Jaahas, olet törmännyt samaan kuin minä...
Jossakin aiemmassa ketjussa, jossa joku myös valitti Flashien äänettömyyttä, väitin sivumennen, että uusimmassa (9.04) Ubuntussa, tai ainakin Kubuntussa, on ääneen liittyviä ongelmia. Sen jälkeen vaikutelma on vain vahvistunut. Vaikka läppärissäni kaikki pelittää hyvin, tässä pöytäkoneessa eivät ainakaan viime viikolla toimineet äänet kuin KDE-ohjelmissa – ts. myös minulla Flash, VLC jne. olivat äänettömiä. (Nyt on liian myöhä enää kokeilla nykytilannetta, täytyy palata huomenna astialle.)
Sitten katsoin tuota mainitsemaani ketjua ja huomasin, että jotenkin säheltämällä olen joskus onnistunut asian ratkaisemaan.
Kokeilepa sinäkin tätä: Mene järjestelmän asetuksiin (K-valikko -> Tietokone -> Järjestelmän asetukset). Valitse Multimedia. Valitse Musiikki. Nosta PulseAudio ylimmäksi. Toista sama Video-kohdassa. Älä paina Kokeile-painiketta, ainakin minulla se jumittaa järjestelmän asetukset, jonka jälkeen se on pakko tappaa niin, etteivät asetukset ole tallentuneet.
Varmimmaksi vakuudeksi kokeile vielä tuon tehtyäsi kirjautua ulos ja sisään, jotta uudet asetukset varmasti astuvat kaikille sovelluksille voimaan.
En takaa, että tämä toimii, mutta joskus nimenomaan noiden laitteiden suositummuusjärjestyksellä näpertely eestaas auttoi yhtäkkiä Flasheistä äänet ulos.