Kirjoittaja Aihe: Paras mp3 konvertteri  (Luettu 4726 kertaa)

pamataku

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 12
    • Profiili
Paras mp3 konvertteri
« : 05.05.09 - klo:20.13 »
Mikä olisi paras Win Media Playerin korvaaja Linuxille munnettaessa CD:tä MP3:ski verkkokovalevylle. Amarokilla ei taida onnistua...
- Bitraten asetus?
- Kansikuvien haku netistä?
- Kappaleiden/ artistien uudelleen nimeämismahdollisuus?
Jne.

Nico

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 139
    • Profiili
Vs: Paras mp3 konvertteri
« Vastaus #1 : 12.05.09 - klo:00.30 »
Niitä on valitettavan vähän, siis sellaisia joissa olisi fiksut säädöt. Useimmissa jos haluaa vaikkapa tietyn bitraten VBR ämppäreitä joutuu GStreamer putken itse askartelemaan.

Mutta sellainen ohjelma kuin Banshee, kokeile sitä. Siinä on fiksuin mp3 ripperi asetuksiltaan, valitset haluatko VBR, ABR vai CBR ja sitten laatu 0-9. Huono puoli vain ettei se osaa kirjoittaa Idv3 tagejä. Banshee hakee kansikuvat netistä ja kappeleiet yms. pystyy uudelleen nimeämään. Näin pikaisesti tarkasteltuna, tänään hiukan tutustuin kun Ubuntun päivittämisen jälkeen kohtasin kammottavaksi muuttuneen Amarok kakkosen, phyi helevetti mitä kuraa.

Ikävä puoli linuxpuolella on myös soittimien kyvyttömyys esittää bittivirran vaihtelua vaikkapa VBR:ää toistettaessa ja yleensäkin useimmissa soittimissa bittivirran näytön kokonaan puuttuminen. Varsinkin jos itse väsää GStreamer putken niin ei voi tarkistaa tuliko ämppäristä sellainen kuin tarkoitti.

pttk

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1045
    • Profiili
Vs: Paras mp3 konvertteri
« Vastaus #2 : 12.05.09 - klo:00.37 »
Antiikkinen kun olen niin tuosakin olen käyttänyt   Grip,ppiä sillä saa bittivirran säädettyä vaikka vaihtuvaksi.

       http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=183125hp%3Ft=25151

Ja edelleen kun antiikkinen olen  XMMS soitin pystyy toistamaan muuttuvaa bittivirtaa.

« Viimeksi muokattu: 12.05.09 - klo:00.43 kirjoittanut pttk »
Debian 6 "Squeeze", Ubuntu  10.04, Ubuntu 12.04

Nico

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 139
    • Profiili
Vs: Paras mp3 konvertteri
« Vastaus #3 : 12.05.09 - klo:01.02 »
Lainaus
Ja edelleen kun antiikkinen olen  XMMS soitin pystyy toistamaan muuttuvaa bittivirtaa.

Jos viittaat minun kirjoitukseen niin toki linuxsoittimet kaikki toistaa muuttuvaa bittivirtaa, tarkoitin sitä, että ne eivät kykene näyttämään reaaliajassa bittivirran muutosta lainkaan. Esim. Audacious (joka itseasiassa on kuopatun XMMS:n seuraaja ja samanlainen ulkonäöltään) nappaa kai sen bittivirran luvun joka ämppärin alussa on (tai keskiarvon) ja halvaantuu siihen.

pttk

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1045
    • Profiili
Vs: Paras mp3 konvertteri
« Vastaus #4 : 12.05.09 - klo:01.10 »
Lainaus
Ja edelleen kun antiikkinen olen  XMMS soitin pystyy toistamaan muuttuvaa bittivirtaa.

Jos viittaat minun kirjoitukseen niin toki linuxsoittimet kaikki toistaa muuttuvaa bittivirtaa, tarkoitin sitä, että ne eivät kykene näyttämään reaaliajassa bittivirran muutosta lainkaan. Esim. Audacious (joka itseasiassa on kuopatun XMMS:n seuraaja ja samanlainen ulkonäöltään) nappaa kai sen bittivirran luvun joka ämppärin alussa on (tai keskiarvon) ja halvaantuu siihen.

En viitannut varsinaisesti kirjoitukseesi ja XMMS pystyy näyttämään bittivirran reaaliajassa.  Sekä levyltä,tikulta ym , toistettaessa mp sellaisia että mikäli nettiradioasema lähettää muuttuvalla bittivirralla.  ;)

PS; Olen myös kokeillut Audacious soitinta mutta minun käytössäni, yhdistelmä   XMMS, Streamtuner & Streamripper vain on niin että vanhassa vara parempi ainakin toistaiseksi.
« Viimeksi muokattu: 12.05.09 - klo:01.20 kirjoittanut pttk »
Debian 6 "Squeeze", Ubuntu  10.04, Ubuntu 12.04

MySaviour

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 29
    • Profiili
Vs: Paras mp3 konvertteri
« Vastaus #5 : 13.05.09 - klo:16.16 »
Itse olen alusta asti käyttänyt ihan tuota SoundJuiceria ja virheetöntä jälkeähän se on aina tehnyt. VBR täytyy tosiaan putkeen sorvata, mutta senkin copy-pastesin suoraan jostain ja en ole sen jälkeen vaihdellut. Säätöjen jälkeen luulisi ainakin peruskäyttäjälle perusripperin kelpaavan :)

Soittimista Audacious sisältää ihan mukavan ID3-editorin itsessään, ja muutenkin ihan kiva soitin. Skinejäkin siihen taitaa saada, vaikka itse en oo jaksanu vaihdella :)

jussike

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 979
    • Profiili
Vs: Paras mp3 konvertteri
« Vastaus #6 : 13.05.09 - klo:16.46 »
vanha kunnon Lame

Nico

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 139
    • Profiili
Vs: Paras mp3 konvertteri
« Vastaus #7 : 13.05.09 - klo:22.03 »
Lainaus
En viitannut varsinaisesti kirjoitukseesi ja XMMS pystyy näyttämään bittivirran reaaliajassa.

Niinpä tekee :) Ihmeellistä, etteivät uudemmat soittimet osaa. Huomasinkin, että moni putki oli tehnyt ihan muuta kuin olisi pitänyt. Asensin XMMS:n tämän ohjeen mukaan.
http://www.pvv.ntnu.no/~knuta/xmms/
Mitenköhän sille saisi käynnistyskuvakkeen ohjelma valikkoon, nyt se täytyy käynnistää Päätteeltä?

Löysin muuten etsimäni mp3 ripperin, ripperX on ohjelma. Pelkistetty ja järkevät säädöt mp3:sten luontiin... ei tarvi itse putkia väsäillä. Jos Lame asennettu niin ohjelma voi käyttää sitä kun sen valikosta valitsee.

pttk

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1045
    • Profiili
Vs: Paras mp3 konvertteri
« Vastaus #8 : 14.05.09 - klo:01.36 »

Itse asensin xmms,n tuosta debianpaketin i386 ja hyvin toimii ilmestyi pikakuvake tuonne "ääni video" kohtaan mistä lisäsin pikakuvakkeen yläpalkkiin, näin siis itselläni.

   http://packages.debian.org/etch/xmms
Debian 6 "Squeeze", Ubuntu  10.04, Ubuntu 12.04

Nico

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 139
    • Profiili
Vs: Paras mp3 konvertteri
« Vastaus #9 : 16.05.09 - klo:16.06 »
Lainaus
Itse asensin xmms,n tuosta debianpaketin i386 ja hyvin toimii ilmestyi pikakuvake tuonne "ääni video" kohtaan mistä lisäsin pikakuvakkeen yläpalkkiin, näin siis itselläni.
 http://packages.debian.org/etch/xmms

Ratkaisin asian asentamalla Qmmp ohjelman joka on toiminnoiltaan ja ulkönäöltään kuin XMMS, Winamp, Audacious jne. Qmmp:n oletusulkonäkökin on hyvä. Löytyy Lisää/poista... kautta.
http://qmmp.ylsoftware.com/index_en.php

BBT

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 352
    • Profiili
Vs: Paras mp3 konvertteri
« Vastaus #10 : 19.05.09 - klo:20.45 »
Eiköhän Rytmilaatikko hoida kaiken tuon mitä haluat. Saat siihen MP3 tuen asentamalla paketin gstreamer0.10-plugins-ugly-multiverse. Asetuksia pääsee muuttamaan Muokkaa/Asetukset/Musiikki välilehdeltä kohdasta Suosittu muoto/Muokkaa.

MP3 muodolle oletus gstreamer-putki on audio/x-raw-int,rate=44100,channels=2 ! lame name=enc mode=0 vbr-quality=6 ! id3v2mux joka koodaa kappaleet LAME:lla käyttäen vbr-new algotrimiä eli muuttuvaa bitratea. Äänenlaatu säädetään vbr-quality kohdasta valitsemalla arvo 0:n ja 9:n väliltä (0 paras laatu ja suurin tiedostokoko, 9 heikoin laatu ja pienenin tiedostokoko - LAME:n oma oletus on muistaakseni 3).

Tagit voi muokata Rytmilaatikon käyttöliittymässä ennen kuin kopioi levyn niin kappaleisiin kirjoitettavat tiedot ovat sitten ajantasalla. Rytmilaatikko osaa muistaakseni myös hakea kansikuvat soitettaessa, mutta ei kait lisää niitä tageihin.

« Viimeksi muokattu: 19.05.09 - klo:20.52 kirjoittanut BBT »

Karvameduusa

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1055
    • Profiili
Vs: Paras mp3 konvertteri
« Vastaus #11 : 19.05.09 - klo:21.41 »
Täältä löytyy kiinteä bitrate streamputki mp3:lle(keskustelussa toinen linkki). Suosittelen kuitenkin käyttämään avoimia formaatteja flac ja ogg.
« Viimeksi muokattu: 19.05.09 - klo:21.44 kirjoittanut Karvameduusa »