Kirjoittaja Aihe: Outo mp3 korruptoituminen  (Luettu 2257 kertaa)

karhulitos

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 35
    • Profiili
Outo mp3 korruptoituminen
« : 20.02.11 - klo:00.18 »
Terve,

nyt olen niin sormi suussa että tarvitsen apuanne. Osa MP3 tiedostoistani on alkanut "mätänemään". Niihin on tullut outoja sivuääniä, ei kaikkiin mutta osaan. Tämä kyseinen Anna Puun levy on 320kbps.

Tässä ääninäyte: Corrupted_mp3.ogg
15 sekunnin kohdalla kuuluu paha ja kuvaavin näyte. Tosin lievempiä tapahtuu koko ajan.

Olen tasannut äänieroja mp3gainilla ja muutenkin tageja editoitu Amarok 1.4, 2.x:llä, Clementinellä jne jne.. Mutta muuten en tietoisesti ole editoinut mp3 tiedostojani.

Aloin kiinnittämään huomiota kun lapsille ostamani levy jonka poltin CD-RW:lle automatkaa varten sisälsi osalle kappaleita samoja häiriöitä (ainoa muutos Clementinellä editoitu genre: Lasten musiikki). Seuraavaksi vaimo halusi Anna Puun levyn iPodiinsa ja siinä tuli sama häiriö eteen.
Olin siis kuullut näitä aiemminkin mutta tulkinnut ne vain satunnaisiksi virheiksi. Mutta nyt sain virheen kiinni niin että alkuperäinen lataus (zippinä kaupasta) soi täydellisesti, mutta useasti tag/mp3gain/replaygain editoimani sama mp3 kuullostaa liitteen mukaiselta.

Osaako kukaan vihjata mikä minulla menee vikaan että mp3:t kuulostavat tuolta?

[edit] sen verran vielä että tuosta kyseisestä mp3:sta oli poistettu kaikki tagit mitä osasin easytagillä poistaa (ape, id3v1 ja id3v2)

[ylläpito on poistanut liitteen]
« Viimeksi muokattu: 20.02.11 - klo:00.28 kirjoittanut karhulitos »

jussike

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 979
    • Profiili
Vs: Outo mp3 korruptoituminen
« Vastaus #1 : 20.02.11 - klo:00.27 »
Ei kai tos muuta ku käymään noi käyttämäsi softat läpi ja paikallistamaan mikä rikkoo tiedoston. Softabugiltahan toi vaikuttaa. Tuoltahan selvästi puuttuu äänidataa, kun biisi hyppää eteenpäin sellaisissakin kohdissa missä ei 'kluts'-ääntä kuulu.

karhulitos

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 35
    • Profiili
Vs: Outo mp3 korruptoituminen
« Vastaus #2 : 20.02.11 - klo:00.33 »
Juu, tätä olen koko illan yrittänyt ja nyt pyydän vihjeapua josko olisi jollekin käynyt samat symptoomit. Kirjaston noin 5000:sta kappaleesta tämä tapahtuu ylivoimaisesti vähemmistölle. Itselläni on tutina avainsanoista VBR tai kovempi laatu kuin 128kbps mutta en saa ongelmaa toistettua. Apua!   

Ganymedes

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3915
    • Profiili
Vs: Outo mp3 korruptoituminen
« Vastaus #3 : 20.02.11 - klo:09.19 »
Millä ohjelmalla muokkaat itse audiota ... nähtävästi noilla ohjelmilla joissa lukee "gain"? Joku noistahan se syyllinen on, sikäli kuin näitä on oikeasti ollut useita kaikilla levyillä?. Se, että tagin editointi aiheuttaisi kuvatunkaltaisia virheitä on kyllä hyvin kaukaa haettua.

Ovatkohan nuo isojen nettikauppojen mp3:t kunnollisia alkujaan? Syy ei välttämättä ole ohjelmissasi vaan väärin tehdyissä rippauksissa ... tämä on tietysti luokkaa salaliittoteoria, koska mielestäni nämä levykaupat harhauttavat tahallaan ihmiset ostamaan keinotekoisesti huononnettua musiikkia ... miksei sitten epästandardisti ripattuakin?

Kokeile saatko samat virheen aikaan omissa rippauksissani, vai pelkästään noissa "anna-puu-nettikappaleissa".

karhulitos

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 35
    • Profiili
Vs: Outo mp3 korruptoituminen
« Vastaus #4 : 20.02.11 - klo:20.22 »
Ovatkohan nuo isojen nettikauppojen mp3:t kunnollisia alkujaan? Syy ei välttämättä ole ohjelmissasi vaan väärin tehdyissä rippauksissa ... tämä on tietysti luokkaa salaliittoteoria, koska mielestäni nämä levykaupat harhauttavat tahallaan ihmiset ostamaan keinotekoisesti huononnettua musiikkia ... miksei sitten epästandardisti ripattuakin?

Kokeile saatko samat virheen aikaan omissa rippauksissani, vai pelkästään noissa "anna-puu-nettikappaleissa".

Moro, tuo annapuu pahus soi täydellisesti levykaupan autenttisena tiedostona (säästän nettikauppojen zip:t varmuuden välttämiseksi). Ja toinen selkotapaus oli omaripattu CD jonka jokainen kappale sisälsi annapuu-näytteen särinöitä.

Mulla on yksi teoria: muistan kerran vahingossa laittaneeni 2 mp3gainia pyörimään samaan hakemistoon. Olisikohan se saanut aikaan tämän? Ei kait käyttis anna 2 eri prosessin avata tiedostoa editointiin samaan aikaan. Vai voiko niin käydä?

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16290
    • Profiili
Vs: Outo mp3 korruptoituminen
« Vastaus #5 : 20.02.11 - klo:22.19 »
Mulla on yksi teoria: muistan kerran vahingossa laittaneeni 2 mp3gainia pyörimään samaan hakemistoon. Olisikohan se saanut aikaan tämän? Ei kait käyttis anna 2 eri prosessin avata tiedostoa editointiin samaan aikaan.

Kyllä antaa. Ohjelmien pitää erikseen lukita tiedostot ja kunnioittaa lukkoja, jos halutaan välttää samanaikaisista muokkauksista aiheutuvat ongelmat. Mp3gain tuskin käyttää mitään lukkomekanismia.

Eli on ainakin teoriassa mahdollista, että kaksi samanaikaista mp3gain-prosessia sotkevat toistensa toimintaa.

Ganymedes

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3915
    • Profiili
Vs: Outo mp3 korruptoituminen
« Vastaus #6 : 20.02.11 - klo:22.57 »
Mulla on yksi teoria: muistan kerran vahingossa laittaneeni 2 mp3gainia pyörimään samaan hakemistoon. Olisikohan se saanut aikaan tämän? Ei kait käyttis anna 2 eri prosessin avata tiedostoa editointiin samaan aikaan.

Kyllä antaa. Ohjelmien pitää erikseen lukita tiedostot ja kunnioittaa lukkoja, jos halutaan välttää samanaikaisista muokkauksista aiheutuvat ongelmat. Mp3gain tuskin käyttää mitään lukkomekanismia.

Eli on ainakin teoriassa mahdollista, että kaksi samanaikaista mp3gain-prosessia sotkevat toistensa toimintaa.


Tuo voisi hyvin selittää ...