Kirjoittaja Aihe: Fortran  (Luettu 1943 kertaa)

kalluxz

• Käyttäjä
    • Profiili
Fortran
« : 27.01.09 - klo:12.18 »
Hei, tukeni!
Olen Linuxeen yrittänyt asentaa Fortrania Synaptic-pakettienhallinalla. Sekä "suoritettava ohjelma" että linkki löytyvät sijainnista /usr/bin, mutta taltioksi on merkitty "tuntematon". Klikkaus kumpaan tahansa ei vie eteenpäin.
Mitä minun pitäisi tehdä, jotta homma etenisi?

SuperOscar

• Käyttäjä
  • Ocatarinetabellatsumtsum!
    • Profiili
    • Legisign.org
Vs: Fortran
« Vastaus #1 : 27.01.09 - klo:19.02 »
Äkkiseltään en keksi tilannetta, jossa haluaisitkaan nakautella mitään käynnistyskuvakkeita. Fortran-koodin kääntäminen käy joko jonkin IDEn sisältä tai päätteestä (esim. komennolla g77, jos käytät Fortranin 77-versiota). Käännetty ohjelma käynnistetään sitten niin kuin muutkin ohjelmat.
pöytäkone 1, NUC: openSUSE Leap 15.6, kannettavat 1–3: Debian GNU/Linux 12; pöytäkone 2: openSUSE Tumbleweed; RPi 1: FreeBSD 14-RELEASE; RPi 2: LibreELEC 11

kalluxz

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #2 : 15.02.09 - klo:18.16 »
Kiitos SuperOscar. Siitä selvisi, että editori on aivan erillinen.
Mutta asennettuani Jediä, en pääse siihenkään käsiksi. Kun klikkaan tiedostoa README.jed-support, tulee ilmoitus: asiakirjan avaaminen ei onnistu. Kuika paljon olen nyt metsässä? Mitä olisi viisasta tehdä?

SuperOscar

• Käyttäjä
  • Ocatarinetabellatsumtsum!
    • Profiili
    • Legisign.org
« Vastaus #3 : 15.02.09 - klo:23.08 »
Tuo nyt ei ole Fortran-ongelma :)

En oikein tajua, miten yrität avata sitä tiedostoa. Toisaalta puhut Jedistä, joka käsittääkseni on vanhan kunnon tekstitilan editori, toisaalta ”klikkaamisesta”? Jos tiedostoa ei voi avata, sitä ei ehkä joko ole olemassa, siihen viittaava linkki on katkennut, oikeutesi tiedostoon eivät riitä tms. tms. tms.

Mutta Fortran-ohjelmia voi kyllä vääntää ihan millä editorilla vaan.
pöytäkone 1, NUC: openSUSE Leap 15.6, kannettavat 1–3: Debian GNU/Linux 12; pöytäkone 2: openSUSE Tumbleweed; RPi 1: FreeBSD 14-RELEASE; RPi 2: LibreELEC 11