Kun olen ajanut jotain 3d-grafiikkaa hyödyntävää ohjelmaa (esim. Frets on Fire, TORCS, FlightGear, TuxRacer) kokoruututilassa, niin ohjelman suljettuani yläpaneelin oikeassa kulmassa olevat kuvakkeet (päiväys, kirjaudu ulos, latauksen/akkukäytön kuvake, säätiedote, järjestelmän tila, jne...) menevät aina väärään järjestykseen. Huomattavaa on, että olen aina valinnut "Lukitse paneeliin" kun olen laittanut kuvakkeet kohdillensa. Millähän tästä omituisuudesta pääsisi eroon?
Lisäksi minulla on muutenkin ongelmia 3D-ohjelmien kanssa. Esim. FlightGear ja TORCS toimivat sinänsä, mutta grafiikka on kauheaa. Taivaalla ja muilla pinnoilla vilkkuu kaiken aika kohisevaa rasterimaista kuviota, mikä tekee pelattavuudesta mahdottoman. Koitin tutkia ATI:n ajuritilannetta, mutta tälle kyseiselle (ks. alla) näytönohjaimelle ei käsittääkseni ole muita ajureita kuin vain Ubuntun mukana suoraan tulevat...? Voiko näytönohjain vain olla liian vanha? Työpöytätehosteet pyörivät oikein nätisti. Glxgears antaa tosin vain arvoja 580 - 650 fps...
Saisikohan näitä 3D-ohjelmia jotenkin pelittämään paremmin tällä koneella?
Ja tässä koneesta lisää tietoa:
-IBM T42 läppäri
-ATI Mobility Radeon 7500 näytönohjain
-käytössä Compiz Fusion ja Metacity-teemat
-Ubuntu 7.10