Kirjoittaja Aihe: Firefox alkoi ilmoittaa verkkosähköpostisivun ei-luotettavaksi  (Luettu 1390 kertaa)

teele

• Käyttäjä
    • Profiili

Tämä ei nyt ole erityisesti Ubuntu-kysymys, mutta ehkäpä täällä joku osaisi kertoa, mistä on kysymys, kun Firefox ilmoittaa verkkosähköpostisivuni ei-luotettavaksi.

Olen jo pitkän aikaa käyttänyt tätä sivustoa, ja kaikki on ainakin näyttänyt sujuvan hyvin, ei roskaposteja jne.

Mielenkiintoista tässä on se, että pääsen sivulle toiselta koneelta ilman ilmoituksia ja varoituksia. Siinäkin koneessa on u10.04 ja luulisin, että myös sen päivitykset on aina otettu, kun niitä on tarjottu. Niin olen ainakin tehnyt omassa koneessani.

teele

matsukan

• Käyttäjä
    • Profiili

Tietämättä tarkemmin sivuston osoiteta luulisin että kyseessä sivun https varmenne on ns. itse allekirjoitettu, ns. self-signed.
Pohjois-pohjanmaa
-- motto:  backupin tarve huomataan aina liian myöhään

teele

• Käyttäjä
    • Profiili

Varoitukset tästä sivusta tulevat vain omasta koneestani, vaikka toinenkin kone pitäisi olla samoin päivitetty. No, siinä on kyllä LO ja tässä OO.

Miten nyt pitäisi siis menetellä?

teele

SuperOscar

• Käyttäjä
  • Ocatarinetabellatsumtsum!
    • Profiili
    • Legisign.org
Ei tuossa välttämättä ole mitään ihmeellistä. Toisessa koneessa olet ehkä kertaalleen ”hyväksynyt riskin” eli kertonut Firefoxille, että tiedät tilanteen ja se on OK, mutta toisessa et ole tätä tehnyt (tai toinen kone on säilyttänyt tiedoston, johon hyväksyntäsi kirjataan, toinen ei).

Tilannehan on tyypillinen varsinkin ostetuissa omissa domeeneissa, jotka tyypillisesti sijaitsevat jonkin webhotellin palvelimella. Domeenin osoite on esim. oma.fi mutta kun siihen yhdistää, sivusto ilmoittaa olevansa esim. jokinhotelli.fi. Jos jokinhotelli.fi on se webhotelli, johon oma.fi on sijoitettu, kaikki on kunnossa ja turvavaroituksen voi huoletta ohittaa.
pöytäkone 1, NUC: openSUSE Leap 15.6, kannettavat 1–3: Debian GNU/Linux 12; pöytäkone 2: openSUSE Tumbleweed; RPi 1: FreeBSD 14-RELEASE; RPi 2: LibreELEC 11