Kävipä tuossa jokin aika sitten niin että yrittäessäni asentaa ubuntua en saanut asennuslevyä boottaamaan uudelta polttavalta dvd-asemaltani(benq DD DW1640), joten jouduin turvautumaan vanhaan cd-rw/dvd-komboon(joku LG:n asema) jotta sain ubuntun asennettua. Jossain vaiheessa tuli kuitenkin tarvetta polttaa dvd-levyjä ja vaihdoin piuhat vanhasta asemasta tuohon uuteen. Ilmeisesti olen nyt saanut säädettyä tämän rikki koska tällä hetkellä jos käynnistän koneen ja dvd-asemassa on levy, saan läjän virheitä kohdassa initializin /dev/ ja käynnistys pysähtyy siihen.
Virheistä tarkemmin tässä:
mount:
Cannot read /etc/fstab: no such file or directory
mount: mounting root/dev on /dev/.static/dev failed: no such...
mount /dev on /root/dev failed:no such...
target filesystem doesn't have /sbin/init
Kone käynnistyy kuitenkin normaalisti jos asemassa ei ole levyä käynnistyshetkellä.
Aikaisemmin levyjen lukeminen vielä toimi mutta nyt ei onnistu enää sekään.
Esimerkiksi yrittäessäni lukea levyä tiedostonselaimen kautta saan virheen: Valitun taltion liittäminen ei onnistu. Taltio on luultavasti muodossa jota ei voida liittää. (kyseessä on normaali video-dvd.)
Warning: device /dev/hdd is already handled by /etc/fstab, supplied label is ignored
mount: lohkolaite /dev/hdd on kirjoitussuojattu, liitetään vain luku -tilassa
mount: wrong fs type, bad option, bad superblock on /dev/hdd,
missing codepage or other error
In some cases useful info is found in syslog - try
dmesg | tail or so
Error: could not execute pmount
...ja mitäs vielä...
luonnollisesti fstabista dvd-asemaan liittyvät rivit:
#/dev/hdc /media/cdrom0 udf,iso9660 user,unhide,noauto,umask=000 0 0
/dev/hdd /media/cdrom0 udf,iso9660 user,unhide,noauto,umask=000 0 0
Vaihdoin tuon kommenttirivin tuohon alempaan koska järjestelmä->hallinta->levyt näytti että tuo dvd-asema tosiaan on /dev/hdd eikä hdc.
Ubuntu myös tunnistaa tuon dvd-aseman ihan oikein ja olen muistaakseni joskus saanut tuolla jotain poltettuakin ubuntun puolella. Ajattelin kuitenkin kysyä ohjeita täältä koska tähän mennessä olen saanut säädettyä tätä vain huonompaan suuntaan. Todennäköisesti ihan noobi virhe... mutta toivottavasti edes joku jaksoi lukea.