Kirjoittaja Aihe: chmod asiaa?  (Luettu 2496 kertaa)

Marbo

• Käyttäjä
    • Profiili
    • Toimi.org
chmod asiaa?
« : 24.07.07 - klo:14.27 »
Moro,

Mites sais tiedostot silleen, ettei muut niitä servulla nää jos kirjautuu ftp:llä sisään mutta netis näkyis jos tietää tunnukset? Eli kun mulla on kotona serveri jossa on mun lisäks kaks käyttäjää molemmat kavereitani, sit jos laitan sinne servulle jotain sellasta mitä en haluu et muut näkee välttämättä kun ne kirjautuu sinne sisään. niin miten saan ne piiloon niinltä?

Linux user #460798

_Pete_

• Käyttäjä
  • Fufufuuffuuu
    • Profiili
Vs: chmod asiaa?
« Vastaus #1 : 24.07.07 - klo:14.32 »
Moro,

Mites sais tiedostot silleen, ettei muut niitä servulla nää jos kirjautuu ftp:llä sisään mutta netis näkyis jos tietää tunnukset?

Sikäli mikäli mielestäsi netti = www niin:

1) säätämällä ftp:n niin että sen kautta pääsee vain ja ainoastaan määrättyyn hakemisto hierarkiaan ts. sen kautta ei pääse esim. toisten kotihakemistoihin.

2) säätämällä salaiset tiedostot htaccessin (tai vastaavan) taakse.

Marbo

• Käyttäjä
    • Profiili
    • Toimi.org
« Vastaus #2 : 24.07.07 - klo:14.38 »
Moro,

Mites sais tiedostot silleen, ettei muut niitä servulla nää jos kirjautuu ftp:llä sisään mutta netis näkyis jos tietää tunnukset?

Sikäli mikäli mielestäsi netti = www niin:

1) säätämällä ftp:n niin että sen kautta pääsee vain ja ainoastaan määrättyyn hakemisto hierarkiaan ts. sen kautta ei pääse esim. toisten kotihakemistoihin.

2) säätämällä salaiset tiedostot htaccessin (tai vastaavan) taakse.

Joo no se on htaccesin takana , et salanan tietämällä pääsee kattoon sivuja, mut miten saan sen sit niin ettei muut nää mun tiedostoja?

Linux user #460798

SuperOscar

• Käyttäjä
  • Ocatarinetabellatsumtsum!
    • Profiili
    • Legisign.org
« Vastaus #3 : 24.07.07 - klo:14.40 »
Joo no se on htaccesin takana , et salanan tietämällä pääsee kattoon sivuja, mut miten saan sen sit niin ettei muut nää mun tiedostoja?

Sikäli kuin olen ymmärtänyt oikein, et mitenkään. Jotta tiedostot WWW:ssä ylipäänsä näkyisivät (olipa htaccessiä eli ei), niihin pitää olla kaikille lukuoikeudet.
pöytäkone 1, NUC: openSUSE Leap 15.6, kannettavat 1–3: Debian GNU/Linux 12; pöytäkone 2: openSUSE Tumbleweed; RPi 1: FreeBSD 14-RELEASE; RPi 2: LibreELEC 11

_Pete_

• Käyttäjä
  • Fufufuuffuuu
    • Profiili
« Vastaus #4 : 24.07.07 - klo:15.02 »
Sikäli kuin olen ymmärtänyt oikein, et mitenkään. Jotta tiedostot WWW:ssä ylipäänsä näkyisivät (olipa htaccessiä eli ei), niihin pitää olla kaikille lukuoikeudet.

ftpd:n pääsyn voi rajottaa tiettyyn hakemistoon ja sen alihakemistoihin, jos ei muuten niin chroottaamalla. Tällöin sen kanssa ei pääse noihin www-jaossa oleviin tiedostoihin.

SuperOscar

• Käyttäjä
  • Ocatarinetabellatsumtsum!
    • Profiili
    • Legisign.org
« Vastaus #5 : 24.07.07 - klo:15.49 »
ftpd:n pääsyn voi rajottaa tiettyyn hakemistoon ja sen alihakemistoihin, jos ei muuten niin chroottaamalla. Tällöin sen kanssa ei pääse noihin www-jaossa oleviin tiedostoihin.

What he said.

Eikä muutenkaan parane kiistellä tyypin kanssa, jonka post count on tasan 666 :D
pöytäkone 1, NUC: openSUSE Leap 15.6, kannettavat 1–3: Debian GNU/Linux 12; pöytäkone 2: openSUSE Tumbleweed; RPi 1: FreeBSD 14-RELEASE; RPi 2: LibreELEC 11