Kirjoittaja Aihe: Ubuntu ei pysy enää käynnissä!  (Luettu 3414 kertaa)

xtrava

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 13
    • Profiili
Ubuntu ei pysy enää käynnissä!
« : 16.09.07 - klo:20.35 »
Ubuntu lakkasi kokonaan vastaamasta kun yritin avata verkkolevyllä ollutta tiedostoa. Odottelin 15 minuuttia jonka jälkeen sammutin koneen väkisin kun en muuta keksinyt. Tästä ei Ubuntu tykännyt. Nyt kone pysyy vain hetken käynnissä ja antaa sitten ilmoituksen "Critical temperature reached 43°C" (lämpötila tuossa vaihtelee välillä 40-45 astetta) jonka jälkeen sammuttaa koneen.

Sain koneen pysymään käynnissä kun kirjoitin päätteessä sudo mv /sbin/poweroff /sbin/poweroff-

Nyt kuitenkin prosessorin tuuletin huutaa koko ajan täydellä vauhdilla puhaltaen aivan kylmää ilmaa. Lisäksi nettiyhteys ei enää toimi. Ubuntu väittää että verkkoyhteys on päällä mutta mikään ohjelma ei mene verkkoon.

Mitä minun pitäisi tehdä? Minulle kävi näin jo kerran aiemmin ja silloin en keksinyt muuta keinoa kuin asentaa Ubuntu uudelleen. Mutta ei tässä ole mitään järkeä että joka kerta kun järjestelmä jostain syystä jumiutuu, joudun asentamaan kaiken alusta. Juuri kun sain lähes kaiken toimimaan haluamallani tavalla monen päivän uurastuksen jälkeen! Järki menee ja hiukset päästä!

Koneena on HP:n vanhempi kannettava mallia XE4500. Prosessori P4-M 1.7Ghz ja keskusmuistia 1024Mt. Ubuntun versio 7.04. Apu olisi nyt kovasti tarpeen. Arvostus Ubuntua kohtaan varisee silmissäni kaiken aikaa. :)
hp omnibook xe4500 kannettava - P4-M 1,7Ghz - 1024Mt  - Dual-boot Ubuntu 7.04 & Windows XP

Marko Lavikainen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 130
    • Profiili
Vs: Ubuntu ei pysy enää käynnissä!
« Vastaus #1 : 17.09.07 - klo:10.13 »
Hankala sanoa, kun ei ole tuollaista eteen sattunut, mutta alla ainakin pari linkkiä asiasta:

http://forum.ubuntu-fi.org/index.php?topic=12321.msg88871
https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+source/linux-source-2.6.20/+bug/22336

moonstone

  • Vieras
Vs: Ubuntu ei pysy enää käynnissä!
« Vastaus #2 : 17.09.07 - klo:10.26 »
Mikähän näytönohjain on kyseisessä läppärissä?
edit. Radeonhan se...

https://wiki.ubuntu.com/LaptopTestingTeam/HPOmniBookXE4500

Ei kovinkaan hyvältä näytä kyseisen läppärin Linux tuki.
« Viimeksi muokattu: 17.09.07 - klo:10.30 kirjoittanut Aleksi Ikäheimo »

xtrava

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 13
    • Profiili
Vs: Ubuntu ei pysy enää käynnissä!
« Vastaus #3 : 17.09.07 - klo:11.58 »
Hankala sanoa, kun ei ole tuollaista eteen sattunut, mutta alla ainakin pari linkkiä asiasta:

http://forum.ubuntu-fi.org/index.php?topic=12321.msg88871
https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+source/linux-source-2.6.20/+bug/22336

Minun ongelmani ei ole prosessorin ylikuumeneminen, sillä ilma jota tuuletin puhaltaa on aivan kylmää. Tuuletin siis jumiutuu täydelle vauhdille heti käynnistysprosessin aikana vaikka kone olisi ollut monta tuntia suljettuna.

Minulla ei ollut mitään ongelmia ubuntun toimivuuden suhteen läppärissäni ennen tuota väkisin sulkemista. Jotain siinä tapahtui joka toi ongelmat mukanaan. Harmi kun tässä ei ole mitään "system restore" -toimintoa jolla voisi palauttaa järjestelmän ongelmaa edeltäneeseen tilaan. Onkohan sellaista lisäosaa olemassa?

Taidan asentaa ubuntun vielä kolmannen kerran ja otan heti levykuvan sen jälkeen kun se on hakenut ne 119 päivitystä netistä. On ainakin uudelleenasennus nopeampaa kun tuo ongelma tulee seuraavan kerran esiin.
hp omnibook xe4500 kannettava - P4-M 1,7Ghz - 1024Mt  - Dual-boot Ubuntu 7.04 & Windows XP

lompolo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 852
    • Profiili
Vs: Ubuntu ei pysy enää käynnissä!
« Vastaus #4 : 17.09.07 - klo:12.00 »
Aika alhaiselta vaikuttaa tuo 43°C kriittinen lämpötila  ??? Tuolla lämmöllä voisi tuuletin hyvinkin puhaltaa kylmää ilmaa.

Marko Lavikainen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 130
    • Profiili
Vs: Ubuntu ei pysy enää käynnissä!
« Vastaus #5 : 17.09.07 - klo:17.55 »
Voiskohan se sitten johtua jostain siitä, että kernel lukee väärin sensori-tietoja jossain vaiheessa. Onko Windowsin kanssa ollut vastaavia ongelmia?

igor_2

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 752
    • Profiili
Vs: Ubuntu ei pysy enää käynnissä!
« Vastaus #6 : 17.09.07 - klo:17.57 »
Nyt tulee ihan mutua, mutta tsekkaa nyt kuitenkin, että onko biossissa joku asetus jolla voit määritellä kriittisen lämpötilan jonka jälkeen kone sulkee itsensä.

xtrava

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 13
    • Profiili
Vs: Ubuntu ei pysy enää käynnissä!
« Vastaus #7 : 18.09.07 - klo:18.07 »
Voiskohan se sitten johtua jostain siitä, että kernel lukee väärin sensori-tietoja jossain vaiheessa. Onko Windowsin kanssa ollut vastaavia ongelmia?

Windowsin kanssa ei ole ollut vastaavia ongelmia, eikä Ubuntunkaan kanssa sen jälkeen kun asensin sen uudelleen toistamiseen. Täytyy vain toivoa ettei tule mitään sellaista vastaavaa virhetilannetta joka toisi ongelman takaisin. Tosin nyt minulla on Acronis Trueimagella tehty levykuva koneelta, joten palautus "tehdasasetuksille" käy tarvittaessa vartissa.

Sen verran olen tutustunut tuohon ongelmaan että tosiaan lämpötilarajojen muuttaminen biosista voi auttaa ongelmaan. Omalla kohdallani tässä on sellainen pulma, että HP:n biosit on tunnetusti hyvin riisuttuja eikä siellä ole mitään kohtaa millä pääsisi muuttamaan lämpötilarajoja tai tuulettimien toimintaa. Ajattelin kuitenkin päivittää biosin uusimpaan versioon jahka ennätän, hyvällä lykyllä siitä on apua.

Tuo 43 astetta todellakin tuntuu alhaiselta ellei sitten merkitse jotain järjestelmän (emolevyn) lämpötilaa. Mutta luulen että kyse on nyt jostain bugista, ei siitä että järjestelmässä todellisuudessa olisi ongelmia lämpötilojen kanssa.

Jään seurailemaan tilannetta. Vinkit ovat tervetulleita.
hp omnibook xe4500 kannettava - P4-M 1,7Ghz - 1024Mt  - Dual-boot Ubuntu 7.04 & Windows XP

brotkin

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4
    • Profiili
Vs: Ubuntu ei pysy enää käynnissä!ö
« Vastaus #8 : 28.10.07 - klo:22.00 »
Hei,

Yli kuukauden vanha viesti, joka osui nyt vasta silmiin. Uusi kun olen foorumia käyttämässä. Tässä kuitenkin muutama kommentti samaisen xe4500 kannettavan omistajalta.

Ensimmäisen pitää sanoa, että Linuxin asentaminen ko. kannettavaan ei ole muutaman viime vuoden aikana koskaan tuottanut erityistä päänvaivaa. Käytössä ovat olleet lähinnä Debian ja nykyään Ubuntu. Lisäksi olen käyttänyt Knoppix Live CD/DVD julkaisuja.

Havaitsin otsikossa mainittuja ongelmia oman kannettavani kanssa, kesällä ja yllättävää kyllä ko. ongelmat esiintyivät ensin käynnistettäessä Ubuntun 7.04 live CD:ltä. Itse ratkaisin ongelman lopulta niin, että käynnistin järjestelmän parametrilla acpi=off. Sammutus lähti minun tapauksessani liikkeelle aina vain bootissa ja kone ilmoitti kylmänäkin logien mukaan lämpötilaksi 128 astetta. Tämän jälkeen sammutus käynnistyi vaikka seuraavat lämpötilat olivatkin 40 asteen tienoissa. Jos kone ehti käynnistyä ennen ensimmäistä "128 piikkiä" ei se enää sammunut.

7.10 päivityksen jälkeen en ole ongelmaan enää törmännyt vaan kone on käynnistynyt aina kiltisti. Jokin parametri siis lienee asettunut kohdalleen?

Kuten ketjussa on jo mainittu ei sammutuksella ja todellisella lämpötilalla ollut mitään tekemistä toistensa kanssa. Asiaa sivuten en malta olla kertomatta, että tunnin käytön jälkeen oman koneeni tuuletin ei Linux käytössä viimeaikoina pysähtynyt yli 42 asteen lämpötilan takia. Otin ja purin koneen osiin pari viikkoa sitten jolloin puhdistin tuulettimen huolellisesti. Samalla korvasin prosessorin ja jäähdytyselementin välissä olevan, kärsineen oloisen "teipin" tavallisella pii-tahnalla. Seurauksena oli, että normaali käytössä koneen tuuletin käy vaihtelevasta ja Digi-TV:n katselu nostaa lämpötilat vain 59 asteeseen aiemman 79 sijaan. Puhdistusoperaatiolla ei siis kuitenkaan ollut vaikutusta 7.04 version sammumiseen.

T:Heikki

makro

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 76
    • Profiili
Vs: Ubuntu ei pysy enää käynnissä!
« Vastaus #9 : 29.10.07 - klo:10.01 »
Itselläni oli compag presario jossa oli kyseinen lämpöongelma joka ilmeni jos oli ladannut ubuntun 7.04 suoraan cd.ltä ja heti kun käynnisti koneen niin tuli ilmoitus liian suuresta lämpötilasta ja kone sammutti itsensä.Ongelmasta pääsin eroon lataamalla ensin version 6.10 cd.ltä ja sen jälkeen päivittämällä järjestelmän uudempaan.Nyt pyörii koneessa jo 7.10 eikä ole lämpö ongelmaa.Jostain syystä 7.04 ladattuna cd.ltä teki kyseisen lämpö ongelman ja kokeilin useammalla 7.04 cd.llä.
#460767