Hei,
Yli kuukauden vanha viesti, joka osui nyt vasta silmiin. Uusi kun olen foorumia käyttämässä. Tässä kuitenkin muutama kommentti samaisen xe4500 kannettavan omistajalta.
Ensimmäisen pitää sanoa, että Linuxin asentaminen ko. kannettavaan ei ole muutaman viime vuoden aikana koskaan tuottanut erityistä päänvaivaa. Käytössä ovat olleet lähinnä Debian ja nykyään Ubuntu. Lisäksi olen käyttänyt Knoppix Live CD/DVD julkaisuja.
Havaitsin otsikossa mainittuja ongelmia oman kannettavani kanssa, kesällä ja yllättävää kyllä ko. ongelmat esiintyivät ensin käynnistettäessä Ubuntun 7.04 live CD:ltä. Itse ratkaisin ongelman lopulta niin, että käynnistin järjestelmän parametrilla acpi=off. Sammutus lähti minun tapauksessani liikkeelle aina vain bootissa ja kone ilmoitti kylmänäkin logien mukaan lämpötilaksi 128 astetta. Tämän jälkeen sammutus käynnistyi vaikka seuraavat lämpötilat olivatkin 40 asteen tienoissa. Jos kone ehti käynnistyä ennen ensimmäistä "128 piikkiä" ei se enää sammunut.
7.10 päivityksen jälkeen en ole ongelmaan enää törmännyt vaan kone on käynnistynyt aina kiltisti. Jokin parametri siis lienee asettunut kohdalleen?
Kuten ketjussa on jo mainittu ei sammutuksella ja todellisella lämpötilalla ollut mitään tekemistä toistensa kanssa. Asiaa sivuten en malta olla kertomatta, että tunnin käytön jälkeen oman koneeni tuuletin ei Linux käytössä viimeaikoina pysähtynyt yli 42 asteen lämpötilan takia. Otin ja purin koneen osiin pari viikkoa sitten jolloin puhdistin tuulettimen huolellisesti. Samalla korvasin prosessorin ja jäähdytyselementin välissä olevan, kärsineen oloisen "teipin" tavallisella pii-tahnalla. Seurauksena oli, että normaali käytössä koneen tuuletin käy vaihtelevasta ja Digi-TV:n katselu nostaa lämpötilat vain 59 asteeseen aiemman 79 sijaan. Puhdistusoperaatiolla ei siis kuitenkaan ollut vaikutusta 7.04 version sammumiseen.
T:Heikki