Hauska kuulla. Onko 3G toiminnosta kokemuksia?
Olen aloittajan kanssa samaa mieltä, että NC10 on mainio netbookki. Aloittelijana ainoastaan euro-merkin käyttöönotto dollarin sijaan tuotti eniten päänvaivaa. Se on vaihdettavissa:
->järjestelmä
->asetukset
->näppäimistöasetukset
->asettelut -välilehti
->Euro-merkin lisäys haluttuun näppäimeen (ja tässä valitaan näppäin, itse valitsin "4", jolloin saan euro-merkin altgr+4 näppäimiä painamalla)
Netti (mobiililaajakaista, 3G/HSPA. toimii mainosti bluetoothin välityksellä Nokian E71 -puhelinta modeemina käyttäen. Sain toimimaan sen siten, että asensin Blueman -bluetooth käsittelijän. Asetukset palveluntarjoajalle (omassa tapauksessani Saunalahdelle) löytyivät suoraan verkkoasetuksista. Yhteydenotto toimii siten, että ensin otetaan Bluemanin avulla yhteys puhelimeen (asetukset -> puhelinverkkoyhteys (DUN)), jonka jälkeen yhteys löytyy verkkoyhteyksien alta (omassa tapauksessani Mobiililaajakaista ja sen alla Saunalahti).
Asensin mobiilikäyttöä varten Intelin Powertop -virransäästöohjelman, joka antaa vaihtoehtoja virransäästön asetuksien asettamiseen ja käyttäjän hyväksyessä tekee asetukset. Parin päivän kokeilun jälkeen Powertop tuntuu (huom! mututuntumalla) lisäävän 30-60 minuutilla akun kestoa selailu ja kirjoituskäytössä. Olen myös pyrkinyt säästämään virtaa sulkemalla verkkoyhteydet ja bluetoothin kun en käytä Internetiä.
Toinen vaihtoehto virransäästöön on Laptop Mode Tools, joka tulee Ubuntun asennuksen mukana. Ohjeet käyttöönottoon löytyvät täältä:
http://samwel.tk/laptop_mode/. En ole kokeillut kyseistä ohjelmaa, joten en osaa arvioida sen vaikutuksia akunkestoon. Käsittääkseni se toimii kovalevyn virransäästön suhteen samalla tavalla kuin Powertop (yksinkertaistaen: kovalevy käynnistetään harvemmin), vaikkakin se antaa käyttäjälle enemmän mahdollisuuksia erilaisten ACPI asetuksien tekemiseen.
Kokemukset NC10 -netbookista Jauntyn kanssa ovat olleet erittäin positiiviset.