Näyttää olevan harmillisia murheita perusasennuksissa, mutta tässä juuri pariin kertaan kokeilleena kuinka asia parhimmillaan toimii - samalla ohjeeksi sitä tarvitseville. Skype 2.0 Beta ja Ubuntu 7.10.
1) Asensin Skype 2.0 Betan (Eli imuroin sen Skypen sivulta:
http://www.skype.com/intl/en/download/skype/linux/beta/. Kotikansioon tallentuneen tiedoston näppäys hiiren oikealla painikkeella ja klikkaus kohdasta Avaa ohjelmalla "GDebi-pakkausasentaja" ja skype asentaa itsensä)
2) Asensin Logitech Quikcam communicate STX:n USB- liittimeen. Avasin Skypen ja valitsin sen päävalikosta "options" -> video devices. Painamalla test-nappulaa tuli videokuva muutaman sekunnin viiveellä näkyviin merkiksi, että kamera toimii.
3) Kameran mikrofonin saa toimimaan avaamalla valikon sound devices ja kohdan sound In, joka pitää muuttaa vastaamaan USB liitintä (minulla USB Device 0x...) Sound out ja Ringing näyttää toimivan Default valinnalla, mutta voit niihin valita myös äänikorttisi (minulla SiS7012 plughw...). Valinnat jää päälle kun painat Apply. (Huom näkyviin tulee jostakin syystä kaksi vaihtoehtoa sekä USB:lle, että äänikortille, minulla toimi ne vaihtoehdot joissa oli teksit
plughw Voit tehdä koe soiton Skypelle ja kokeilla eri vaihtoehtoja ja että kaikki on kunnossa myös tästä ikkunasta (Make a test call). Kameran mikrofonin herkkyys taitaa parantua kun valitset yläpalkista "kaiuttimien kuvan" -->äänen voimakkuuden hallinta-->muokkaa--> ruksaa kohta "Mic Boost".
Lopuksi: asensin juuri Ubuntun CD-levyltä kovalevylle ja en ole hakenut vielä edes odottavia päivityksiä joten Skypen koeasennus oli ensimmäinen toimenpide. Siis mitään muita toimenpiteitä tai ajurien asentamista tai pakettiasennuksia ei Skypen ja ym kameran toiminta vaadi. Yleisesti ottaen lienee ennen ostoksia syytä tutustua netistä löytyviin luetteloihin ja käyttäjäkommentteihin toimivista kameroista, mp3-soittimista tms, jos käyttää linuxia.