Koska haluan pitää laskutustietoni varmassa tallessa, siirsin laskutus.sqlite:n Dropboxiin ja muutin vastaavan rivin .ini-tiedostosta ja hyvin pelaa.
Tietokantatiedoston sijannin voi määrittää myös itse ohjelmassa valitsemalla Lasku | Valitse yritys | Muokkaa ja muokkaamalla Tiedosto-kenttää.
-ALV-osuuden määrittely laskutusvaiheessa on hieman epämääräistä. Käytännössä itselläni on kaikki laskut ALV 23%, mutta en myy tuotteita, enkä kovin usein myöskään puhtaasti tuntimäärä * a-hinta -periaatteella vaan sovittuina projekteina. Tällöin huomasin hyväksi tavaksi saada alv:n kohdalleen siten, että lisäsin ensin mukamas tuotteen "Ohjelmistokehitys", muokkasin tuote-kohdan tyhjäksi, lisäsin selitteeseen projektista selityksen, määräksi 1, yksikön tyhjäksi ja a-hinnan sitten projektin hintaa vastaavaksi. Tällöin alalaidassa näkyvä ALV-osuus muodostui oikein. Jos taas en lisännyt tuotetta, vaan kirjoitin suoraan a-hinnan, ALV-osuudeksi tuli 0 euroa. ALV-osuuden valinnan saisi näkyvämmäksi, mikäli lisäisi tuohon vielä sarakkeen "ALV %", mutta menee se näinkin.
Ohjelmassa jokaiselle laskuriville on valittava jokin tuote, mutta sen voi jättää tulostamatta ja tulostaa pelkän selitteen (Lasku | Tulostusasetukset | Tulostetaan: Selite). ALV-kanta on valittava tuotekohtaisesti.
-Miten maksusuoritusten tuonti toimii? Mikä on formaatti? Saako nettipankeista tällaista formaattia pihalle suoraan? EDIT: ohjeissahan tuo näemmä lukee, joskin en ihan täysin ymmärrä:
Klikkaa ...-painiketta ja valitse valintaikkunasta sähköisen aineiston tiedosto. Tiedosto voi olla konekielinen tiliote, saapuvat viitemaksut -aineisto, Osuuspankin tapahtumaluettelo (.csv) tai Nordean tapahtumaluettelo (.txt). Valittuasi tiedoston maksusuoritusten tiedot ilmestyvät taulukkoon.
Ohjelma kohdistaa tapahtumaluettelossa olevat maksut viitenumeron perusteella laskutettuihin laskuihin. Osuuspankin ja Nordean tapahtumaluettelot saa ilmaiseksi verkkopankista.
Lisätään vielä yksi huomio: ohjelmaan upotetut ohjeet ovat kova sana. Eli esimerkiksi tuossa "maksusuoritusten tuonnissa" voisi olla ?-nappi, josta avautuisi yksinkertainen ohje, esimerkiksi tuo, että minkä pankin aineistot kelpaavat ja mikä on tarkalleen se csv-formaatti joka kelpaa. Eli tiivistettynä: integroidut ohjeet ovat hyvästä, erillisillä sivuilla olevat ohjeet "pahasta"...
/EDIT
Upotetut ohjeet ovat varmaankin helppokäyttöisempiä. Yritän lisäillä niitä ohjelmaan jossain vaiheessa.
-Edelliseen liittyen voisiko laskuista yksinkertaisesti pystyä ruksittamaan, että "tämä lasku on maksettu"?
Tällä hetkellä tämä ei onnistu yhdellä klikkauksella, mutta kahdella onnistuu. Klikkaa Muokkaa-painiketta laskussa, jonka haluat merkitä maksetuksi, ja sitten maksusuoritusten Lisää-painiketta. Tämä lisää laskun loppusumman suuruisen suorituksen.
Jatkokehitysideana tulee mieleen sähköpostilla lähetettävät pdf-laskut ja hieman laajemmat kirjanpitotoiminnot.
Tällä hetkellä laskut voi tallentaa PDF-tiedostoksi, mutta nämä tiedostot pitää lähettää käsin. Tulevissa versioissa ohjelmalla voidaan käynnistää sähköpostiohjelma automaattisesti, ja viestin liitetiedostoksi lisätään lasku PDF-tiedostona.
Jos haluaa saada ohjelmansa laajempaan käyttöön ja auttaa Linux käyttäjiä niin sovellus kannattaa tehdä LSB standardin mukaan eikä sitä kannata mainostaa vain ubuntulle joka on vielä pieni tekijä kaupallisissa toimissa. Kehittäjä pyysi palautetta tähän ketjuun ja se oli rakentavaa kritiikkiä jota annoin!
Lisään tämän viikon aikana levitysversioriippumattoman paketin ohjelman kotisivulle.