Se tekeekö tuon lukemalla&kopioimalla kuin apina, vaiko yhden raksin laittamalla ei tee eroa ymmärtämisen taikka ymmärtämättömyyden välillä, varsinkaan jos kyseisen toimenpiteen tekijä on joku muu kuin naapurin nuori nörttipoika.
no, minusta sillä on paljonkin eroa. rastia laittamalla eti tiedä yhtään mitä koneella tapahtuu, etkä voi millään tasolla sitä ymmärtääkään.
Varsin suurta osaa ei yksinkertaisesti kiinnosta ädläys taikka säätäminen, pääasia että käyttis toimii.
tietokone on lähtökohtaisesti monimutkainen laite, enkä minä usko hetkeäkään, että koneen käyttäminen onnistuu ilman opettelua. enemmänkin siitä syntyy ongelmia sekä itselleen, että sille raukalle joka niitä joutuu sitten jossain välissä selvittelemään.
Se että joku tykkää säätää ja opetella toisarvoisi asioita (säätäminen, helpon asian tekeminen vaikeammin)
täss ne toisarvoiset asiat ovat esim. sitä, että laitteet tarvitsevat ajureita, ohjelmia pitää asentaa, on olemassa erilaisia tiedostoformaatteja jotka vaativat toimiakseen/näkyäkseen jonkun ohjelman/pluginin/koodekin, jne. melkoista säätämistä kyllä.
helpomminhan tuo menisi, kun installeri asentasiis kaikki saatavilla olevat paketit ja konffaisi ne mielensä mukaan. käyttäjältä ei kysyttäisi mitään -> helppoa.
ei poista sitä tosiasiaa että jos Linux meinataan joskus saada "helpoksi kaikenkansan käyttikseksi" niin noita kilkkeitä tarvitaan.
minä taas olen sitä mieltä, että kaikkia tietokonetta käyttäviä ihmisiä pitäisi kouluttaa tietotekniikan saralla. ei pelkästään käyttämään jotain tiettyä käyttöjärjestelmää, vaan ymmärtämään hieman mistä on kysekin.
eihän autossakaan ole kuin pari-kome poljinta, ratti, muutama vipu ja pari viisaria ja sitäkin pitää opetella käyttämään. myöskään pelkkä auton käyttäminen ei riitä, vaan pitää osata toimia oikein eri tilanteissa ja sisäistää suuri määrä erilaisia sääntöjä.
Ainakaan itse en tunne montaakaan ns aikuista joka tahtoisi noita loruja tuolta alkaa konsoliin naputtelemaan...
apt on vain eräs olemassa olevista ohjelmista. aika pitkälle päästään pelkän synapticikinkin kanssa, se on yhtä lailla asennustyökalu.
Toosassa niiden numerokirjan sarjojen naputtelu saa jo näppylöitä aikaan...
jollain turhilla rekisteröintähässäköillä satunnaisesti generoiduilla merkkisarjoilla taas ei ole mitään tekemistä tietokoneenä _käyttämisen_ kanssa.
Mitä taas tulee noihin eti(i)kka taikka laillisuus asioihin, niin taaskaan en usko että ainakaan vanhempaa polvea paljon kiinnostaa moisia pohtia jos ainoastaan tarvivat toimivaa käyttistä.
minä luulen, että waretuspolvea kiinnostaa vielä vähemmän, mutta... vanhempi polvi, eikä kaikki nuoremmistakaan välttämättä tiedä, että he tarvitsevat käyttistä saati sitten mikä sen on ja mitä sen pitäisi tehdä. ei se tunnu olevan ihan päivänselvää täälläkään.
Kuinka moni on edes lukenut GNU/GPL (vai mikä lyhenne lienee) lisenssin? Vielä vaikeammaksi menee jos muotoillaan, kuinka moni on lukenut ja ymmärtänyt lukemansa?
varmaan aika moni niistä joita se suoranaisesti koskee. siinä vaiheessa kun lisenssi alkaa rajoittamaan, se alkaa myös viimeistään kiinnostamaan.
Ubuntunhan piti olla vain ilmaisia (=pohtimista tarvimattomia) ohjelmia käyttävä distro? Joten moista ongelmaahan meillä ei siis ole...
ei varmaan olekaan, jos ei käytä backportsia tai muita ubuntun virallisten repojen ulkopuolisia repsitoryjä. fonttien ja joidenkin koodekkien lisäksi myös mm. decss:n ja javan jakelu on vähintän epäilyttvää. suomessa decss on kai vielä toistaiseksi ihan ok, mutta javan lisenssi kieltää sen uudelleenpaketoinnin ja levittämisen.