Kirjoittaja Aihe: Wanha Compaq kaipaisi päivitystä..  (Luettu 2439 kertaa)

Ubuntu_aloittelija

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4
  • Dossin vielä ymmärsin, kunnes unohdin sen..
    • Profiili
Wanha Compaq kaipaisi päivitystä..
« : 18.04.07 - klo:10.22 »
Hei!

Olen saanut haltuuni todella vanhan Compaqin läppärin jossa ei tällä hetkellä ole käyttistä lainkaan, (ei siis  minkään näköistä, ainakaan tietääkseni, sillä käynnistyksessä kone antaa virheen: Non-System disk or disk error/  Replace and press any key when ready) :-\
Olen nyt jonkun aikaa opiskellut ubuntun käyttöä ja muuntanut vanhoja iMacceja linux koneiksi, jotta ne voidaan 'fuusioida' uuden pc-maailman kanssa, joten perus asennus sun muut hommat on kyllä helppoja ja kiitos em. mäkkien olen myös joutunut tutustumaan konsolin käyttöön ja muuhun virittämiseen mitä kummallisenpien ongelmien takia. :D
No asiaan:
Eli tämä käyttiksetön läppäri kaipaisi hieman ehostusta ja luulenpa, etten enää jaksa palata DOS:n tai windows 3.11 (voi olla, että 95 toimisi en tiedä vielä, koska en ole saanut koneen tietoja.. Luultavasti pentium I ja vähän muistia, iän perusteella voisi näin olettaa) kanssa leikkimään, kun nuo jo aikanaan tulleet turhankin tutuiksi, niinpä ajattelin virittää laitteeseen linuxin.
iMökkeihin olen ubuntun edgyä  tunkenut ja se on toiminut aloittelevalle lunixistille, kuten olen, varsin mainiosti, niinpä ubuntu olisi paras valinta myös Compaqiin. Eli, miten saan siihen ubuntun survottua, kun siinä on korppuasema ja cd-asema( cd-aseman toiminnasta ei ole mitään tietoa), mutta ainakaan Ubuntu-alternate (taitaa olla vain mökkeihin?) levy ei sano ei sitten niin sanaakaan. BIOS:iin kone ei minua jostain, luoja tietää mistä, syystä päästä, joten luulenpa, että ensisijainen asennus tapa olisi korppu, mikäli se on edes mahdollista? ???
Muuten pitänee ensin jollain DOSsin 6.11 levyllä (ainut mikä minulla on vielä jälellä) herätellä tämä vanhus ensin henkiin ja sitten suunnitella ubuntun asennusta, vai onko jokin toinen keino? Live-cd kenties? (en ole vielä sitä koittanut, mutta koitan kunhan saan haettua levyn) ::)
« Viimeksi muokattu: 18.04.07 - klo:10.32 kirjoittanut Ubuntu_aloittelija »

Toni Alenius

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1506
    • Profiili
Vs: Wanha Compaq kaipaisi päivitystä..
« Vastaus #1 : 18.04.07 - klo:10.31 »
Xubuntu Alternate tohon voisi mennäkin, mutta silloinkin se olisi pirun hidasta, koneen tiedoista ei olisi haittaa, jos epäilet koneessa olevan vähemmän kuin 64Mt RAM, ota jokin vanhimmista jakeluista ensin ja kokeile, miten toimii. Redhat 5.2 tai saman ikäinen Mandrake voisi olla hyvä.
Ubuntu 20.04.06 LTS
16 GB DDR3
Intel® Core™ i5 CPU 760 @ 2.80GHz × 4
GeForce GT 730 2GB
480 GB SSD

Ubuntu_aloittelija

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4
  • Dossin vielä ymmärsin, kunnes unohdin sen..
    • Profiili
Vs: Wanha Compaq kaipaisi päivitystä..
« Vastaus #2 : 18.04.07 - klo:10.36 »
Hmm hmm..

Niin tosiaan muistia saattaa olla vähemmän , joten jokin vanhempi voisi toimia paremmin, nyt kuitenkin pää onglema on siinä, ettei rompulta asennus ilemisesti tule onnistumaan, kun en boottia saa vaihdettua.. Voiko Linuxin saada koneella esim korpun kautta, vai pitääkö ensin jollain käynnistys levyllä hankkia cd-aseman tuki ja sen jälkeen vasta saada se käyntiin rompulta?

Toni Alenius

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1506
    • Profiili
Vs: Wanha Compaq kaipaisi päivitystä..
« Vastaus #3 : 18.04.07 - klo:10.42 »
Mandraken ensimmäisessä versiossa on mahdollisuus kopioida CD:n sisältö korpuille, ainakin muistaakseni, se oli ensimmäinen Linux jota testasin, ei huono.

EDIT: Osiointi voi olla hankalahko, kun on vuodelta -97 (vai oliko se vuodelta -98?)
Ubuntu 20.04.06 LTS
16 GB DDR3
Intel® Core™ i5 CPU 760 @ 2.80GHz × 4
GeForce GT 730 2GB
480 GB SSD

Ubuntu_aloittelija

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4
  • Dossin vielä ymmärsin, kunnes unohdin sen..
    • Profiili
Vs: Wanha Compaq kaipaisi päivitystä..
« Vastaus #4 : 18.04.07 - klo:11.11 »
Mandrake?

Mistäköhän tuollaisen vanhan version mahtaisi saada Google kun antaa kovin kitsaasti mitään kolmen cd:n vaativaa 8.0 vanhempaa ainakaan kielellä jolla ymmärtäisin mistä on kyse. (Toisaalta mikäli vain on jokin keino saada tähän uudenpikin linux se ei haittaa lainkaan, koska toiminta nopeus ei ole kaiken a ja o)
« Viimeksi muokattu: 18.04.07 - klo:11.14 kirjoittanut Ubuntu_aloittelija »

Anssi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1342
    • Profiili
Vs: Wanha Compaq kaipaisi päivitystä..
« Vastaus #5 : 18.04.07 - klo:11.29 »
Mandrake?

Mistäköhän tuollaisen vanhan version mahtaisi saada Google kun antaa kovin kitsaasti mitään kolmen cd:n vaativaa 8.0 vanhempaa ainakaan kielellä jolla ymmärtäisin mistä on kyse. (Toisaalta mikäli vain on jokin keino saada tähän uudenpikin linux se ei haittaa lainkaan, koska toiminta nopeus ei ole kaiken a ja o)

hankala sanoa, kun ei ole mitään hajua millaista rautaa koneessa on, mutta voisiko onnistua että asentaisi esim ubuntu 6.06 server ja siihen jonkun kevyen työpöydän. ubuntunkin saa boottaamaan levyiltä, jos vain koneessa on asentamiseen cd-asema.
koitan etsiä sinulle ohjeet miten nuo levyt tehdään...

Ubuntu_aloittelija

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4
  • Dossin vielä ymmärsin, kunnes unohdin sen..
    • Profiili
Vs: Wanha Compaq kaipaisi päivitystä..
« Vastaus #6 : 18.04.07 - klo:11.36 »
Koneesta tiedot!

Löysin koneen vanhan ohjekirjan ja mallin avulla metsästin satunnaisen sivun jolla on tiedot koneesta: http://www.ciao.co.uk/Compaq_Armada_1575D__5376703#productdetail
Tuollaisessa osoitteessa on koneen tiedot.. Olin itse jopa hieman hämmästynyt, mutta kyllä tuo varmaan pitää paikkaansa kun kerran malli on aivan sama (kone mikä itsellä on, ei ulkoa päin näytä noin uudelta, mutta samapa tuo)
Ja kuten sanoinkin, romppu asema löytyy samoin, disketti ja tietysti interenet yhteys, tosin en vielä ole saanut konetta ensimmäisen virheilmoituksen yli.. Hmm.. Olisikos jostain netistä saatavilla vastaavia käynnistysdiskettejä kuin windowssiin ja dossiin voi ladata, vain jotta saan cd-asema tuen päälle?

Anssi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1342
    • Profiili
Vs: Wanha Compaq kaipaisi päivitystä..
« Vastaus #7 : 18.04.07 - klo:11.41 »
toimisi tuossa jollakin tavalla ubuntukin jo, mutta tuli mieleen...
http://www.damnsmalllinux.org/wiki/index.php/Main_Page
tuon luulisi toimivan sieltä pitäisi löytä ohjeet bootti korpun ja cd:n tekoon... tuota voisi kokeilla.

jos koneessa on verkkokorti ubuntun voi asentaa myös bootti disketillä verkon yli ilman cd:tä... en ole kyllä koskaan testannut.

flamer

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 27
    • Profiili
Vs: Wanha Compaq kaipaisi päivitystä..
« Vastaus #8 : 06.05.10 - klo:23.21 »
mäkin rupesin ponnisteleen compaq armada 1575D:en kansssa, kokeillu ubuntu 10.04 alternate, ubuntu 9.04, mutku ei tunnista kovalevyä ja alottelia itekki eli en tiiä mittään, BIOS:iin en päässy, cdrommin tunnistaa ja asennusalkaa mut sit ei tunnista kovoo