Heips!
Mint 12 ollut nyt vähän aikaa käytössä, ja aika mukavalta tuntuu. Aikaisemmin oli käytössä tällä isommalla kannettavalla (17 tuuman näyttö, Aspire 7741Z) Ubuntu 10.10, johon olin kyllä erittäin tyytyväinen. Kun Ubuntu ei kuitenkaan tue jatkossa enää perinteistä Gnomea, vaan pakottaa Unityn käyttäjäksi, niin oli aika etsiä vaihtoehtoa. (Miniläppärissä on Ubuntu 11.10, ja siihen se sopii, sillä global menu on pienellä näytöllä todella tarpeen.)
Mintin työpöytä on ainakin minulle huomattavan paljon selkeämpi kuin Unity. Lisäksi alapalkki on toteutettu kovasti Win7 tyylisesti, joten tätä voisi suositella Windowsista Linuxiin siirtyjän ensikokemukseksi. Muutaman päivän työskentelyn jälkeen olen siis ihastunut tähän työpöytään ja sen toimintalogiikkaan.
Mutta kysymyksiä ja ongelmiakin on, tietenkin.
Ensin se kysymys, johon en löytänyt Mintin omilta sivuilta vastausta.
Työpöydän ikkunoiden ja ohjelmien oletusfonttien säätäminen käy kyllä vaivattomasi, mutta en ole löytänyt mistään vipua millä säädetään järjestelmän oletusfontin kokoa. Ylä- ja alapalkin valikoiden fontit ovat vanhuksen silmille aivan liian pienet. Ne olisi pakko saada huomattavasti suuremmiksi, vaan kuinka temppu tehdään?
Sitten se ongelma. Ubuntussa USB -kaiuttimet toimivat ihan heittämällä, mutta tämä Mintti ei niitä tunnista. Kuinka siis saisin musiikin raikumaan?
Mintin omat suomalaiset sivut ovat aika lailla vaiheessa. Erityisesti siellä häiritsee todella huono suomen kieli. Jospa siis täältä saisi paremmin apua tämän U-johdannaisen virittelyyn.