Kirjoittaja Aihe: 3D-mallinnus linuxilla  (Luettu 5338 kertaa)

tahvo_tavallinen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 55
    • Profiili
3D-mallinnus linuxilla
« : 10.02.07 - klo:10.31 »
Eli kuten otsikossa seisoo, kaipaisin hieman lisätietoa asiasta. Tiedän kyllä, että esim. blender toimii kyllä linukalla, mutta mitä muita (mielellään ilmaisia) vaihtoehtoja on?

Itse olen käyttänyt enimmäkseen 3DS Maxia, josta on muodostunut se tietynlainen suosikki, johon on päässyt juurtumaan. Nythän on kuitenkin niin, ettei autodeskillä tueta vapaan lähdekoodin periaatteita, ja Maxin linuxversio jäänee haaveeksi. Nyt kun olen uutta konetta hankkimassa, tulisi löytää jokin vaihtoehtoinen sovellus, jonka käytön oppisi nopeasti, ja joka kykenisi seuraavaan:

-yli 2 miljoonan polygonin mallien renderöinnit kaatuilematta (toki tuo riippuu koneestakin, mutta kuitenkin ohjelman tulee osata hallita muistin käyttöä)
-Runsas valikoima animaatiotyökaluja (esim Maxin reactoria vastaava)
-Monipuolinen materiaalieditori (ensisilmäyksellä esim. Blenderin vastaava näyttää aika tönköltä)
-Efektigeneraattoreita (esim. Maxissa videopost, athmospherics, jne...)
-Ja tietenkin viimoisena tuo edellämainittu linux-tuki, ilmaisuus on vaan plussaa.

Koen olevani esim. 3Ds Maxissa niin pitkällä, että ohjelman vaihtaminen tuntuu jo hankalata. Näin on kuitenkin tehtävä, sillä en aio millään muotoa sortua Vistan käyttäjäksi. Käyttiksen ei kuulu imeä kaikkia mehuja tietokoneesta eikä käyttäjän lompakosta vaan joittenkin turhien multimediaominaisuuksien takia  ;D

Olen kokeillut mm. blenderiä, mutta jopa tutoriaalien jälkeen se tuntuu ainakin mesh-mallinnuksen puolelta erittäin tönköltä (ts. kaikki säädöt on "jemmassa", ja joutuu tekemään turhaa työtä kaiken löytämiseen). Lisäksi en ole löytänyt blenderillä tehtyjä kuvia, jotka yltäisivät esim. Maxilla tehtyjen tasalle realistisuudessa (toki kyse voi olla huonosta googletuksesta).

mcduck

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 250
    • Profiili
Vs: 3D-mallinnus linuxilla
« Vastaus #1 : 10.02.07 - klo:14.50 »
Samanlaista ohjelmaa etsin itsekkin, toistaiseksi olen kuitenkin joutunut boottaamaan windowsiin ja käyttämään Maxia, etenkin sen mainion materiaalieditorin tähden.

K3D:n asensin eilen, näytti ihan asialliselta mutta en ole vielä ehtinyt kummemmin perehtyä tuon ominaisuuksiin. (on muuten nimestä huolimatta GTK2-pohjainen ;))

edit: Mayasta on ainakin linux-versio jos kaupalliset ohjelmat kelpaavat.
« Viimeksi muokattu: 10.02.07 - klo:14.52 kirjoittanut mcduck »
42

Timo Jyrinki

  • Sr. Member
  • ****
  • Viestejä: 1260
    • Profiili
    • kotisivu
Vs: 3D-mallinnus linuxilla
« Vastaus #2 : 10.02.07 - klo:15.01 »
Blender lienee parasta mitä avoimena lähdekoodina saa, ja kyllä sillä IMO aika lailla muille pärjäävää grafiikkaa saa aikaiseksi kun on aikojen saatossa nähnyt kuvia, toki useimpien tekemät jutut ovat harrastelijatasoa. Täytyy kuitenkin muistaa, että uuden 3D-mallinnusohjelman kunnollisessa opettelussa voi hyvin kulua vuosi tai pari ennen kuin siitä on oppinut kaikki "konstit", joten ei voi kovin suoraan verrata ensituntumaa Blenderistä johonkin 3DSMaxiin jota on käyttänyt pitkään aiemminkin. Sen verran olen Blenderiä kokeillut että siinäkin löytyy kaikenlaisia pikavalintamahdollisuuksia aika moneen lähtöön, kun opettelee jostain dokumentaatiosta miten niitä käytetään, mutta suurta kokemusta ei ikävä kyllä vielä ole.

Eikös se 3DS Max:kin maksa jo aika maltaita, joten budjetti ei varmaan ihan nollissa kuitenkaan ole? Tosiaan suljetuista mutta Linuxilla toimivista tuotteista Maya lienee erittäin varteenotettava vaihtoehto jos Blender ei riitä, mutta uskoisin että Blenderilläkin kyllä saa lähes mitä vain aikaan kun jaksaa opetella. Käyttäjän taidot ne ratkaisevat kuitenkin enemmän kuin väline, vaikka sitten joissain ohjelmissa olisi tehty helpommaksi tehdä joitain asioita ilman että ymmärtää ihan kaikesta kaikkea.

Itse tuli joskus opeteltua Mayaa (koululla ja sitten kotona Linuxissa demoversio), ja ainoa mikä harmittaa nykyään että tuli opeteltua sitä eikä Blenderiä :)

tahvo_tavallinen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 55
    • Profiili
Vs: 3D-mallinnus linuxilla
« Vastaus #3 : 11.02.07 - klo:11.36 »
No siis ongelma on lähinnä siinä, että Maxiin on päässyt jotenkin juurtumaan, ja osaa sen jo niin hyvin, ettei ole asiaa, jota sillä ei osaisi tehdä, vaikka kokemusta kaikesta ei olisikaan. (olen vetänyt työkseni 3DS Max aiheisia kursseja).

Kyllä, kaupallisuus haittaa! Esim Max 9 maksaisi tällä hetkellä rapiat 5000 dollaria peruslisenssillä. Opiskelijalisenssin saisi edelleen 100 ekulla, mutta se on voimassa käsittääkseni vuoden tai pari. Edellisen maxin onnistuin hankkimaan suhteilla edelliseltä oppilaitokseltani (heillä oli pari ylimäärästä lisenssiä). Mayan kanssa on vähän sama juttu kuin blenderin, en oikein kyseistä ohjelmaa tunne. Ei siis liene kovinkaan järkevää mennä moista suinpäin hankkimaan...

Blenderistä vielä: Kyllä tuolla nyt perusjuttuja osaa tehdä, mutta kunnollisen materiaalieditorin (vai onko vaan piilossa) ja animaatiotyökalujen puute häiritsee. Osaisiko joku Blendun kanssa enemmän värkkäillyt neuvoa paremmin? Ne kotisivuilta löytyvät tutoriaalit ovat melko suppeita, eivätkä juuria auta asioihin, joista haluaisin tietää lisää.

Lisäksi suurehkon ongelman siirtymiselle muodostavat ne useat yli 2 miljoonan polygonin mallit, joita ei raaskisi alkaa uudelleen mallintamaan toisessa ohjelmassa. Kuitenkin mikäli uuden myllyn hankin, tulee siinä olemaan todennäköisesti ubuntu (toinen vaihtoehto olisi windows 2000). uusi tietokone olisi välttämätön suurempien HD-laatuisten renderöintien tekoon, mutta 3DS Maxin windows-uskollisuus luo tietynlaisen esteen

Melmacian

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 868
  • Ubuntu Hardy
    • Profiili
Vs: 3D-mallinnus linuxilla
« Vastaus #4 : 11.02.07 - klo:11.50 »
No siis ongelma on lähinnä siinä, että Maxiin on päässyt jotenkin juurtumaan, ja osaa sen jo niin hyvin, ettei ole asiaa, jota sillä ei osaisi tehdä, vaikka kokemusta kaikesta ei olisikaan. (olen vetänyt työkseni 3DS Max aiheisia kursseja).

Kyllä, kaupallisuus haittaa! Esim Max 9 maksaisi tällä hetkellä rapiat 5000 dollaria peruslisenssillä. Opiskelijalisenssin saisi edelleen 100 ekulla, mutta se on voimassa käsittääkseni vuoden tai pari. Edellisen maxin onnistuin hankkimaan suhteilla edelliseltä oppilaitokseltani (heillä oli pari ylimäärästä lisenssiä). Mayan kanssa on vähän sama juttu kuin blenderin, en oikein kyseistä ohjelmaa tunne. Ei siis liene kovinkaan järkevää mennä moista suinpäin hankkimaan...

Blenderistä vielä: Kyllä tuolla nyt perusjuttuja osaa tehdä, mutta kunnollisen materiaalieditorin (vai onko vaan piilossa) ja animaatiotyökalujen puute häiritsee. Osaisiko joku Blendun kanssa enemmän värkkäillyt neuvoa paremmin? Ne kotisivuilta löytyvät tutoriaalit ovat melko suppeita, eivätkä juuria auta asioihin, joista haluaisin tietää lisää.

Lisäksi suurehkon ongelman siirtymiselle muodostavat ne useat yli 2 miljoonan polygonin mallit, joita ei raaskisi alkaa uudelleen mallintamaan toisessa ohjelmassa. Kuitenkin mikäli uuden myllyn hankin, tulee siinä olemaan todennäköisesti ubuntu (toinen vaihtoehto olisi windows 2000). uusi tietokone olisi välttämätön suurempien HD-laatuisten renderöintien tekoon, mutta 3DS Maxin windows-uskollisuus luo tietynlaisen esteen
Tälläisessä tilanteessa en kyllä näe juuri mitään järkeä Windowsista pois siirtymiseen. Maxista ei ole ainakaan lähi aikoina tulossa linux-versiota ja uuden ohjelman opettelu aiheuttanee aika hurjan suuren työn. Tiedä vielä sitten  voiko noita 3ds maxin malleja konvertoida jotenkin blenderiin sopivaksi, uskaltaisin vähän epäillä...


lompolo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 852
    • Profiili
Vs: 3D-mallinnus linuxilla
« Vastaus #5 : 11.02.07 - klo:12.46 »
Elephants Dream on tehty Blenderillä. Se saattaa antaa ideoita Blenderin käyttöön.

http://orange.blender.org/

Lainaus
voiko noita 3ds maxin malleja konvertoida jotenkin blenderiin sopivaksi, uskaltaisin vähän epäillä...
Nopealla haulla löytyi ainakin tämä. En ole varma onko hyvä ohje, mutta ainakin konvertointi on mahdollista.
http://news.povray.org/povray.unix/thread/%3Cweb.43d77f42bab107963b24c6160@news.povray.org%3E/

Netissä olevat ohjeet ovat usein hyvin vaihtelevan tasoisia. Tähän sopisi hyvin linkki johonkin erittäin hyvään ohjeeseen, en vaan ole käyttänyt Blenderiä tai vastaavia ohjelmia.

panttu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 15
    • Profiili
Vs: 3D-mallinnus linuxilla
« Vastaus #6 : 25.02.07 - klo:23.33 »
Jos MAXista ei halua pois, mutta haliaa linuksiin, niin tuo saattaisi onnistua winen avulla. (arvaus)

Blender osaa lukea 3ds:n tiedostoja ja sen renderoijan voi vaihtaa parempaa kuten yafrayhin

Materiaalien teko ontuu, mutta Pythonia taitava voi tehdä ihmeitä, joten kannattaa googlata valmis scripti tai tehdä itse parempi.

Blenderiin paremmat ohjeet http://www.geneome.net/index.php/blender-tutorials/

jos vielä muita ohjelmia haluaa listaa, niin mainittakoon art of illusion, mutta sen ominaisuuksien määrä on pinehkö noihin aikaisempiin verrattuna, mutta käyttäminen verrattuna blenderiin huomattavasti parempi.
« Viimeksi muokattu: 25.02.07 - klo:23.35 kirjoittanut panttu »

tuke81

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1667
    • Profiili
Vs: 3D-mallinnus linuxilla
« Vastaus #7 : 26.02.07 - klo:23.59 »
Enpä oikein tiedä käykö tuo nvidian gelato. Ainakin sillä voi renderöidä vähän kaikenlaista, http://blogs.nvidia.com/gelato/2006/12/gelato_21_beta_.html. Tiedä sitten kuinka relevantti softa tuo on, koska en tiedä mitään 3d-mallinnuksesta enkä niihin tarkoitetuista ohjelmista, eikä ala pahemmin edes kiinnosta... hw:tä sen olla pitää
Miksi tehdä jotain helposti, kun sen voi tehdä vaikeastikin...

tahvo_tavallinen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 55
    • Profiili
Vs: 3D-mallinnus linuxilla
« Vastaus #8 : 31.07.07 - klo:11.13 »
Hmm... elikkäs helpoiten menisi, jos laittaisin tohon koneelle multiboottina vaikka win 2000 ja ubuntun, mallintaisin 3ds-maxilla windowsissa (ei kuitenkaan pysty renderöimään samaan aikaan), tallentasin ja konvertoisin, ja rendaisin linuxissa esim. powraylla. Winellä ei nähkääs saa maxia toimimaan linukassa, se on vaan valitettava totuus. Max kun mokoma tarvitsee c-zilla (meniköhän nimi oikeen)- nimisen taustalla pyörivän lisenssivarmennusohjelman toimiakseen.

Kari Argillander

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 437
  • Kubuntu - Hardy
    • Profiili
Vs: 3D-mallinnus linuxilla
« Vastaus #9 : 31.07.07 - klo:11.36 »
Onhan niitä piraattiversioita  ::)
Kaikkea täällä sanomaani saa käyttää public domain lisenssillä. Lainauksia ei saa käyttää ellei lainauksen lähde sitä salli. Tiedostoja ei saa käyttää ellei sitä erikseen sallita.

Jaune

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 481
    • Profiili
Vs: 3D-mallinnus linuxilla
« Vastaus #10 : 31.07.07 - klo:11.41 »
Onhan niitä piraattiversioita  ::)

Juuh, mutta varsinkin työkäytössä tuo piraattiversioitten kanssa kikkailu saattaa tulla arvaamattoman kalliiksi