Kirjoittaja Aihe: SOPIIKO UBUNTU MINULLE!  (Luettu 2789 kertaa)

Kuhitsu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 193
    • Profiili
SOPIIKO UBUNTU MINULLE!
« : 13.05.07 - klo:09.37 »
mui, olenhan tässä pariviikkoa jo taistellut ubuntun kanssa, taas meni kaikki uusiksi ja aloin miettimään...

eli, mitä tarvitsen koneelta. NETIN, MUSIIKKI, LEFFAT (olen leffa friikki ja vaimo katsoo tv:stä sarjoja joten katson kannettavalla leffoja). muutaman pelin, strategia ja tai rpg. yhden tai kaksi mättöä. kotisivut on ja niitä ylläpitää yksinkertaisella ohjelmalla.
 
Inhoan säätöä, koodausta etc.

inhoan wintoussia... macOS olisi ihanin mitä tiedän, mutta ei ole rahaa makkiä laittaa.

mitä sanotte siis, vieläkö jaksan/kannattaa asentaa ubuntua? tai keksiikö joku jonkin minulle vielä paremmin sopivan käyttiksen?
Lukihäiriö vaikeuttaa tekstin tuottoani,

"it spoke to the schizophrenic in me... well... two of them actually."

Astardot

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 142
    • Profiili
Vs: SOPIIKO UBUNTU MINULLE!
« Vastaus #1 : 13.05.07 - klo:09.41 »
Mikäs Ubuntun kanssa tökkii??

Itse olen aina pienellä virittelyllä saanut toimimaan hyvin.. ja kaiken saman teen ubuntulla kuin windowssillakin..
Tällä hetkellä on läppärillä Ubuntu käytössä ja sillä pyörii musa, leffat, sivujen ylläpito yms.

Vie kone jonnekkin asennettavaksi niin saat toimivan ubuntukoneen takaisin :P

Tai kerro tarkemmin mikä tökkii..

Jallu59

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3430
    • Profiili
Vs: SOPIIKO UBUNTU MINULLE!
« Vastaus #2 : 13.05.07 - klo:10.06 »
mui, olenhan tässä pariviikkoa jo taistellut ubuntun kanssa, taas meni kaikki uusiksi ja aloin miettimään...

eli, mitä tarvitsen koneelta. NETIN, MUSIIKKI, LEFFAT (olen leffa friikki ja vaimo katsoo tv:stä sarjoja joten katson kannettavalla leffoja). muutaman pelin, strategia ja tai rpg. yhden tai kaksi mättöä. kotisivut on ja niitä ylläpitää yksinkertaisella ohjelmalla.
 
Inhoan säätöä, koodausta etc.
inhoan wintoussia... macOS olisi ihanin mitä tiedän, mutta ei ole rahaa makkiä laittaa.
mitä sanotte siis, vieläkö jaksan/kannattaa asentaa ubuntua? tai keksiikö joku jonkin minulle vielä paremmin sopivan käyttiksen?


Kerrohan kaikki, mitä tiedät koneestasi, ainakin prosessori, sen kellotaajuus, keskusmuistin määrä, näytönohjain, näyttömuistin määrä,ja kiintolevyn koko. Yrittämäsi ubuntu-versio(7.04/6.10/6.06, desktop/alternate/server, Ubuntu/Kubuntu/Xubuntu)? Ei sen niin vaikeaa pitäisi olla, useimmilla menee heittämällä. Joku pieni perusasia nyt vain mättää. Olethan lukenut jo Wiki-kirjan ohjeet. Vaikka inhoat säätöä, niin persaukisten (kuten minäkin) täytyy hiukan nähdä joskus vaivaa korvatakseen rahan puutteen ;D Ja ei se nyt ihan mahdotonta sinullekaan ole, jos jo kaksi viikkoa olet jaksanut yrittää :)

T:Jallu59


Jari J. Lehtinen, Wanhempi (iki?)tietoteekkari & tietotekniikkakonsultti Turust, P4-HT / 3,0 GHz, Intel945 IGP 226MB & 4GBram & UbuntuStudio 14.04. Toshiba Satellie 50-C, i5 dual-core 2,3GHz, ubuntu-mate 16.04 LTS

Kuhitsu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 193
    • Profiili
Vs: SOPIIKO UBUNTU MINULLE!
« Vastaus #3 : 13.05.07 - klo:10.24 »
eikai se o lähinnä ku tää tiedostorakenne juttu.
kyllä tässä ku tunteroisen xp:llä pelittänyt nii alkaa jo kummasti tuntua että kyllä minä sen ubuntun vielä asennan takasi.
edgy-feisty mullon käytössä ollu, nyte kaatu systeemi kun koetin saada liitettyä uudenkovon... ilmeisimmin jokin käämi tuli tehtyä. nyte aattelin katsoa miten saisin mediat tuolta ntfs levyltä siirrettyä turvallisesti omalle osiolleen ubuntun käyttöön. eli pitää yrittää ennen asennusta perehtyä hommaan kovasti.
pitäisi vaan tajuta tuon gpartetin käyttö, ja miten sillä laitan osion varastokso tai jotain... menee näet tässä alkuunpääsyssä niin tehokkaasti ylihilseen.. melkein jo sain aikaisemmin asennettua kaiken kuntoon, vaan sitten olinkin kämmännyt juurikin asennuksenaikana.

eli jostain jos löytyisi eeerittäin selkeä ohje kuinka tehdä osionnin niin, että saan toiselle mediat turvaan tulevaisuudessa.
Lukihäiriö vaikeuttaa tekstin tuottoani,

"it spoke to the schizophrenic in me... well... two of them actually."

Squirrel

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 455
    • Profiili
Vs: SOPIIKO UBUNTU MINULLE!
« Vastaus #4 : 13.05.07 - klo:10.55 »
eli jostain jos löytyisi eeerittäin selkeä ohje kuinka tehdä osionnin niin, että saan toiselle mediat turvaan tulevaisuudessa.

Jos olet asentamassa uudestaan, niin asennusvaiheessa tee kaikki partitiot. Se on aika helppoa, valitset vain tyhjästä tilasta, painat enteriä, se kysyy kuinka iso partitio tehdään, filesysteemin (käytä ext3:sta), ja mounttauspisteen. Yritin googlettaa, mut ne löytänyt mistään kuvallista ohjetta.

http://sal-faq.sourceforge.net/html/tiedostojarjestelma.html
http://sal-faq.sourceforge.net/html/levyosioiden-liittaminen.html
Toivoisin tulevan päivä päivältä paremmaksi tietokoneen käyttäjäksi

eliasj

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4075
    • Profiili
Vs: SOPIIKO UBUNTU MINULLE!
« Vastaus #5 : 13.05.07 - klo:12.00 »
Kuhitsu: Olethan lukenut tai selannut Ubuntu Tutuksi wikikirjan? http://fi.wikibooks.org/wiki/Ubuntu_tutuksi

Hyviä pelejä: Sotapelejä: Wolfenstein Enemy Territory, Urban Terror
Roolipelejä: PlaneShift
alias vililikku

Kuhitsu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 193
    • Profiili
Vs: SOPIIKO UBUNTU MINULLE!
« Vastaus #6 : 13.05.07 - klo:12.03 »
Kuhitsu: Olethan lukenut tai selannut Ubuntu Tutuksi wikikirjan? http://fi.wikibooks.org/wiki/Ubuntu_tutuksi

Hyviä pelejä: Sotapelejä: Wolfenstein Enemy Territory, Urban Terror
Roolipelejä: PlaneShift

olen lukenut ja selannut :)

ja pelit on tuttuja, PLaneSHiftin asennus aiheutti aikaisemman romahduksen koneelle, mutta tiedän missä tein virheen mikä on lienee edistystä.
Lukihäiriö vaikeuttaa tekstin tuottoani,

"it spoke to the schizophrenic in me... well... two of them actually."

Risto H. Kurppa

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3024
  • Useita Kubuntuja ajossa.
    • Profiili
    • http://risto.kurppa.fi
Vs: SOPIIKO UBUNTU MINULLE!
« Vastaus #7 : 14.05.07 - klo:23.42 »
inhoan wintoussia... macOS olisi ihanin mitä tiedän, mutta ei ole rahaa makkiä laittaa.

Jos se pelkästä ulkonäöstä on kiinni niin..
http://www.taimila.com/ubuntuosx.php



:)

r
UUSI UBUNTUN KÄYTTÄJÄ: SÄÄSTÄ AIKAASI LUKEMALLA  -> TÄMÄ <-