1
Ubuntu Suomi ja yhteisöt / Vs: Lisää markkinointi-ihmisiä yhteisöstämme?
« : 22.04.09 - klo:00.04 »Kannustan kaikkia pientäkin mielenkiintoa asiaa kohtaan tuntevia liittymään joukkoon. Tehtävää on monenlaista, josta voi valita isompia, tai pienempiä juttuja mahdollisuuksiensa ja halunsa mukaan.
Markkinointi-toimiin osallistuvalta ei vaadita näyttöjä osaamisesta, tai kokemuksesta. Ikä-, ammatti-, rotu-, uskonto-, sukupuolirajoitteita ei ole. Tärkeimpänä edellytyksenä halu auttaa avoimien-ohjelmistojen leviämistä Suomessa. Yllyttäisin varsinkin markkinointi-, it-, kasvatus- ja sosiaalialan opiskelijoita ja ammattilaisia, sekä aloille aikovia miettimään mitä annettavaa teillä voisi yhteisölle olla (ideoita, kehitystä, käytännön toimia). Vähätellä ei myöskään voi oppimis- mahdollisuuksia ja onnistumisen tunteita, jonka osallistuminen voi tarjota.
estelyihin.
Markkinointi amatöörivoimin ole ihan ongelmatonta. Kokemattomalla mainostekstin tai -kuvan tekijältä saattaa syntyä jälkeä, joka ei ole hyväksi. Kuten muutkin Linux-distrot, Ubuntu kaipaisi terävämpää ja helpompaa brändiä. Ihmiset ovat tuskastuneita linux-käyttöjärjestelmien määrään. Ongelma on Ubuntullakin - on Kubuntu ja Xubuntu, joiden roolit on asianmukaisesti kuvattu kotisivuilla. Hyvän brändin luomiseen tarvitaan mm. seuraavaa
1. Brändin pitää olla systemaattine, selkeä ja pitkällä ajalla johdonmukaisesti toteutettu. Sen luonti on kollektiivityötä, jossa mietitään, mikä on simppeli, yksinertainen vastaus, jona Ubuntu tarjoaa tietokoneen käyttäjälle
2. Kilpailijoita ei saa julkisesti haukkua, vaikka siihen olisi usein aihettakin. Kilpailjan moittimen tuo helposti negatiivista sävyä tuotteen ympärille ja on siis brändille vahingollista.
3. Ei saa koskaan luvata mitään, mitä ei voi varmasti pitää.
4. Ubuntun visuaalista ilmettä, joka on erinomainen, kannattaa hyödyntää markkinoinnissa, jotta tuoe näyttää ensikertalaisenkin silmillä tutulta, jos hän on nähnyt verkossa sen kuvan.
5. Tuotteen perusominaisuudet, helppo ladata, helppo asentaa ja helppo käyttää, ovat hyviä markkinointiviestejä
6. Ubuntun ja Linuxin ohjelmistofilosofinen, tai sanoisinko suoraan "aatteellinen" puoli ovat hyviä myyntivaltteja tietekniikasta kiinnostuneille, mutta vanhemmalle ja vähän kyyniselle prospektille niillä ei ole paljon arvoa. Heihin vetoaa Ubuntulla saatava säästö.
Tässä vain muutamia ajatuksia, mutta mielestäni nämä saattaisivat toimia laveammalla käyttäjäkunnalla kuin nykyinen Ubuntu
.