Kirjoittaja Aihe: Äänilähteen vaihtaminen Mplayerille ja Kaffeinelle (Kubuntu 9.04)  (Luettu 1923 kertaa)

Excal

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 22
    • Profiili
Tuli asenneltua muutama päivä Kubuntu ensimmäistä kertaa koneelle. Ennen olen käytellyt Ubuntua ja olen hieman hukassa näiden Kubuntun äänisäätöjen kanssa.

Ongelma on siis seuraava: Minulla on kahdet kaiuttimet (tietokoneen ja television), joita haluan käyttää vuorotellen. Televisioon menee ääni emolevyn äänikortilta HDMI-liitännän kautta ja kajareihin toisen erillisen äänikortin (SBLive) kautta. Ubuntussa pystyin vaihtamaan näppärästi äänilähdettä asetuksista (en nyt muista, mikä sen paikan nimi tarkalleen oli) emolevyn äänikortin ja SBLiven välillä. Esimerkiksi, jos halusin kuunnella musiikkia, väänsin äänet kajareihin ja leffaa katsoessa telkkuun jne.

Kubuntusta löytyy System Settings -> Multimedia -valikosta eri äänilähteiden valinta. Se ei kuitenkaan tunnu vaikuttava kaikkin sovelluksiin. Amarok ja Dragon Player tottelevat sitä kiltisti, mutta Mplayer ja Kaffeine (ja musiikkisoittimista Quod Libet ja Songbird) soittavat itsepäisesti kaiken äänen tietokoneen kajareista, vaikka vaihdan äänilähteeksi emolevyn äänikortin. Onko tällä jotain tekemistä sen kanssa, että Amarok ja Dragon Player käyttävät Phononia ja nuo kaksi muuta videotoistinta jotain muuta (mitä?) vai mistä tämä johtuu? Miten saisin säädettyä myös noiden muiden soittimien äänet telkkuun emolevyn äänikortin kautta?

Ps. bonuskysymys: Tietääkö kukaan mitään hyvää saittia, josta selviäisi selkeästi, miten eri Linuxin äänijärjestelmän osaset toimivat? Olen niin hukassa näiden käsitteiden kanssa ja sen, miten ne vaikuttavat toisiinsa. On OSS:ää, ALSA:a, PulseAudiota, Phononia, Xineä, Gstreameriä ja ties mitä - ei noista ota hittokaan (tai ainakaan minä) selvää  ??? Wikipediasta lueskelin, mutta ei oikein auennut kokonaisuutena tuo homma yksittäisiä artikkeleita lukemalla.

Kiitos vastauksista jo etukäteen.
« Viimeksi muokattu: 29.04.09 - klo:00.55 kirjoittanut Excal »

UbunTux

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2046
  • KubunTux
    • Profiili
Kirjoita Konquerorin osoiteriville man:mplayer.
Mplayerille löytyy manuaalista äänen ulostulo selitettynä.
Otsikon AUDIO OUTPUT DRIVERS alta.

SMPlayerille tuo löytyy mukavasti kohdasta Asetukset-> Yleiset->Ääni

Phononilla on paljonkin tekemistä tuon asian kanssa automaattisuuden kanssa.
KDE neon
Uudempaa KDE:tä Ubuntulla

Excal

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 22
    • Profiili
Hmm, ei nuo Audio output driversin valinnat taida auttaa ongelmaan. Jos nyt oikein ymmärsin, tuon avulla pystyy vaihtamaan vain näiden eri rajapintojen (vai miksi niitä nyt pitäisi sanoakaan), kuten OSS:n ALSA:n jne. välillä, mutta ei tuolta löydy valintoja sille, kummasta äänikortista ja mistä ulostulosta ääntä soitetaan. Noita pystyy säätämään Mplayerissakin säätämään suoraan graafisesta tilasta.

Pitäisikö minun jotenkin päästä säätämään sitä, mitä äänikorttia ja ulostuloa ALSA (tai, mitä se Mplayer nyt on säädettykään käyttämään) käyttää, että saisin ääntä oikeasta lähteestä ulos?

ajaaskel

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3401
    • Profiili
Havaintoni mukaan Kaffeine käyttää Xine: ä.   Tein pikku kokeiluja äänien kanssa ja havaitsin että Xine: n setupissa voi valita mitä tietä Xine ääni lähtee ulos. Siellä on myös Phonon mutta en itse käytä Phononia mieluusti kun sille ei taasen ole omaa mikseriä eli Phonon ääni tulee kyllä läpi mutta en pystynyt säätämään sitä mitenkään (paitsi kaikki/ei mitään eli mute).  Muita valintoja siinä menussa oli ALSA, OSS, PulseAudio, null, ... en muista ulkoa kaikkia.  Eli Xine: n voi asettaa käyttämään haluamaasi tietä.  Tuo setup löytyy xine-soittimen valinnoista, Alt-s tai menusta...  Tuntui Xine-soitin vain jumahtelevan tiuhaan ja helposti mutta sain veivattua kuitenkin eri vaihtoehtoja.
Autamme ilolla ja ilmaiseksi omalla ajallamme.  Ethän vaadi, uhoa tai isottele näin saamasi palvelun johdosta.