Asensin Digikamin järjestääkseni vihdoin valokuvani. Se skannasi sekä data-kovalevyni että 500gb usbin. Kuvittelin sen etsivän kuvia, jotka sen jälkeen on helppo järjestellä kuten Picassassa. Skannaus kesti monta tuntia ja kaikki hakemistoni tulivat näkyviin albumeina, mutta kuvat eivät. Ainoastaan jos avasin sen tiedostohallinnan, ne näkyivät, mutta siinä ei voinut liittää tunnisteita kuviin.
Digikam käynnistyy tosi hitaasti ja nyt olen ymmällä: mitä minun pitäisi tehdä? Arvatenkin olen antaessani sen skannata tehnyt jotain väärin. Yritin selvittää asian useampana päivänä ja asensin sen kaksi kertaa uudestaan, mutta mikään ei auttanut. Olen kuitenkin ymmärtänyt, että sen pitäisi toimia Ubuntussa ja myös Unityssä.
Käytän Gthumbia skannattujen asiakirjojen kanssa, koska se lukee nopeasti hakemistoja ja voin lisätä omia kommentteja. Valokuvakokoelmien käsittelyssä se tuntuu melko rajoittuneelta. Olen lukenut Digikamin ohjeita netistä, mutta kun kuvia ei tule esiin, niin en ole päässyt puusta pitkälle.