Kirjoittaja Aihe: Ongelmia kirjoittavan dvd:n kanssa  (Luettu 4093 kertaa)

Juhwetus

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 20
    • Profiili
Ongelmia kirjoittavan dvd:n kanssa
« : 18.02.06 - klo:14.41 »
Kävipä tuossa jokin aika sitten niin että yrittäessäni asentaa ubuntua en saanut asennuslevyä boottaamaan uudelta polttavalta dvd-asemaltani(benq DD DW1640), joten jouduin turvautumaan vanhaan cd-rw/dvd-komboon(joku LG:n asema) jotta sain ubuntun asennettua.  Jossain vaiheessa tuli kuitenkin tarvetta polttaa dvd-levyjä ja vaihdoin piuhat vanhasta asemasta tuohon uuteen. Ilmeisesti olen nyt saanut säädettyä tämän rikki koska tällä hetkellä jos käynnistän koneen ja dvd-asemassa on levy, saan läjän virheitä kohdassa initializin /dev/ ja käynnistys pysähtyy siihen.

Virheistä tarkemmin tässä:
 
  mount:
  Cannot read /etc/fstab: no such file or directory
  mount: mounting root/dev on /dev/.static/dev failed: no such...
  mount /dev on /root/dev failed:no such...
  target filesystem doesn't have /sbin/init

Kone käynnistyy kuitenkin normaalisti jos asemassa ei ole levyä käynnistyshetkellä.
Aikaisemmin levyjen lukeminen vielä toimi mutta nyt ei onnistu enää sekään.
Esimerkiksi yrittäessäni lukea levyä tiedostonselaimen kautta saan virheen: Valitun taltion liittäminen ei onnistu. Taltio on luultavasti muodossa jota ei voida liittää. (kyseessä on normaali video-dvd.)

  Warning: device /dev/hdd is already handled by /etc/fstab, supplied label is ignored
  mount: lohkolaite /dev/hdd on kirjoitussuojattu, liitetään vain luku -tilassa
  mount: wrong fs type, bad option, bad superblock on /dev/hdd,
         missing codepage or other error
         In some cases useful info is found in syslog - try
         dmesg | tail  or so

  Error: could not execute pmount

...ja mitäs vielä...
luonnollisesti fstabista dvd-asemaan liittyvät rivit:

#/dev/hdc        /media/cdrom0   udf,iso9660 user,unhide,noauto,umask=000   0   0
/dev/hdd   /media/cdrom0   udf,iso9660 user,unhide,noauto,umask=000   0   0

Vaihdoin tuon kommenttirivin tuohon alempaan koska järjestelmä->hallinta->levyt näytti että tuo dvd-asema tosiaan on /dev/hdd eikä hdc.
Ubuntu myös tunnistaa tuon dvd-aseman ihan oikein ja olen muistaakseni joskus saanut tuolla jotain poltettuakin ubuntun puolella. Ajattelin kuitenkin kysyä ohjeita täältä koska tähän mennessä olen saanut säädettyä tätä vain huonompaan suuntaan. Todennäköisesti ihan noobi virhe... mutta toivottavasti edes joku jaksoi lukea.

vipatus

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 8
    • Profiili
Re: Ongelmia kirjoittavan dvd:n kanssa
« Vastaus #1 : 20.02.06 - klo:11.02 »
Minulla on sama ongelma kuin sinulla, eli omistan Benq:n dvd aseman ja en saa sillä asennettua kubuntu 5.10-64bit.

imagen oon tarkistanut md5sum:lla ja se on oikein. Olen myös käynyt englannin kielisillä sivuilla ja siellä on ollut samantapaisia
ongelmia, mutta minä en oo saanut toimimaan asennusta vaikka oon yrittänyt eri bios asetuksia ja erilaisia boot-käskyjä vaikka en ymmärrä niistä mitään esim. noapic nolapic, acpi=off ym.

Voisko joku ystävällisesti kertoo mitä vois yrittää, ettei tarvis vaihtaa DVD-soitinta.

tuke81

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1667
    • Profiili
Re: Ongelmia kirjoittavan dvd:n kanssa
« Vastaus #2 : 20.02.06 - klo:15.58 »

  Error: could not execute pmount

...ja mitäs vielä...
luonnollisesti fstabista dvd-asemaan liittyvät rivit:

#/dev/hdc        /media/cdrom0   udf,iso9660 user,unhide,noauto,umask=000   0   0
/dev/hdd   /media/cdrom0   udf,iso9660 user,unhide,noauto,umask=000   0   0

Vaihdoin tuon kommenttirivin tuohon alempaan koska järjestelmä->hallinta->levyt näytti että tuo dvd-asema tosiaan on /dev/hdd eikä hdc.
Ubuntu myös tunnistaa tuon dvd-aseman ihan oikein ja olen muistaakseni joskus saanut tuolla jotain poltettuakin ubuntun puolella. Ajattelin kuitenkin kysyä ohjeita täältä koska tähän mennessä olen saanut säädettyä tätä vain huonompaan suuntaan. Todennäköisesti ihan noobi virhe... mutta toivottavasti edes joku jaksoi lukea.

Seon luultavasti hdd siksi että sinulla on jumpperit dvd-asemassasi slavena. En tiedä sekoittaako tämä sitten jotenki muuten järjestelmääsi, jos secondary masteri puuttuu(ei sen pitäisi). Mutta tuo mounttaus ongelma on niin moneen kertaan täällä käsitelty aihe, että siitä löytyy tietoa vaikka täältä. Joka tapauksessa kokeile umountata asema manuaalisesti sudo umount /media/cdrom0 ja kokeile sitten liittää se uudestaan sudo mount /dev/hdd /media/cdrom0(pistä joku levy toki sisään ensin).

Minulla on sama ongelma kuin sinulla, eli omistan Benq:n dvd aseman ja en saa sillä asennettua kubuntu 5.10-64bit.

imagen oon tarkistanut md5sum:lla ja se on oikein. Olen myös käynyt englannin kielisillä sivuilla ja siellä on ollut samantapaisia
ongelmia, mutta minä en oo saanut toimimaan asennusta vaikka oon yrittänyt eri bios asetuksia ja erilaisia boot-käskyjä vaikka en ymmärrä niistä mitään esim. noapic nolapic, acpi=off ym.

Voisko joku ystävällisesti kertoo mitä vois yrittää, ettei tarvis vaihtaa DVD-soitinta.

Tämä nyt voi johtua muustakin kuin dvd-asemasta, onkos käytössäsi dvd-image kun tarvitset dvd-asemaa, jos näin on kokeile kirjoittaa komennoksi live ja katso lähteekö homma pyörimään koneellasi livenä(siis käyttis pyörii dvd-levyltä eikä mitään asenneta koneelle).
Miksi tehdä jotain helposti, kun sen voi tehdä vaikeastikin...

vipatus

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 8
    • Profiili
Re: Ongelmia kirjoittavan dvd:n kanssa
« Vastaus #3 : 20.02.06 - klo:21.40 »
<<Tämä nyt voi johtua muustakin kuin dvd-asemasta, onkos käytössäsi dvd-image kun tarvitset dvd-asemaa, jos näin on kokeile <<kirjoittaa komennoksi live ja katso lähteekö homma pyörimään koneellasi livenä(siis käyttis pyörii dvd-levyltä eikä mitään asenneta <<koneelle).

Ei ole dvd-imagea. Tässä läppärissä ei ole dvd asemaa, vaan cd asema, niin en voi polttaa dvd-imagea ja kokeilla sillä :-[.
Oisko mitään muita ideoita? :- ???

tuke81

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1667
    • Profiili
Re: Ongelmia kirjoittavan dvd:n kanssa
« Vastaus #4 : 20.02.06 - klo:22.39 »
Liiski tuolta live-cd ja kokeile sillä. Kun nyt mainitsit että yrität asentaa ubuntua kannettavaan pitänee nyt mainita tämä sivu. Linuksen asentaminen kanettaviin ei ole mikään helpoin juttu. Siellä on yleensä hyvät ohjeet jos löydät oman kannettavasi. (esim yhdelle acerille  linux noapic nolapic acpi=off vga=771 pci=noacpi, voit kokeilla tuota itsellesikin)
Miksi tehdä jotain helposti, kun sen voi tehdä vaikeastikin...

vipatus

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 8
    • Profiili
Re: Ongelmia kirjoittavan dvd:n kanssa
« Vastaus #5 : 21.02.06 - klo:15.08 »
Liiski tuolta live-cd ja kokeile sillä. Kun nyt mainitsit että yrität asentaa ubuntua kannettavaan pitänee nyt mainita tämä sivu. Linuksen asentaminen kanettaviin ei ole mikään helpoin juttu. Siellä on yleensä hyvät ohjeet jos löydät oman kannettavasi. (esim yhdelle acerille  linux noapic nolapic acpi=off vga=771 pci=noacpi, voit kokeilla tuota itsellesikin)

Sorry, "vähän" epäselvästi kirjottelin tos aikasemmin. siis..en oo asentamassa sitä kannettavaan vaan aivan pöytäkoneeseen. Tuo pöytäkone on aivan uusi ja ainoastaan siinä on dvd-asema, mutta kun siinä ei oo käyttöjärjestelmää ollenkaan niin en voi sillä polttaa dvd-imagea. Tässä kannettavassa on windows ja polttava cd-asema millä nyt kirjottelen.

mutta, kokeilin kuitenkin tuota live cd:tä ja se teki aivan samanlailla kuin tavallinen asennus levy: elikkä asentimien osien luku cd:ltä epäonnistui!  ???


tuke81

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1667
    • Profiili
Re: Ongelmia kirjoittavan dvd:n kanssa
« Vastaus #6 : 21.02.06 - klo:17.40 »
Ahaa siis aivan korkkaamaton vehe. No nyt tarvitaan jo vähän enemmän tietoa kokoon panosta(sata vai pata ym.). Ja kokeilitkos noita asennusparametrejä linux noapic nolapic acpi=off vga=771 pci=noacpi. Viho viimeinen keino on asentaa  serveri asennuksena, muokata ohjelmavarastoista pelkät netti repot ja asentaa jälkeen päin ubuntu-desktop tai minkä nyt haluaakaan työpöytä ympäristökseen.
Miksi tehdä jotain helposti, kun sen voi tehdä vaikeastikin...

vipatus

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 8
    • Profiili
Re: Ongelmia kirjoittavan dvd:n kanssa
« Vastaus #7 : 24.02.06 - klo:11.47 »
moikka taas,

Teinpä semmosen jutun että vaihdoin benq DVD-aseman samsungDVD- asemaan ja asennus sitten onnistuikin kovalevyn osiointiin asti!!. Eli taas tarvis apua :-\.

asennus sujuu tähän asti:
kone pyytää tekemään levyosiot ja valitsen tyhjennä koko levy; SCI1 (0,0,0,0)(sda)-160.0GB ATA SAMSUNG HD.
 sen jälkeen kysyy tallenetaanko muutokset levylle? vastaan kyllä.
 Sitten ohjelma sanoo: luodaan tiedostojärjestelmä ext3 liitoskohdalle/levyosiolle n:ro 1... ja asennus jumittuu 45% kohdalle. ja menee tosi kauan että pääsee edes siihen kohtaan.

Mitähän tässä vois kokeilla? auttasko tähänki nuo asennusparametrien käyttö...pitää varmaan kokeilla.

Kokeilin muuten ubuntun live-cd:tä ja se pelitti hyvin, paitsi olihan siinäkin semmoinen ongelma, että joillaki sivuilla oli tosi huonot värit, jotku viivat ja kirjaimet näkyi tosi epäselvästi. Johtusko se näytönohjaimesta vai mistä. Näytön resoluutiox laitoin 1280x1024.

Koneen kokoonpano:
 Samsung160GB SATA 7200RPM
 ASUS A8NE-FM
ASUS N6200TC PCI-E 64-256

vipatus

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 8
    • Profiili
Re: Ongelmia kirjoittavan dvd:n kanssa
« Vastaus #8 : 24.02.06 - klo:12.10 »
Hoksasin tässä kun vaihdoin tuon dvd-aseman niin Benq asema oli bios:ssa Secondary IDE slave ja tämä samsung minkä laitoin benq:n tilalle on secondary IDE Master, niin ajattelin vaan et oisko tuossa syy mix se nyt saa luettua  tuon aseman?