Kirjoittaja Aihe: Mikropc:ssä (4/08) 18 sivua linux juttua  (Luettu 13508 kertaa)

peran

  • Vieras
Vs: Mikropc:ssä (4/08) 18 sivua linux juttua
« Vastaus #40 : 31.03.08 - klo:12.50 »
Mikä tahansa emulaattori on tiettyjen rajapintojen vaihtoehtoinen toteutus. Rajapinta on abstrakti käsite joka voi olla melkein mitä vain. Emulaattori kuulostaa huonolta, ja juuri tämän asian MikroPC:n toimittajakin toi ilmi.

Kyllä rajapinnalla on ihan eksakti merkitys ohjelmissa. Se on ohjelmien tai laitteiden välille muodostettu mahdollisesti sovittu pelisääntö. Esimerkiksi Kernelissä on sovittu rajapinta kovalevyille, jotta ohjelmat voisivat käyttää eri emolevyjen piirisarjoilla toteutettua IDE-väylässä olevia kovalevyjä tai jopa SCSI-väylässä olevia kovalevyjä samojen sääntöjen periaatteilla. Jos niillä ei olisi yhteistä rajapintaa, pitäisi jokaisen kovalevyn toiminta koodata jokaiseen ohjelmaan, ja tämä ohjelma saattaisi toimia jossakin IDE-väyläisessä kovalevyssä, muttei se toimisi SCSI-väyläisessä, ellei olisi yhteistä rajapintaa näille eri laitteille. Rajapinnassa kyseiset laitteet toimivat kuitenkin samoilla käskyillä.

Samalla tavalla Windowsissa on ohjelmallinen rajapinta, kuinka se käsittelee ikkunaa, listboxia, memoa tai comboboxia.
Samalla tavalla Winessä on ohjelmallinen rajapinta, kuinka se käsittelee ikkunaa, listboxia, memoa tai comboboxia.

Koska Wine ei emuloi, niin Wineä on turha kääntää muihin prosessoriympäristöihin. Koska windows-ohjelmat ovat natiiveja x86-prosessoriarkkitehtuurin ohjelmia, niin ne eivät toimisi PowerPC-tai Arm-ympäristöissä, koska Wine ei emuloi x86-prosessoriarkkitehtuuria.

mgronber

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1458
    • Profiili
Vs: Mikropc:ssä (4/08) 18 sivua linux juttua
« Vastaus #41 : 31.03.08 - klo:13.19 »
MikroPC:n toimittajaa ei voi arvostella sillä perusteella että teekkarivitsissä kerrotaan että Wine ei ole emulaattori.

Minä en väitä ettei Wine ole emulaattori koska sen nimikirjaimet ovat akronyymi lauseesta "Wine Is Not an Emulator." Se ei ole perustelu vaan pikemminkin muistisääntö.

Minä väitän ettei Wine ole emulaattori koska se on Windows API:n vaihtoehtoinen toteutus. Käytännössä se vastaa toimintaperiaatteeltaan melko hyvin Simple Directmedia Layer -kirjastoa (libsdl). Molemmat tarjoavat rajapinnan jonka kutsut välitetään alla olevalla järjestelmälle.

Lainaus
Eikö ReactOS ole myös jäljittelijä? Onko se emulaattori Windows-sovelluksille?

Wine on tiettyjen rajapintojen vaihtoehtoinen toteutus. Periaatteessa sen yhteydessä voidaan jossain määrin puhua emuloinnista vaikka termi kuulostaakin tuossa huonolta. Pelkällä kirjastorajapinnan toteuttamisella ei saada aikaiseksi emulaattoria.

Mikä tahansa emulaattori on tiettyjen rajapintojen vaihtoehtoinen toteutus. Rajapinta on abstrakti käsite joka voi olla melkein mitä vain.

Tässä yhteydessä puhutaan lähinnä kirjastorajapinnoista, jotka eivät mielestäni ole käsitteenä kovin abstrakteja. Emulaattorikaan ei minun mielestäni ole erityisen abstrakti termi vaikka sinä oletkin laajentamassa sitä kaikkiin vaihtoehtoisiin rajapintatoteutuksiin.

Ilmeisesti tuo kommenttisi pitää tulkita niin että sinusta myös ReactOS on emulaattori vaikka se on käyttöjärjestelmä.

Jos minä sovin kaverini kanssa jostakin yhteisestä binäärirajapinnasta ja hän kirjoittaa siitä toteutuksen Windowsilla ja minä Linuxilla niin kuka emuloi ja ketä?

Entä onko Windows XP emulaattori Windows 95:lle?

Lainaus
Emulaattori kuulostaa huonolta, ja juuri tämän asian MikroPC:n toimittajakin toi ilmi.

Toimittajan käyttämänä sana huono oli synonyymi pahalle, surkealle. Minun käyttämänäni se oli synonyymi väärälle, virheelliselle. Lisäksi käytin sitä eri sanan yhteydessä.

Sillä ei ole mitään merkitystä kuulostaako emulaattori hitaalta ja huonolta jos se on jo lähtökohtaisesti väärä sana.

Petri Y

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 186
    • Profiili
Vs: Mikropc:ssä (4/08) 18 sivua linux juttua
« Vastaus #42 : 08.04.08 - klo:22.14 »
joka paikasta loppu noi lehdet...  :(

no onneksi paikallisessa atk-kerhossa on tilattu toi lehti..

mutta eiköhän luulisi lehden toimitus saavan niin paljon positiivista palautetta,
jo pelkästään myynnistä luulisi näkyvän että saamme asiallisia linux juttuja lisää lehtiin...
- kaunis päivä asentaa ubuntu -