1
Ohjelmointi, palvelimet ja muu edistyneempi käyttö / Vs: Ohjelmoinnin aloittaminen
« : 19.08.11 - klo:08.39 »
En nyt halua lähteä kritisoimaan mitään, että mikä on oikea tapa kirjoittaa koodia ja mikä ei mutta omissa sovelluksissani en kyllä ole käyttänyt mitään kirjasto lähestymistä ja hyvin olen pärjännyt. Toki kirjoitan koodin siten, että selkeät osa-kokonaisuudet on jaettu omiin h/cpp tiedostoihin ja ne erotetaan selkeillä rajapinnoilla muusta koodin osasta mutta en ole nähnyt tarvetta omissa projekteissa että jokin osa-kokonaisuus pitäisi olla esim. DLL:ssä.
Ymmärrän kyllä että DLL lähestymiselle on tarvetta! Esimerkiksi työelämässä kun jokin sovellus tehdään niin voi olla että tuolloin on useita tiimejä jotka kirjoittavat koodia johonkin sovellukseen, tuolloin on luonnollista että koodi jaetaan siten, että yksi tiimi toimittaa yhden DLL:n jossa on tietyt rajapinnat ja tietty toiminnallisuus ja toinen tiimi toisen DLL:n jne. ja näistä muodostuu se killer applikaatio. Mutta kuten sanottua jos itse puuhastelee jotain omaa sovellusta omiin (ja ehkä muidenkin tarpeisiin) niin aika pitkälle tuolla modulaarisella ajattelullakin selviää ja siihen ei tarvitse DLL:iä.
Niin ja jos Qt:lla koodaat niin kyllä se sovellus pitäisi olla kohtalaisen helposti siirrettävissä alustalta toiselle johtuen siitä että Qt on "Cross-platform application and UI framework".
Englannin käyttäminen on hyvä tapa ja sitten jos dokumentaation haluaa generoida suoraan koodista niin siihenkin varmaan on useita tapoja kuten jo mainitut tai sitten esim. doxygen tai jokin muu, versionhallinnasta SVN on varmaan hyvä mutta niin on myös Git ... maailma on täynnä valintoja, mutta kuten muep kirjoitti "Tärkeintä oikeastaan on pyrkiä etenemään niin että homma on kivaa" pidä tuo mielessä ja lopulta omat tarpeet sanelevat hyvin pitkälti sen että mihin koodauksessa pitää keskittyä ja tarvitseeko jotain kirjasto, versionhallintaa ym. vai ei.
Ymmärrän kyllä että DLL lähestymiselle on tarvetta! Esimerkiksi työelämässä kun jokin sovellus tehdään niin voi olla että tuolloin on useita tiimejä jotka kirjoittavat koodia johonkin sovellukseen, tuolloin on luonnollista että koodi jaetaan siten, että yksi tiimi toimittaa yhden DLL:n jossa on tietyt rajapinnat ja tietty toiminnallisuus ja toinen tiimi toisen DLL:n jne. ja näistä muodostuu se killer applikaatio. Mutta kuten sanottua jos itse puuhastelee jotain omaa sovellusta omiin (ja ehkä muidenkin tarpeisiin) niin aika pitkälle tuolla modulaarisella ajattelullakin selviää ja siihen ei tarvitse DLL:iä.
Niin ja jos Qt:lla koodaat niin kyllä se sovellus pitäisi olla kohtalaisen helposti siirrettävissä alustalta toiselle johtuen siitä että Qt on "Cross-platform application and UI framework".
Englannin käyttäminen on hyvä tapa ja sitten jos dokumentaation haluaa generoida suoraan koodista niin siihenkin varmaan on useita tapoja kuten jo mainitut tai sitten esim. doxygen tai jokin muu, versionhallinnasta SVN on varmaan hyvä mutta niin on myös Git ... maailma on täynnä valintoja, mutta kuten muep kirjoitti "Tärkeintä oikeastaan on pyrkiä etenemään niin että homma on kivaa" pidä tuo mielessä ja lopulta omat tarpeet sanelevat hyvin pitkälti sen että mihin koodauksessa pitää keskittyä ja tarvitseeko jotain kirjasto, versionhallintaa ym. vai ei.