Kirjoittaja Aihe: Kiusallinen toimintahäiriö kuvien katselussa  (Luettu 2750 kertaa)

pikkalle

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 378
    • Profiili
Kiusallinen toimintahäiriö kuvien katselussa
« : 04.05.13 - klo:21.36 »
Vaimoni tietokoneessa, jossa on UBUNTU 12.04 käyttöjärjestelmä, on kiusallinen toimintahäiriö valokuvien katselussa. Kun kuvia katselee käyttöjärjestelmän mukana tulleella kuvankatselimella, niin silloin tällöin ohjelma menee tilttiin, ja kone heittää käyttäjän ulos. Hommaa voi jatkaa vasta sitten, kun on ensin kirjautunut uudestaan sisään. Nykyinen kuvankatselin ei siis pelaa kunnolla UBUNTU 12.04 käyttöjärjestelmässä.

Kuvankatselimessa on toinenkin vika, joka on aika ärsyttävä. Mikäli katsellaan sellaisia kuvia, joiden resoluutio on suuri ja tiedostokoko luokkaa 2 -4 MB, niin katselin toimii erittäin hitaasti. Se lataa kuvia näyttöön paljon hitaammin kuin toinen vaatimattomampi tietokone, jossa on vielä UBUNTU 10.04 käyttöjärjestelmä. Mistähän tämä hitaus voisi johtua?

Kysyisin nyt viisailta UBUNTU-miehiltä, mikä kuvankatselin minun pitäisi vaimoni 12.04 koneeseen asentaa, jotta kuvien katselu sujuisi nopeasti ja ilman häiriöitä? Mitä temppuja täytyisi vielä tehdä, jotta tämä uusi parempi kuvankatselin olisi oletuskatselin, joka käynnistyisi automaattisesti silloin, kun kuvatiedostoa kaksoisnapsauttaa?




Eesaurus

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3425
    • Profiili
Vs: Kiusallinen toimintahäiriö kuvien katselussa
« Vastaus #1 : 04.05.13 - klo:22.35 »
Itse en muista ongelmia olleen kuvankatselimen kanssa, mutta olen silti aika usein vaihtanut Shotwell:iin, joka on ihan mainio saman tapainen sovellus. Shotwellissa on myös kevyet kuvankäsittelyominaisuudet.

Jos asennat Shotwellin ja tykästyt siihen, niin aseta se oletusohjelmaksi kuvatiedostoille klikkaamalla jotain kuvaa hiiren oikealla ja valitsemalla "Ominaisuudet", sitten "Avaa sovelluksella" -välilehdellä valitset Shotwellin. Tämä pitää sitten tehdä kaikille kuvatiedostomuodoille erikseen, jpg:lle, png:lle jne...

Tuo ohje nyt sillä varauksella, ettei Shotwell nimenomaan ole oletusohjelmana kuville 12:04:ssä. :) Ei voi muistaa...

jekku

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2624
    • Profiili
Vs: Kiusallinen toimintahäiriö kuvien katselussa
« Vastaus #2 : 05.05.13 - klo:02.59 »
Olen ollut perin tyytyväinen gqview:iin

apt-cache search gqview


matsukan

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2148
    • Profiili
Vs: Kiusallinen toimintahäiriö kuvien katselussa
« Vastaus #3 : 05.05.13 - klo:10.46 »

Avaa terminaalissa kuvakatselin komennolla

Koodia: [Valitse]
eog
kopioi mahdollinen virheilmoitus tänne.
Pohjois-pohjanmaa
-- motto:  backupin tarve huomataan aina liian myöhään

Postimies

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2629
    • Profiili
Vs: Kiusallinen toimintahäiriö kuvien katselussa
« Vastaus #4 : 09.05.13 - klo:12.19 »
Joskus käytin geeqie. Muistaakseni siinä on tuki myös kauko-ohjaimelle. Isot kuvat kestää... täytyy vaan malttaa odottaa tai pienentää. Jos kuvat on raw, nef muodossa pitää olla myös sopiva väriprofiili. Minusta isot kuvat ovat 16 bittisiä ja kooltaan yli 60MB (tiff tai png). Geeqie oli muistaakseni nopea. Oikeasti hyvää valokuvien katseluohjelmaa en vielä ole tavannut. Ehdoton vaatimus on tuki kauko-ohjaimelle. En minä ainakaan katso valokuvia PC:n näytöstä

jekku

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2624
    • Profiili
Vs: Kiusallinen toimintahäiriö kuvien katselussa
« Vastaus #5 : 09.05.13 - klo:17.56 »
---
Ehdoton vaatimus on tuki kauko-ohjaimelle. En minä ainakaan katso valokuvia PC:n näytöstä

Olenpa nähnyt telkkarin jossa kaukosäädin ja liitin usb:lle. Eikä tarvinnut mitään lisäohjelmia.

Postimies

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2629
    • Profiili
Vs: Kiusallinen toimintahäiriö kuvien katselussa
« Vastaus #6 : 09.05.13 - klo:19.45 »
---
Ehdoton vaatimus on tuki kauko-ohjaimelle. En minä ainakaan katso valokuvia PC:n näytöstä

Olenpa nähnyt telkkarin jossa kaukosäädin ja liitin usb:lle. Eikä tarvinnut mitään lisäohjelmia.
Ja monissa DVD, Blu-Ray asemissa myös. Näyttävät kelvollisesti pieniä jpg-kuvia. Mutta entäs kuvat joissa on 16 bittiä tai enemmän värikanavaa kohti? Tai jos kuvat vielä raw-formaatissa? Kovalevytila siksi halpaa, että kuvia ei juuri kannata säilyttää jpg-formaatissa jos niitä editoi.

2-mieli-FI-poliisi

  • Vieras
Vs: Kiusallinen toimintahäiriö kuvien katselussa
« Vastaus #7 : 09.05.13 - klo:20.11 »
Postimiehen ukaasista: "En minä ainakaan katso valokuvia PC:n näytöstä" asianmukaisesti provosoituneena esitän karikatyyrisen esimerkin kolmen eri kokoisen laitteen kuvankatselu ominaisuuksista.

TV 42":
1 pixeli on fyysisesti 1x1 mm ja katseluetäisyys minimissään yli 2 metriä
Näyttö 15-17":
1 pixeli on fyysisesti 0,3x0,3 mm ja katseluetäisyys minimissään yli 20 cm
Älypuhelin 5":
1 pixeli on fyysisesti 0,05x0,05 mm ja katseluetäisyys minimissään yli 5 cm

Koska, esim. Anroidilta voi "peilata" videon telkkuruudulle, niin arviossani on ehkä molemmat jalat, ainakin tukevasti suossa. Nykyinen realiteetti digikuvien osalta taitaa kallistua siihen suuntaan, että yksikään normaali näyttölaite ei näytä kaikkia originaalissa olevia pixeleitä. Eikä liene aivan täysipäistä tehdä 42" näyttöäkään 0,01x0,01 mm pixeleillä vain sen vuoksi, että joku idiootti haluaa tuijottaa virheetöntä kuvaa 2 cm etäisyydeltä. Ja vielä suurennuslasin kanssa, vai pitäisikö nykyisin puhua elektronimikroskoopista jonka kuva taas välittyy "kolmanteen" näyttölaitteeseen.

Mielestäni nykyinen pixelikoon määrittyminen katseluetäisyyden suhteen on hyvä. Ehkä Postimieskin tarkoitti sitä, miten kauan "kuvankatseluohjelmalla" kuluu aikaa 100 pixelin ymppäämisessä 1. pixelin kokoon. Käytännön tasolla 1 freimin kuvasta tehdään sisäänpäin kääntynyt minuutin mittainen downshiftaava videostream, jotta likiarvoistava algoritmi saa päätettyä minkä värinen tuo yksittäinen pixeli loppuviimeksi on.

Pöh och moro! Sanon minä.  :D

Postimies

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2629
    • Profiili
Vs: Kiusallinen toimintahäiriö kuvien katselussa
« Vastaus #8 : 09.05.13 - klo:20.42 »

Mielestäni nykyinen pixelikoon määrittyminen katseluetäisyyden suhteen on hyvä. Ehkä Postimieskin tarkoitti sitä, miten kauan "kuvankatseluohjelmalla" kuluu aikaa 100 pixelin ymppäämisessä 1. pixelin kokoon. Käytännön tasolla 1 freimin kuvasta tehdään sisäänpäin kääntynyt minuutin mittainen downshiftaava videostream, jotta likiarvoistava algoritmi saa päätettyä minkä värinen tuo yksittäinen pixeli loppuviimeksi on.

Pöh och moro! Sanon minä.  :D
Tai vain sitä, että sohvalla kauko-ohjain kädessä on helpompi näyttää niitä lomakuvia porukalle. Vähän kuin dia-kuvia ennen vanhaan. Ja minusta on kiva zoomata kuvista yksityiskohtia. Siksi en mielelläni pienennä kuvia. Androidia tai muuta hyvää älyluuria en omista, mutta hyvä järjestelmäkamera on.