Kirjoittaja Aihe: Omia mietteitä (Ubuntusta, Debianista ja Linuxista)  (Luettu 4688 kertaa)

Mohawk

  • Vieras
Oon puuhastellu 20 vuotta tietokoneiden kanssa. Käyttiksenä on ollu aina Microsoftin tuotteita, paitsi DOS-aikana käytin läppärissä DR-DOS:ia. XP on hyvä käyttöjärjestelmä ja se on vieläkin ykköskovalevyllä. Vista oli täydellinen pettymys. Se on sekava. Mun mielestä Vista yrittää ajatella liikaa itse ja tuntuu, että käyttäjä ei ole oman koneensa herra. Hyvänä esimerkkinä verkkoyhteyden virittäminen.

Oon pitkällä sairaslomalla ja lähdin huvikseni perehtymään Linux-maailmaan. Ensin asensin Debianin. Käyttelin sitä pari viikkoa, kunnes se sekosi totaalisesti vaihtaessani teemaa. Edes resurssinhallinta (vai mikä se Linux puolella) ei enää käynnistynyt. Päätin kokeilla toista jakeluversiota. Asensin Ubuntun. Nyt olen muutaman viikon tyytyväisenä käytellyt sitä. Ei tee mieli edes käväistä Windows-puolella. Ubuntussa on miellyttävä ulkoasu, ohjelmistojen lisäys ja poisto on helppoa ja tiedostojärjestelmän käyttö on miellyttävää.

Firefox on selkeästi nopeampi Internet Exploder. Evolution-sähköpostista näkee, että softan tekijä myös itse käyttää sitä. Esimerkiksi viesti-ikkuna vierittää listaa automaattisesti ylös/alas jos käyttäjä liikkuu listan ylä/ala reunassa. Tuommoisilla pikku viilauksilla saadaan käytettävyys paremmaksi ja ihmiset koukutettua pysyväiskäyttäjiksi.

Ubuntu vs Debian
Ubuntussa on ajateltu enemmän pekka-peruskäyttäjää kuin Debianissa. Debian ei hyväksy muita kuin avoimen lähdekoodin ajureita. Se on ehkä kaunis ajatus, mutta ei se käyttäjän elämää helpota. Vasta-asennettu Ubuntu on huomattavasti visuaalisempi kuin Debian. Debian aiheutti heti pienen hylkimisreaktion - ruma. Windows puolella oon tottunu siihen, että kone tottelee hiirtä, eikä enää pelata millään nuolenpääkirjoituksella -:)

Linuxin, Ubuntun ja avoimen softan miinukset (muutaman viikon käytön perusteella)
NVIDIAN ajureiden asennus saisi olla helpompaa. Käyttöoikeuksien puuttuessa NVIDIA X Server Settings ohjelma ei kykene tallettamaan asetuksiaan xorg.conf tiedostoon. Ne pitää kirjoittaa sinne käsin. Ei näin. En ole keksinyt miten saisi otettua käyttöön nykyistä nopeamman näytönpäivityksen. Sony F520 kykenee 1600*1200 resoluutiolla 100 Hz:iin, mutta 85 Hz:iä suurempaa ei ole valittavissa.

OpenOfficen tietokantaohjelma on selkeästi heikompi kuin Microsoftin Access. Esim lomekkeiden suunnittelussa käytetään OpenOfficen tekstinkäsittelyohjelmaa. Olisi parempi, jos siinä olisi oma sisäänrakennettu työkalu.

Vika saattaa olla käyttäjän korvien välissä, mutta mun on vaikea hahmottaa Järjestelmä-valikon alla olevien Asetukset ja Ylläpito -valikkojen keskinäistä logiikkaa. Eikö pelkällä Hallintakeskuksella pärjättäisi. Sieltä löytyy kaikki tarvittava nopealla silmäyksellä.

Lisää/poista -toiminnon alla on pelejä niin paljon, että ehkä niitä pitäisi ryhmitellä aiheen mukaan: strategia, toiminta, jne -:)

Pelejä kokeillessani huomasin, että jotkut pelit tarvii KDE:n ja toiset Gnomen. Tässä Windows menee edelle. Siellä ei ole keskenään kilpailevia graafisia käyttöliittymiä. Eikö KDE:tä ja Gnomea voisi pikkuhiljaa ruveta yhdistämään.

//Lisäsin pari sanaa otsikkoon t. ilokaasu
« Viimeksi muokattu: 10.09.08 - klo:07.50 kirjoittanut Ilokaasu »

immoT

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 435
    • Profiili
Vs: Omia mietteitä
« Vastaus #1 : 09.09.08 - klo:14.47 »
Linuxin, Ubuntun ja avoimen softan miinukset (muutaman viikon käytön perusteella)
NVIDIAN ajureiden asennus saisi olla helpompaa. Käyttöoikeuksien puuttuessa NVIDIA X Server Settings ohjelma ei kykene tallettamaan asetuksiaan xorg.conf tiedostoon. Ne pitää kirjoittaa sinne käsin. Ei näin.
Ohjelman saa kaikilla oikeuksilla käyntiin päätteessä, sudo nvidia-settings
valikossa olevassa pikakuvakkeessa on bugi, siitä on unohdettu sudo tai gksudo edestä.


Lainaus
Pelejä kokeillessani huomasin, että jotkut pelit tarvii KDE:n ja toiset Gnomen. Tässä Windows menee edelle. Siellä ei ole keskenään kilpailevia graafisia käyttöliittymiä.
Kaikki Linux-pelit toimii sekä gnomessa että kdessä (pakettienhallinnasta tai deb-pakettina asennettuina)
« Viimeksi muokattu: 09.09.08 - klo:14.54 kirjoittanut immoT »

moonstone

  • Vieras
Vs: Omia mietteitä
« Vastaus #2 : 09.09.08 - klo:14.54 »
OpenOfficen tietokantaohjelma on selkeästi heikompi kuin Microsoftin Access. Esim lomekkeiden suunnittelussa käytetään OpenOfficen tekstinkäsittelyohjelmaa. Olisi parempi, jos siinä olisi oma sisäänrakennettu työkalu.

Kokeile Kexiä http://www.kexi-project.org/

Löytyy pakettivarastosta

jussike

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 979
    • Profiili
Vs: Omia mietteitä
« Vastaus #3 : 09.09.08 - klo:15.02 »
Tervetuloa foorumille ja Linux-käyttäjäksi Mohawk.

UbunTux

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2046
  • KubunTux
    • Profiili
Vs: Omia mietteitä
« Vastaus #4 : 09.09.08 - klo:15.15 »
Eikö KDE:tä ja Gnomea voisi pikkuhiljaa ruveta yhdistämään.
Älä nyt hyvä ihminen pelottele.  ;D

Ubuntu vs Debian
Ubuntussa on ajateltu enemmän pekka-peruskäyttäjää kuin Debianissa. Debian ei hyväksy muita kuin avoimen lähdekoodin ajureita. Se on ehkä kaunis ajatus, mutta ei se käyttäjän elämää helpota. Vasta-asennettu Ubuntu on huomattavasti visuaalisempi kuin Debian. Debian aiheutti heti pienen hylkimisreaktion - ruma. Windows puolella oon tottunu siihen, että kone tottelee hiirtä, eikä enää pelata millään nuolenpääkirjoituksella -:)
Kyllä Debian ne ajurit syö. Ei se ole niin automaagista. Itse olen varsinaisen Debianin asentanut miniasennuksena ja kasannut päälle apt-getillä työpöydän. Vaatii enemmän perehtymistä, mutta vastaavasti häiritsee käyttäjää aluksi huomattavasti vähemmän. Nyt käytössä on Debian Unstablen versio nimeltä sidux.

Vika saattaa olla käyttäjän korvien välissä, mutta mun on vaikea hahmottaa Järjestelmä-valikon alla olevien Asetukset ja Ylläpito -valikkojen keskinäistä logiikkaa. Eikö pelkällä Hallintakeskuksella pärjättäisi. Sieltä löytyy kaikki tarvittava nopealla silmäyksellä.
Lisää/poista -toiminnon alla on pelejä niin paljon, että ehkä niitä pitäisi ryhmitellä aiheen mukaan: strategia, toiminta, jne -:)
Ja Gnomehan ei järjestele noita pelejä valikkoonkaan tuon mukaan.
Ihmettelen itsekin  gnomen käsitystä yksinkertaisuudesta. Siis säätövaraa vähän, mutta sitten kun tehdään säätämisen eteen jotain  niin palettti on sekaisin IMO.
KDE neon
Uudempaa KDE:tä Ubuntulla

SuperOscar

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4007
  • Ocatarinetabellatsumtsum!
    • Profiili
    • Legisign.org
Vs: Omia mietteitä
« Vastaus #5 : 09.09.08 - klo:15.39 »
Tässä Windows menee edelle. Siellä ei ole keskenään kilpailevia graafisia käyttöliittymiä. Eikö KDE:tä ja Gnomea voisi pikkuhiljaa ruveta yhdistämään.

Itse asiassa tilannehan on viime vuosina kääntynyt tismalleen päinvastaiseksi: Windowsissa on kilpailevia GUI-kirjastoja niin paljon, että on harvinaista löytää kahta eri valmistajan ohjelmaa, jotka näyttäisivät samalta. Mediasoittimet taisivat aloittaa rynnistyksen, sitten tulivat seittiselaimet yms. Itselleni oli järkytys ensi kertaa törmätä sellaisiin ohjelmiin kuin Ashampoon tuotteet tai Roxion Easy Media Creator, joiden ulkonäöllä ei ollut kerrassaan mitään tekoa Windowsin teeman kanssa.

Linux-puolella Gtk-ohjelmat (Gnome, Xfce) näyttävät Gtk-ohjelmilta ja Qt-ohjelmat (KDE) Qt-ohjelmilta, ja siinä se suunnilleen onkin. Parasta kaikessa on, että KDE:ssä ajettu Gnome-ohjelma saadaan hyvin pitkälti näyttämään KDE:n ohjelmalta.
pöytäkone 1, kannettavat 1–3: Debian GNU/Linux 12; pöytäkone 2: openSUSE Tumbleweed; NUC: openSUSE Leap 15.5; RPi 1: FreeBSD 14-RELEASE; RPi 2: LibreELEC 11

UbunTux

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2046
  • KubunTux
    • Profiili
Vs: Omia mietteitä
« Vastaus #6 : 09.09.08 - klo:15.48 »
Parasta kaikessa on, että KDE:ssä ajettu Gnome-ohjelma saadaan hyvin pitkälti näyttämään KDE:n ohjelmalta.
Jep Qt4 on tehty jo vastaava GTK:n teemojen matkishommeli, joka harmittavasti näyttää kuvakaappausten perusteella suoriutuvan paremmin kuin KDE:n vastine.
KDE neon
Uudempaa KDE:tä Ubuntulla

Sysi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 259
    • Profiili
Vs: Omia mietteitä
« Vastaus #7 : 09.09.08 - klo:16.34 »
Miten windowsista siirtynyt voi pitää mitään rumana? Wintoosaa ei vaan saa hienoksi millään teemalla.
Meikäkäinen ei kyllä kovin visuaalinen olekkaan.

SuperOscar

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4007
  • Ocatarinetabellatsumtsum!
    • Profiili
    • Legisign.org
Vs: Omia mietteitä
« Vastaus #8 : 09.09.08 - klo:16.38 »
Miten windowsista siirtynyt voi pitää mitään rumana?

Veikkaan Mohawkin tarkoittaneen sitä, että käynnistettäessä Debian ei peitä lokiviestejä näkyvistä millään kuvalla vaan ne vilistävät siinä silmien edessä. Tässä suhteessa tosin Ubuntukin on paljon jäljessä esim. openSUSEa, jossa käynnistysvaihekin on pyritty tyylittelemään viimeisen päälle distron värein.

Itse olen kyllä sitä mieltä, että käynnistys on tylsä operaatio joka tapauksessa, joten sama se, miltä se näyttää...
pöytäkone 1, kannettavat 1–3: Debian GNU/Linux 12; pöytäkone 2: openSUSE Tumbleweed; NUC: openSUSE Leap 15.5; RPi 1: FreeBSD 14-RELEASE; RPi 2: LibreELEC 11

Jallu59

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3430
    • Profiili
Vs: Omia mietteitä
« Vastaus #9 : 09.09.08 - klo:17.26 »
Veikkaan Mohawkin tarkoittaneen sitä, että käynnistettäessä Debian ei peitä lokiviestejä näkyvistä millään kuvalla vaan ne vilistävät siinä silmien edessä. Tässä suhteessa tosin Ubuntukin on paljon jäljessä esim. openSUSEa, jossa käynnistysvaihekin on pyritty tyylittelemään viimeisen päälle distron värein.

Ei Ubuntussa tarvise kuin poistaa "quiet"-sana boottiriviltä, niin jo alkaa tekstiti vilistä. Ja jos pitää enemmän perinteisestä fontista loppuun asti voi sen "splash"-sanankin unohtaa ja samalla saa boottiin ehkä vielä lisää nopeutta  :D

T:Jallu59
Jari J. Lehtinen, Wanhempi (iki?)tietoteekkari & tietotekniikkakonsultti Turust, P4-HT / 3,0 GHz, Intel945 IGP 226MB & 4GBram & UbuntuStudio 14.04. Toshiba Satellie 50-C, i5 dual-core 2,3GHz, ubuntu-mate 16.04 LTS

jussike

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 979
    • Profiili
Vs: Omia mietteitä
« Vastaus #10 : 09.09.08 - klo:18.03 »
[offtopic]
Onneksi olkoon Jallu59! 999 viestiä foorumilla.
[/offtopic]

Mohawk

  • Vieras
Vs: Omia mietteitä
« Vastaus #11 : 09.09.08 - klo:22.17 »
Lainaus
Ohjelman saa kaikilla oikeuksilla käyntiin päätteessä, sudo nvidia-settings valikossa olevassa pikakuvakkeessa on bugi, siitä on unohdettu sudo tai gksudo edestä.
Tärkeä lisäinfo. Onkohan nVidiaa infottu, että kuvakkeessa on väärä komentorivi? Vai johtuuko se muusta kuin nVidiasta. Osaako nVidia X Server Settings yhdistää olemassa olevan xorg.conf tiedoston tiedot omaan tuotokseensa, vai kirjoittaako se raa'asti vanhan päälle? Vaihtuuko esim näppäinasettelu jenkkityyliseksi?

Lainaus
Kaikki Linux-pelit toimii sekä gnomessa että kdessä (pakettienhallinnasta tai deb-pakettina asennettuina)
Mä luulin, että Lisää/poista toiminnosta avautuva ohjelmalista kertoo mille liittymälle softa on tehty (sydän=KDE, jalanjälki=Gnome). En tullut kokeilleeksi, että toimiiko ohjelma mulla, vaikka Gnomea ei ollut mainittu.
« Viimeksi muokattu: 09.09.08 - klo:22.25 kirjoittanut Mohawk »

SuperOscar

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4007
  • Ocatarinetabellatsumtsum!
    • Profiili
    • Legisign.org
Vs: Omia mietteitä
« Vastaus #12 : 09.09.08 - klo:22.37 »
Mä luulin, että Lisää/poista toiminnosta avautuva ohjelmalista kertoo mille liittymälle softa on tehty (sydän=KDE, jalanjälki=Gnome). En tullut kokeilleeksi, että toimiiko ohjelma mulla, vaikka Gnomea ei ollut mainittu.

Ihan oikein luultu, mutta jos asennat jonkin ohjelman tuolta Lisää/poista-toiminnosta, sinulle asennetaan samalla kaikki tarvittavat kirjastot. KDE-ohjelma toimii aivan hyvin Gnomen alla ja päinvastoin, vain ulkoasu saattaa kertoa, ettei kyseessä ole ”natiivi” softa.
pöytäkone 1, kannettavat 1–3: Debian GNU/Linux 12; pöytäkone 2: openSUSE Tumbleweed; NUC: openSUSE Leap 15.5; RPi 1: FreeBSD 14-RELEASE; RPi 2: LibreELEC 11

anttimr

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1625
    • Profiili
Vs: Omia mietteitä
« Vastaus #13 : 09.09.08 - klo:22.48 »
Vika saattaa olla käyttäjän korvien välissä, mutta mun on vaikea hahmottaa Järjestelmä-valikon alla olevien Asetukset ja Ylläpito -valikkojen keskinäistä logiikkaa. Eikö pelkällä Hallintakeskuksella pärjättäisi. Sieltä löytyy kaikki tarvittava nopealla silmäyksellä.

On niissä oma logiikkansa. Asetukset-valikossa vaikutetaan sisään kirjautuneen käyttäjän omiin asetuksiin. Asetustiedostot ovat kotikansiossa ja käyttäjällä on niihin täydet oikeudet. Joten sudo-oikeuksien perään ei kysellä, kun asetusohjelmien kautta muokataan / kirjoitetaan kyseisiä tiedostoja.

Linuxit ovat aitoja monen käyttäjän järjestelmiä. Sisään kirjautuneiden käyttäjien laadusta ja määrästä riippumatta taustalla pyörii "systeemi": koko joukko lähinnä rootin omistamia prosesseja. Ylläpito-valikon työkaluilla valtuutettu käyttäjä pystyy vaikuttamaan näihin koko järjestelmän asetuksiin. Kohdasta riippuen tarvitaan ylläpitäjän oikeudet joko sudon tai Policykitin kautta annettuna.
Lisäksi Ylläpito-valikossa joitakin sinne loogisesti kuuluvia valvontatyökaluja, mutta koska niiden avulla vain luetaan systeemin tiedostoja - kirjoittamatta mitään - laajennettuja oikeuksia ei tarvita.

On ihan hyvä, että asetuksiin pääsee nopeasti suoraan paneelista menemättä erillisen ohjelman (sen hallintakeskuksen) kautta. Samaa mieltä olen kuitenkin siitä, että kokonaisuus on vaikeasti hahmotettava ja opittava. Itselläni on Asetukset + Ylläpito valikoissa 43 erillistä kohtaa, vaikka olen piilottanut turhimmat pois.1 Parin vuoden harjoittelun jälkeenkään tarvittavat kohdat eivät aina löydy selkäytimestä. Tosiaan Gnomen hankalimpia kohtia tuo Järjestelmä-valikon heikosti organisoitu rakenne. Eikä oppimista helpota se, että valikoiden sisältö muuttuu toisinaan jakeluversioiden välillä.

1  Vinkki:
Hiiren oikeaa paneelin valikkopalkin päällä ja pääsee muokkaamaan Sovellukset ja Järjestelmä valikoiden sisältöä.

Lainaus
Eikö KDE:tä ja Gnomea voisi pikkuhiljaa ruveta yhdistämään.
Tästä ei voi olla kuin eri mieltä. On rikkaus, että meillä on valittavissa GNOME, KDE, Xfce, LXDE...
SItäpaitsi projektit tekevät jo yhteistyötä mm. freedesktop.orgin puitteissa.
« Viimeksi muokattu: 09.09.08 - klo:23.13 kirjoittanut anttimr »
Ubuntu 12.10 Quantal Quetzal

Mohawk

  • Vieras
Vs: Omia mietteitä
« Vastaus #14 : 09.09.08 - klo:23.26 »
Lainaus
On rikkaus, että meillä on valittavissa GNOME, KDE, Xfce, LXDE... SItäpaitsi projektit tekevät jo yhteistyötä mm. freedesktop.orgin puitteissa.
Eräs toveri jo mainitsikin, että ohjelmat toimii olipa graafinen käyttöliittymä mikä hyvänsä. Eli ei siinä sitten ole mitään ongelmaa. Mä luulin, että se on joko-tai.

anttimr

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1625
    • Profiili
Vs: Omia mietteitä
« Vastaus #15 : 09.09.08 - klo:23.37 »
Lainaus
On rikkaus, että meillä on valittavissa GNOME, KDE, Xfce, LXDE... SItäpaitsi projektit tekevät jo yhteistyötä mm. freedesktop.orgin puitteissa.
Eräs toveri jo mainitsikin, että ohjelmat toimii olipa graafinen käyttöliittymä mikä hyvänsä. Eli ei siinä sitten ole mitään ongelmaa. Mä luulin, että se on joko-tai.

GNU/Linuxin puolesta pääsääntönä useimmissa asioissa on vapaus valita, yhdistellä, muokata, tehdä uutta...
Mutta käyttöliittymän kohdalla monenkin ajatusmaailma rajoittuu joko-tai tilanteeseen. :)
Ubuntu 12.10 Quantal Quetzal