Kirjoittaja Aihe: ctrl + alt + delete??  (Luettu 3602 kertaa)

teemukd

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 10
    • Profiili
ctrl + alt + delete??
« : 14.11.07 - klo:19.01 »
mitenkäs onko ubuntussa windowsista tuttua näppäin yhdistelmää ctrl + alt + delete vastaavaa näppäin yhdistelmää, kun ubuntu aina silloin tällöin jäätyy   + )

JTap

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 276
    • Profiili
Vs: ctrl + alt + delete??
« Vastaus #1 : 14.11.07 - klo:19.14 »
ctrl + alt + backspace ( eli askelpalautin <--) tappaa X-serverin ja pääsee takaisin kirjautumisikkunaan

raimo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4218
  • openSUSE Tumbleweed
    • Profiili
Vs: ctrl + alt + delete??
« Vastaus #2 : 14.11.07 - klo:19.15 »
mitenkäs onko ubuntussa windowsista tuttua näppäin yhdistelmää ctrl + alt + delete vastaavaa näppäin yhdistelmää, kun ubuntu aina silloin tällöin jäätyy   + )
Edellä (ja jälkeenpäin) mainitun lisäksi Ctrl+Alt+Del saattaa yllättäen sekin toimia,
mutta varmemmin lähtee tällä: Ctrl+Alt+SysyRq+B  vaatii hiukan sorminäppäryyttä. ;)

Kannattaa myös kokeilla pääseekö kirjautumaan toisena käyttäjänä, ja sitä kautta tappamaan
sudo killall -s KILL prosessin_nimi jumittavan prosessin.
Kirjautumaan pääset ehkä näppäimillä Ctrl+Alt+F2
Ja prosessit näet komennolla ps -A

Syytä jäätyilemiseen kannattaa etsiä myös /var/log -hakemiston lokeista, sillä Ubuntuhan ei syyttä jäädy. ;)
« Viimeksi muokattu: 14.11.07 - klo:19.26 kirjoittanut raimo »
Tietä käyden tien on vanki. Vapaa on vain umpihanki.
Aaro Hellaakoski

Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11453
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Vs: ctrl + alt + backspace
« Vastaus #3 : 14.11.07 - klo:19.20 »
No ainakin CTRL+ALT+BACKSPACE käynnistää X:n uudelleen ja sillä pääsee pois jumista. (HUOM! Ei käynnistä koko konetta uudelleen kuten CTRL+ALT+DEL windorkassa, (ainakin vanhemmissa) mutta auttaa silti = ei mene niin kauan)

EDIT: Ai vastasittekin, no sen siitä saa kun unohtuu laitteleemaan Windows Vistaa käyttö kuntoon (se käyttö jääkin sitten vähälle kun siihen koneeseen tulee rinnalle Ubuntu Gutsy 64 bit).
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

Jaune

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 481
    • Profiili
Vs: ctrl + alt + delete??
« Vastaus #4 : 14.11.07 - klo:19.24 »
Mulla on ruvennut hiljattain jämähtelemään kone totaalisesti, ei vastaa mihinkään näppäimiin/hiireen. Ja kovalevyn valo jää palamaan...

Jääkös tommosista jotain logeja johonkin jotta vois koittaa mettästää syytä? Toisaalta vähän rautavialtakin haiskahtaa...

raimo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4218
  • openSUSE Tumbleweed
    • Profiili
Vs: ctrl + alt + delete??
« Vastaus #5 : 14.11.07 - klo:19.34 »
Mulla on ruvennut hiljattain jämähtelemään kone totaalisesti, ei vastaa mihinkään näppäimiin/hiireen. Ja kovalevyn valo jää palamaan...
Muistipiirejä voisi ensin epäillä, haisee ihan sille. Jotenka aja muistitestiä pitkään, löytyy Grubin menusta.
Tietä käyden tien on vanki. Vapaa on vain umpihanki.
Aaro Hellaakoski

juyli

  • Vieras
Vs: ctrl + alt + delete??
« Vastaus #6 : 14.11.07 - klo:19.36 »
mitenkäs onko ubuntussa windowsista tuttua näppäin yhdistelmää ctrl + alt + delete vastaavaa näppäin yhdistelmää, kun ubuntu aina silloin tällöin jäätyy 
Myös ctrl-alt-del on määriteltävissä. Tuo tapahtuu /etc/inittab:in mukaan.
(Tähän siis pieni tarkennus: Ubuntu on rakentanut tuon oman tapansa käynnistää ajotasot käynnistyksessä, joten /etc/inittab tiedosto on korvattu muilla metodeilla.  Lisätietoja aiheesta Ubuntuissa komennolla man init.)

Mutta, jos esim. X kaatuu, eikä järjestelmä reagoi lainkaan näppäimistöön, voivat olla ratkaisut vähissä.

Viimeksi jokunen vuosi sitten X:n totaalinen kaatuminen (epämääräisen ajan kuluttua. Ehkä n. 3-4 tuntia) johtui näytönohjaimen kuumenemisesta. Toimi tuota ennen erittäin epäluotettavasti Windows-koneessa oleellisesti lyhyemmän ajan. Näytönohjain tosin oli vanha ja varmaankin jo tiensä päässä.
Eli mielestäni koneen lämmöt voivat johtaa epämääräisiin kaatumisiin siitäkin huolimatta, että myös bios saattaa
osata varoittaa asiasta ennen totaalikaatumisia.
« Viimeksi muokattu: 15.11.07 - klo:18.42 kirjoittanut juyli »

UbunTux

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2046
  • KubunTux
    • Profiili
Vs: ctrl + alt + delete??
« Vastaus #7 : 14.11.07 - klo:19.49 »
Kannattaa pistää memtest hyrräämään yön yli.
Mulla on ollut mystisiä graafisen puolen jäätymisiä Ctrl+Alt+SysyRq+k/e yhdistelmällä se yhdessä distrossa pelasti koko roskan ja piti vain kirjautua uudelleen toisessa distrossa ei mitään signaalia paremmasta. Nyt vika on mystisesti poistunut. Ainoa mitä tähän olen muuttanut on smplayerin toimiminen TV-soittimena kaffeinen sijaan.
Ilmeisesti oikeaoppinen järjestys SysRq näppäimen jälkeen olisi r,s,e,i,u,b. Tuo b kannattaa jättää viimeiseksi ja umountata aina ennen u:lla.
KDE neon
Uudempaa KDE:tä Ubuntulla

SuperOscar

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4008
  • Ocatarinetabellatsumtsum!
    • Profiili
    • Legisign.org
Vs: ctrl + alt + delete??
« Vastaus #8 : 14.11.07 - klo:20.00 »
Ilmeisesti Gnome on tässä suhteessa vakaampi kuin KDE (myönnän muristen): minulla kahdessa eri koneessa KDE jämähtelee vähän väliä, kun kone jää pidemmäksi aikaa käytöttä.

Tähän asti olen yleensä kirjautunut sloginilla toiselta koneelta ongelmakoneelle ja antanut siellä komennon kdeinit_shutdown, mutta täytyypä kokeilla noita SysRq-näppäinyhdistelmiäkin. Tuo sloginin onnistuminen kuitenkin todistaa, että itse Linux (eli ydin) pysyy todella hyvin pystyssä, vaikka X jumittaisikin.
pöytäkone 1, kannettavat 1–3: Debian GNU/Linux 12; pöytäkone 2: openSUSE Tumbleweed; NUC: openSUSE Leap 15.5; RPi 1: FreeBSD 14-RELEASE; RPi 2: LibreELEC 11

ilkkak

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 405
    • Profiili
Vs: ctrl + alt + delete??
« Vastaus #9 : 14.11.07 - klo:20.13 »
Mulla on ruvennut hiljattain jämähtelemään kone totaalisesti, ei vastaa mihinkään näppäimiin/hiireen. Ja kovalevyn valo jää palamaan...

Jääkös tommosista jotain logeja johonkin jotta vois koittaa mettästää syytä? Toisaalta vähän rautavialtakin haiskahtaa...

Hei
Jos saat ajettua top-komennon konsolista katso on wa -kohdalla iso luku. Itsellä strigi-työpöytähaun indeksointi tilttaa koko gutsyn. Johtuu siitä kun on kotikansioon kertynyt ajan kanssa kaikenlaista ja strigin indeksointi tuntuu vievän aikaa. Erityisen kettumaista tämä on koneissa, jotka on hitaamman linjan päässä kotikansiopalvelimessa.
Saattaa toki  jäätymiseen olla jokin oikea syykin :)

Petri Järvisalo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 579
    • Profiili
    • Kotisivut
Vs: ctrl + alt + delete??
« Vastaus #10 : 14.11.07 - klo:22.48 »
mitenkäs onko ubuntussa windowsista tuttua näppäin yhdistelmää ctrl + alt + delete vastaavaa näppäin yhdistelmää, kun ubuntu aina silloin tällöin jäätyy   + )
Edellä (ja jälkeenpäin) mainitun lisäksi Ctrl+Alt+Del saattaa yllättäen sekin toimia,
mutta varmemmin lähtee tällä: Ctrl+Alt+SysyRq+B  vaatii hiukan sorminäppäryyttä. ;)

Itseasiassa <Alt Gr> + <SysRq> + B riittää, muuta jos graafinen työpöytä jumittaa, kannattaa käyttää mieluummin
<Alt Gr> + <SysRq> + K yhdistelmää. Itse olen päässyt tällä takaisin graafiseen ympäristöö vaikka tuo alt kontroll backspace ei toimi, hiiri ei liiku eikä muutakaan tunnu tapahtuvan.


jos haluat
Lisää [ratkaistu] ketjun ensimmäisen viestin otsikkoon, kun ongelma on ratkennut.