Muutin otsikkoa paremmin aiheeseen sopivaksi.
Tuo kohta, johon viittasit Skypen asetuksissa, on ollut valittuna koko ajan. Muutin käynnistyvien ohjelmien komentokohtaan Skypen. Nyt kun aukaisin Ubuntun, työpöydälle aukeaa Skypen sisäänkirjautumisruutu, jossa lukee jotensakin näin: Toinen Skype ehkä käynnissä eli englannininkielisessä versiossa Another Skype instance exist. Toivomaani vihreää kuvaketta paneelissa ei näy.
Kun menen järjestelmä>ylläpito>järjestelmän valvonta ja siellä prosessit välilehdelle, on siellä tosiaan kaksi Skype prosessia. Kun lopetan ne molemmat ja aukaisen Skypen paneelissa olevasta käynnististimesta (turkoosi kuvake) aukeaa Skypen sisäänkirjautumisruutu, jossa em. ilmoitusta toisesta Skypestä ei luollisesti ole. Annan salasanan, ja Skype avautuu oikein. Vihreää ilmaisinta paneelissa ei kuitenkaan ole, niinkuin silloin, kun kaikki on kunnossa. Aina kun suljen koneen tai vaikkapa vaan Skypen, pitää sama ruljanssi tehdä uudelleen.
Arvelen, että ongelma johtuu siitä, että Skype nimeni, siihen liittyvä salasana ja sähköpostisoitteeni (jonka avulla edellämainitut olen luonut) eivät täsmää. Lisäksi minulla on useita käyttämättömiä Skype nimiä, joista joku nyt käynnistää ei toivotun Skype prosessin.
Arvelen myös, että muuttamalla Skype nimeäni ja sen salasanaa ongelma poistuisi. En vaan haluaisi tätä tehdä, koska tämän jälkeen kontaktini pitäisi luoda uudestaan. Tätä keinoa olen käyttänyt aikaisemmin ja siitä johtuu, että minulla on useampia Skype nimiä Skypen tiedostoissa, jotka koko sotkun aiheuttavat.
Luulisi, että Skypen tiedostoista voisi poistaa tarpeettomat Skype nimet. Nyt on vain niin, että mahdolliset ohjeet Skype.com sivuilla on kirjoitettu vain englanniksi, jota kieltä en hallitse.
Todettakoon vielä, että tämän saman PC:n toisella kovalevyllä on Mint 9, jossa ongelmaa ei ole. Toisella vanhalla PC:llä on openSUSE 11.3 ja siinäkään ei ole ongelmaa.
Olisiko jollakulla täällä foorumilla samantapaisesta ongelmasta ja sen ratkaisaisemisesta kokemusta?