Nytkö sinä sen asian vasta ymmärsit? Tuo sepustuksesi on täyttää soopaa.
Minä olen viimeiset 3 viikkoa yrittänyt levittää sanaa siitä, että suomenkielisen Firefoxin yleisimmät kaatumiset johtuvat nimenomaan oikoluvusta ja ole raportoinut asiasta kehittäjälle.
Kiitos tarkennuksesta, jos nyt viitsin kuitenkin vastata aggressioosi. Ubuntun ongelmat tulee raportoida Ubuntun bugienraportointityökalussa, joka on Launchpad. Toisekseen kun bugi on Launchpadissa, siitä tule tiedottaa itse komponentin tekijöille, eli Voikko-projektin kehittäjille. Tein tämän eilen. Ennen tätä päivää ainoa tieto on myös ollut, että ongelma olisi mozvoikko-komponentissa, jota taas en ylläpidä, mutta Voikko-kehittäjät löysivät ongelman lopulta libvoikosta, jolloin aloin kiinnostua enemmänkin.
Ensinnäkin olen paketoinut koko suomen kielen oikoluvun vapaa-ajallani viime vuosien aikana, eikä sitä siis olisi Ubuntussa lainkaan ilman että joku vapaaehtoinen sen on sinne paketoinut ja käynyt prosessit läpi jotta se on tuotu osaksi oletusasennuksia. Eikä koko oikolukua olisi olemassa ilman, että toiset vapaaehtoiset olisivat sen tyhjästä kehittäneet Voikko-projektissa. Toiseksi en lue bugiraportteja näiltä foorumeilta, mozilla.fi:ltä tai Tiede-lehden foorumeilta. Jos jostain luen, niin Launchpadista, jos vapaa-aikaa haluan käyttää sinunkin hyväksesi, ja tosiaan tässä tapauksessa ennen tätä päivää bugitieto oli väärästä paketista (mozvoikko) jota en seuraa periaatteessa lainkaan.
On hyvä toki, että eri kanavia pitkin yrittää tietoa levittää, mutta tällä kertaa se ei vain ollut oikeissa kanavissa tai tavoittanut ketään, joka olisi ongelman korjannut (ennen kuin nyt). Siksi olisi hyvä, että useampi ihminen ymmärtäisi miten nämä kanavat toimivat, jotta saadaan korjauksia jatkossa tehtyä yhdessä nopeammin.
Jos olet tyytymätön vapaaehtoistyöhöni, voin sen näin antoisalla palautteella aina lopettaakin minkä jälkeen Ubuntussa ei ole ajan tasalla olevaa suomen kielen oikolukua. Mutta lähinnä tämä nyt vahvistaa sitä, ettei foorumeilla ole kovin antoisaa käydä.