Hyvä kysymys. Ehkä itsellä niinkin yksinkertaisesta syytä, että tiedän kutakuinkin mitä tarvittavaa softaa repoista löytyy ja muistan parhaiten mistä löytyy yleisimpiä asetustiedostoja, niiden sijainnissahan on pieniä eroja kuten varmasti Arch käyttäjänä tiedät. Nyt kun aihe nousi esille, niin voi olla että kokeilen uutta openSUSE:a, jonka olisi valmiina ladattunakin koneelle. Sitä olen pitänyt ainakin toistaikseksi parhaiten viimeisteltynä KDE-distrona tai siis toki sekin tukee mm. Gnomea, mutta sen kanssa oikeasti tuntuu siltä, että KDE:n sovittamisessa on tehty töitä.
Olen mm. joskus olen törmännyt erikoiseen hommaan, että verkkokortin asetuksien muutokset ei toimineet Kubuntussa kun openSUSE:ssa silloin ei ollut ongelmia. Versioinnit oli käsittääkseni kutakuinkin samat. openSUSE:sta olen sinänsä aina pitänyt, mutta sekin on ollut asennettuna yleensä "testipenkkeihin" ja en koe olevani niin sisäistänyt sen käyttöä, että tuntisin oloni mukavaksi käyttäessä sitä "tuontantokoneessa". Eli täysin totuttelukysymyksiä. Aivan kuten se, että Archia pitäisin vielä parempana, mutta sen käyttö vaatii jo varsin paljon panostusta opiskeluun, eli sen käyttöä en ainakaan toistaikseksi yksinkertaisesti vain jaksa opetella.
Sinänsä sama kuin kysyisi, että miksi Ubuntu on parempi kuin Debian Gnomea käyttäessä.