asennusta varten).

Jallu59

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3430
    • Profiili
Vs: Acer aspire 5315 + ubuntu 11.04 Natty boottaus ongelma
« Vastaus #6 : 11.10.12 - klo:20.32 »
Kyllä noihin vanhoihin puoligigaisiin menee esim. Lubuntu 12.04 kivasti. Kyllä minä olen saanut perheen tyttären Acerin boottaamaan rompulta. Jos optisessa asemassa on jotain häikkää on vielä sitten se tikku-vaihtoehto. Ei se ole kiinni se boottaus linux-rompun versiosta, vaan koneen bios-asetuksista. Jos ne eivät tunnu pelittävän, täytynee tehdä se BIOS-päivitys ensin.

T:Jallu59
Jari J. Lehtinen, Wanhempi (iki?)tietoteekkari & tietotekniikkakonsultti Turust, P4-HT / 3,0 GHz, Intel945 IGP 226MB & 4GBram & UbuntuStudio 14.04. Toshiba Satellie 50-C, i5 dual-core 2,3GHz, ubuntu-mate 16.04 LTS

LinuxRules

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 9
    • Profiili
Vs: Acer aspire 5315 + ubuntu 11.04 Natty boottaus ongelma
« Vastaus #7 : 11.10.12 - klo:22.33 »
Onko BIOS päivitys välttämätöntä jonkin asian vuoksi? Ubuntun asennus kyllä pitäisi onnistua ilmankin, asia erikseen jos on jotain muuta syytä päivittää BIOS. Usein usb:ltäkin boottaus onnistuu vaikka BIOS ei sitä viralisesti tukisikaan. Kokeile asentaa usb-tikulta, jos vaikka cd asemassa olisi vikaa. Enemmän siinä menee aikaaa kun päivität 11.04 kuin tuoreen 12.04 lataamiseen.

Ainoastaan, että saisin tuulettimen toimimaan. En tiedä, että vaikuttaako cd-aseman toimintaan. Ubuntun asennus onnistunut tikulta, mutta tuuletin ei toimi, kun vasta koneen kerran kaaduttua. Voin lataa tarvittessa 12.04 myös.

LinuxRules

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 9
    • Profiili
Vs: Acer aspire 5315 + ubuntu 11.04 Natty boottaus ongelma
« Vastaus #8 : 11.10.12 - klo:22.35 »
Jos asennat XP:n niin olet oikeilla jäljillä. Sen kautta voit päivittää uusimman BIOSin ja pääset tätä kautta nauttimaan huolettomista Ubuntu-päivistä. Tuossa ohessa motivaatio-lukemista  :) http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=2010883
Osaisiko joku foorumilaisista neuvoa LinuxRulesia BIOS päivityksessä? terveisin Timo

edit: ja sittenhän on mahdollisuus bootata USB-tikulta

Kiitos motivaatio tekstistä, sitä tarvitaan tässä asiassa! :)

LinuxRules

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 9
    • Profiili
Vs: Acer aspire 5315 + ubuntu 11.04 Natty boottaus ongelma
« Vastaus #9 : 11.10.12 - klo:22.36 »
Kyllä noihin vanhoihin puoligigaisiin menee esim. Lubuntu 12.04 kivasti. Kyllä minä olen saanut perheen tyttären Acerin boottaamaan rompulta. Jos optisessa asemassa on jotain häikkää on vielä sitten se tikku-vaihtoehto. Ei se ole kiinni se boottaus linux-rompun versiosta, vaan koneen bios-asetuksista. Jos ne eivät tunnu pelittävän, täytynee tehdä se BIOS-päivitys ensin.

T:Jallu59

Kiitos myös tästä kommentista.

Ja jatketaan:



Ongelma on nyt se, etten osaa tehdä cd-asennus levystä usb-asennustikkua. Olen käyttänyt mm. winusb:ta ja joitain muita ohjelmia ja sain biosin värähtämään niillä, mutten saanut asennettua sitä loppuun, koska se tyssäsi erroriin. Kyseessä oli siis bios päivitys tikulla.

Bios päivitys on ehdoton, jos haluan saada tuulettimen toimimaan, ellei ole jotain toimivaa konstia.  (kokeiltu varmaan 5 eri versiota, mitään en saanut toimimaan).

Eli nyt otan vastaan neuvoja, että miten saan aseman toimimaan, tai miten saan tehtyä xp:n levystä usb kloonin, joka toimii käynnistystikkuna. Step-by-step ohjeita otetaan edelleen vastaan.
(Ymmärrän, että tämän nyt voisi etsiä muualta, koska kyseessä on ihan eri asia)

Tarvitsen nimenomaan xp:n tässä vaiheessa, en mitään ubuntu-versiota ennen xp:n asennusta, koska tarvitsen ehdottomasti myös/ainakin xp:n
« Viimeksi muokattu: 11.10.12 - klo:22.40 kirjoittanut LinuxRules »