Kirjoittaja Aihe: Mozilla firefox beta 3.1 [rataistu]  (Luettu 2895 kertaa)

petripet

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16
    • Profiili
Mozilla firefox beta 3.1 [rataistu]
« : 03.11.08 - klo:20.03 »
Auttakaa nyt herranjumala toopea joka on toissapäivänä ladannut ubuntun ja nyt yritin päivittää firefoxin betaan. Mitä teen kun olen sen ladannut, olen tallentanut ja tehnyt vaikka mitä...mutta winukassa se asentui aina suoraan vanhan version päälle. Mitä helv....tiä tässä pitäisi tehdä kun kaikki on uutta??? Olen purkanutkin sen sataan kertaan johonkin kansioon, ja yrittänyt avata ja vaikka mitä...norttia vaan kuluu tuplaten grrrr... mutta millä hiivatilla sen asennan vanhan 3.03:n päälle A_P_U_A?


edit/Elias: Lisätty [ratkaistu] otsikkoon, kun kerta ongelma ratkesi.
« Viimeksi muokattu: 06.11.08 - klo:08.23 kirjoittanut Elias »

Jallu59

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3430
    • Profiili
Vs: Mozilla firefox beta 3.1
« Vastaus #1 : 03.11.08 - klo:20.16 »
Päälle sitä et saa, mutta rinnalle kyllä. Jos olet saanut paketin deb:it johonkin kansioon, niin wikistä pitäisi löytyä ohje, kuinka ne paketit asennetaan. Sen jälkeen sinun pitää vielä tehdä käynnistin sille, Eli löytää mihin se on tehnyt käynnistyvän version /usr/bin on hyvä arvaus, mutta esim. OOo3 asentui /opt:n alle.

T:Jallu59
Jari J. Lehtinen, Wanhempi (iki?)tietoteekkari & tietotekniikkakonsultti Turust, P4-HT / 3,0 GHz, Intel945 IGP 226MB & 4GBram & UbuntuStudio 14.04. Toshiba Satellie 50-C, i5 dual-core 2,3GHz, ubuntu-mate 16.04 LTS

petripet

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16
    • Profiili
Vs: Mozilla firefox beta 3.1
« Vastaus #2 : 03.11.08 - klo:20.22 »
Nyt siis täytyy muistaa...jaa niin kiitos ensin...että olen tosiaan aloittelija isolla A:lla ja kaikki on erilaista win-juttujen jälkeen, eli ok, päälle en voi asentaa, mutta pitääkö vanha versio ensin poistaa,,,ja mistä löydän tän usr/bin:in, tattis taas jos vaan jaksaisit selventää. Tsekkaan toki sen wikin myös

Jallu59

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3430
    • Profiili
Vs: Mozilla firefox beta 3.1
« Vastaus #3 : 03.11.08 - klo:20.30 »
Suosittelen kahden viikon prehtymisrupeamaa, jos et tiedä missä edes /usr/bin on ja aiot mestaroida pakettienhallinan ulkopuolellakin.

Lue nyt ensi alkuun näitä:
Ubuntu tutuksi
Ubuntu suomen wiki
linkkeineen
(Löytyvät tämän sivun yläpalkista)
ja vielä
www.linux.fi

Ystävällisin terveisin

Jallu59
Jari J. Lehtinen, Wanhempi (iki?)tietoteekkari & tietotekniikkakonsultti Turust, P4-HT / 3,0 GHz, Intel945 IGP 226MB & 4GBram & UbuntuStudio 14.04. Toshiba Satellie 50-C, i5 dual-core 2,3GHz, ubuntu-mate 16.04 LTS

eliasj

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4075
    • Profiili
Vs: Mozilla firefox beta 3.1
« Vastaus #4 : 03.11.08 - klo:20.36 »
Auttakaa nyt herranjumala toopea joka on toissapäivänä ladannut ubuntun ja nyt yritin päivittää firefoxin betaan. Mitä teen kun olen sen ladannut, olen tallentanut ja tehnyt vaikka mitä...mutta winukassa se asentui aina suoraan vanhan version päälle. Mitä helv....tiä tässä pitäisi tehdä kun kaikki on uutta??? Olen purkanutkin sen sataan kertaan johonkin kansioon, ja yrittänyt avata ja vaikka mitä...norttia vaan kuluu tuplaten grrrr... mutta millä hiivatilla sen asennan vanhan 3.03:n päälle A_P_U_A?
Ihan rauhassa vain, kannattaa kirjoittaa asiallisesti, jotta saisi asiallisia vastauksiakin.

Kannattaa lukea Ubuntun ohjelmien asentamisesta täältä: http://fi.wikibooks.org/wiki/Ubuntu_tutuksi/Ohjelmien_asentaminen_ja_pakettivarastot
Muutenkin kannattaa tuota sivua selailla.

Helpoiten tuon betan saa asennettua siis purkamalla sen paketi /opt -kansioon, jonka jälkeen firefox käynnistyy kaksoisnapsautuksella siitä kansiosta.
alias vililikku

BBT

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 352
    • Profiili
Vs: Mozilla firefox beta 3.1
« Vastaus #5 : 04.11.08 - klo:15.43 »
Auttakaa nyt herranjumala toopea joka on toissapäivänä ladannut ubuntun ja nyt yritin päivittää firefoxin betaan. Mitä teen kun olen sen ladannut, olen tallentanut ja tehnyt vaikka mitä...mutta winukassa se asentui aina suoraan vanhan version päälle. Mitä helv....tiä tässä pitäisi tehdä kun kaikki on uutta??? Olen purkanutkin sen sataan kertaan johonkin kansioon, ja yrittänyt avata ja vaikka mitä...norttia vaan kuluu tuplaten grrrr... mutta millä hiivatilla sen asennan vanhan 3.03:n päälle A_P_U_A?

Itse asensin 3.1 betan vanhan 3.0:n rinnalle ja toimii ihan mukavasti. Alla on kohta kohdalta kaikki, mitä tein. "Koodia" kohdat on tarkoitus ajaa päätteessä (Sovellukset/Apuohjelmat/Pääte).

Avasin päätteen ja tein tulevaa 3.1 varten kansion /opt hakemistoon.
Koodia: [Valitse]
sudo mkdir /opt/firefox
Siirryin äsken luotuun kansioon:
Koodia: [Valitse]
cd /opt/firefox
Latasin Firefox 3.1 beta 1:n suomenkielisen version:
Koodia: [Valitse]
sudo wget ftp://ftp.twaren.net/pub/Mozilla/firefox/releases/3.1b1/linux-i686/fi/firefox-3.1b1.tar.bz2
Purin ladatun paketin:
Koodia: [Valitse]
sudo tar -xvvf firefox-3.1b1.tar.bz2
Tein linkit 3.0 version liitännäisistä 3.1 versiolle. Tämän jälkeen flash ja java yms toimivat myös 3.1:n kanssa jos ovat asennettuina:
Koodia: [Valitse]
cd && sudo ln -s /usr/lib/mozilla/plugins/* /opt/firefox/firefox/plugins/
Nyt Firefox 3.1 käynnistyy päätteeltä komentamalla:
Koodia: [Valitse]
/opt/firefox/firefox/firefox

Voit tehdä myös pikakuvakkeen työpöydälle klikkaamalla hiiren oikealla ja valitsemalla "Luo käynnistin". Anna seuraavat tiedot:
 * Nimi = Firefox 3.1 (esim)
 * Komento = /opt/firefox/firefox/firefox

Tuossa vielä kuvakaappaus

Ps. Firefox 3.1 käynnistyy vain, jos 3.0 ei ole käynnissä.
« Viimeksi muokattu: 04.11.08 - klo:15.45 kirjoittanut BBT »

petripet

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16
    • Profiili
Vs: Mozilla firefox beta 3.1
« Vastaus #6 : 05.11.08 - klo:22.31 »
Kyllä se vaan niin kävi kuin neuvoit...monet kiitokset...ja pelittää niinkuin pitää ;D