Vaikka 4-ydinprossu kuulostaakin yhä houkuttelevalta, 2-ytiminen on ehkä vielä
järkevä valinta monelta kantilta, koska jos nyt sijoittaa 4-ydinprossuun, on se jo
vanhaa rautaa kun ohjelmat todella alkavat sitä tukea.
Aion asentaa uudelle koneelle dual boottina WinXP:n ja ubuntun, samoin kuin nyt
on, tosin Hardyn tilalle Intrebix. Tarkoituksena on pystyä tekemään periaatteessa vähän
laidasta laitaan, eli käyttämään Gnomen työpöytää jouhevasti, katselemaan ainakin HD ready tasoisia
videoita sulavasti linuxissa, sekä pelata jonkin verran pelejä XP:llä. Haluan, että kone pystyy
pyörittämään Crysistä tai Far Cry 2:ta jokseenkin (ei ehkä täysillä asetuksilla, mutta siten, että
pelit pääsevät oikeuksiinsa).
Olen miettinyt seuraavaa:
Emolevy: ASUS p5q pro tai p5ql pro
Prosessori: Intel Core 2 Duo E8400 3.0GHz
Muistit: OCZ 2Gb kit (2x1024Mb) EL DDR2 PC2-6400 800MHz Gold Gamer eXtreme
Näytönohjain: ASUS EN9800GTX+ 512Mb
Vanhasta takaa olisi kotelona Nexus silent breeze kotelo (muistaakseni 400W PSU),
IDE dvd-asema ja pari SATA kovalevyä.
Emolevyn valinta on tuottanut päänsärkyä. Ilmeisesti noissa molemmissa P45 piirisarjan
emoissa on joitain ongelmia: ethernet ajurin voi joutua kääntämään itse ainakin Hardyssa
ja äänilaitteiston tunnistuksessa on ollut häikkää, tosin ilmeisesti äänipiiri toimii hyvin.
Myös IDE/sata:n kanssa on ollut jotain onglemia, eli en ole varma toimiiko sata ja pata asemat
yhtäaikaa. Olen harkinnut myös Gigabyten emoa, mutta en tiedä löytyykö sieltäkään out-of-the-box
toimivuutta.
Näytönohjaimen on käsittääkseni viisainta olla nVidian, jos mielii saada hyvän grafiikkatuen
ubuntussa. Nykyinen radeon x800 on todella mopo. Olen myös kiinnostunut kokeilemaan
VDPAU:ta ubuntussa.
Tuosta OCZ muistista ei itselläni ole kokemusta, aiemmin olen aina ottanut Kingstonia,
mutta käsittääkseni OCZ on suosittu. Prossun FSB on ilmeisesti 1333 MHz, joten en ole
varma myöskään siitä, mitä muistin kellon tulisi olla. Käsittääkseni kyseisten taajuuksien
ei välttämättä tarvitse olla samoja parhaan suorituskyvyn aikaansaamiseksi.
Jos yllämainituista osista tai kyseisestä kokonaisuudesta on kokemuksia tai kommentteja
kertokaa toki.