Kirjoittaja Aihe: (K)Ubuntu 6.08 vai Susen 10.2 ?  (Luettu 7535 kertaa)

eliasj

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4075
    • Profiili
Re: (K)Ubuntu 6.08 vai Susen 10.2 ?
« Vastaus #20 : 08.01.07 - klo:18.00 »
Lainaus
Kubuntu 6.10 tekee homman yhtä hitaasti kuin 6.06. Sama 14 sekunttia tulee aina, monen järjestelmäkäynnistyksen jälkeenkin. Mihin perustuvat puheet "Se on selvästi nopeampi kuin 6.06?"
Tuo etsintänopeustesti ei kerro käytännössä mitään järjestelmän nopeudesta.

Lainaus
Ainakin toistaiseksi Ubuntun virittäminen on minulle yhtä tuttua kuin Hebrean kieli, joten toivoisin kaikki valmiina asennuslevyllä.
Lue http://fi.wikibooks.org/wiki/Ubuntu_tutuksi/Ohjelmien_asentaminen_ja_pakettivarastot
« Viimeksi muokattu: 08.01.07 - klo:18.07 kirjoittanut Vililikku »
alias vililikku

lunatiC

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 459
    • Profiili
    • http://www.hurjatmopoilija.com/
Re: (K)Ubuntu 6.08 vai Susen 10.2 ?
« Vastaus #21 : 08.01.07 - klo:18.03 »
Gnome työpöydän asennus:
Koodia: [Valitse]
sudo aptitude install ubuntu-desktop
KDE:
Koodia: [Valitse]
sudo aptitude install kubuntu-desktop
XFCE:
Koodia: [Valitse]
sudo aptitude install xubuntu-desktop
Eipä se tuon vaikeampaa ole..

Jallu59

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3430
    • Profiili
Re: (K)Ubuntu 6.08 vai Susen 10.2 ?
« Vastaus #22 : 08.01.07 - klo:18.22 »
Josko oikein ymmärsin, siellä Netvistan käyttöpaikassa ei ole nettiyhteyttä, joten jotta y.m toimisi, täytyy raahata se pystytyksen ajaksi nettipiuhan ääreen. ;D

T: Jallu59
Jari J. Lehtinen, Wanhempi (iki?)tietoteekkari & tietotekniikkakonsultti Turust, P4-HT / 3,0 GHz, Intel945 IGP 226MB & 4GBram & UbuntuStudio 14.04. Toshiba Satellie 50-C, i5 dual-core 2,3GHz, ubuntu-mate 16.04 LTS

fossiili

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 785
    • Profiili
Re: (K)Ubuntu 6.08 vai Susen 10.2 ?
« Vastaus #23 : 10.01.07 - klo:08.40 »
On tietenkin hyvä vihjaista noviisille, että hän voisi itse hakea tietoa:
"Lue http://fi.wikibooks.org/wiki/Ubuntu_tutuksi/Ohjelmien_asentaminen_ja_pakettivarastot" 8)

Minä olen jo ko. oppaan suomenkielisen version parikin kertaa lukenut. Olen jopa kokeillut sen neuvoja, ilman tulosta. Eli kasvattavien kehoitusten lisäksi on fiksua antaa aloittelijalle samalla täsmälliset ohjeet, kuten lunatiC tekee - kiitos!

Usein se jolle neuvotaan on joko tyhmä, kiireinen tai väsynyt joskus kaikkia näitä. Hän on kiitollinen ohjeesta, jota heti voi soveltaa tai ainakin kokeilla.

Kokeilen ohjeita myöhemmin, sillä konevanhus, jolle Kubuntu (KDE ja XFCE) tulisi on ongelmallinen tapaus. Käynnistämien oli hankalaa, mutta WindowsXP toimi käynnistyksen jälkeen kohtuullisesti. Kovalevy oli asennettu pelejä täyteen. Raivasin vapaata tilee 28% ja eheytin XP:n työkalulla. Tämän jälkeen kone toimi erinomaisesti. Voi vain ihailla WindowsXP:tä!  Miten Linuxet olisivat pärjänneet yhtä hankalan koneen kanssa :P

Järkevintä olisi jättää vehje nykyiselleen, Norton Internet Security huolehtii hyvin tietoturvasta. Star Wars pelikin, jolle koneen resurssit eivät ohjelmakuvauksen mukaan riitä, toimii silti NetVista/XP vanhuksessa.

Valitettavasti laitteessa on jotain vikaa - tai ehkä sittenkin WindowsXPssä. Se käynnistyy kovalevyltä vasta monen yrittämisen jälkeen. Vika voi olla virtakytkimessä tai kovalevyssä. ostin uuden 40 Gigasen, mutta vaihto ei ehkä kannata. Minulla on pöytälaatikon perällä Intel Celeron 2.4 ja ainakin yksi 256 M muistikampa. 17" monitorikin lojuu vintillä. Tarvitsen enää emolevyn ja kotelon niin valmista on uuden Linux-koneen syntyä. Linux kasvatuksellisista syistä pojan perheelle.

fossiili

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 785
    • Profiili
Re: (K)Ubuntu 6.08 vai Susen 10.2 ?
« Vastaus #24 : 10.01.07 - klo:18.50 »
Ĺopulta kyllästyin WindowsXP:n epämääräiseen käynnistyvyyteen. Jotain vikaa vanhassa raudassa on, ehkä jokin emolevyn piireistä pätkii. Muisteissa ei pitäisi olla vikaa sillä olen ajanut kahteen kertaan Knoppixin muistitestin, eikä vikaa ollut.
Laitankin Linuxin koko kovalevylle. Uusi kovalevy on jo ostettu, mutta ei sitä tähän laatikkoon kannata tunkea. Aloitin Suse 10.2:n asennuksen, mutta se keskeytyi melko pian, ei saaatu luettua asennuslähdeDVDltä jotakin. Ehkä vanha DVD-asema ei pystynyt lukemaan kotipolttoista levyä.
Asensinkin Ubuntu 6.06 järjestelmän, jossa on valmiina Gnome ja KDE. Osa päivityksistä latautui, mutta sitten Ubuntu jumittui kuten Windows 98. Mikään ei auttanut, hiiri ei liiku, ei vaikuta Ctrl+Alt+F1...F7. Virtanapista virta poikki.
Käynnistäessä ei tule virheilmoituksia, ehkä journaloiva (?) tiedostojärjerjestelmä korjautuu. Toisenkin kerran hiirulainen juuttui. Minullahan on niitä kaksi, vasemmalla ja oikealla puolella. Nyt jätin Razer Diamondbackin pois USB-väylästä. Toinen hiiri on PS2-liittimessä. Toistaiseksi toimii :o

lunatiC

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 459
    • Profiili
    • http://www.hurjatmopoilija.com/
Re: (K)Ubuntu 6.08 vai Susen 10.2 ?
« Vastaus #25 : 10.01.07 - klo:19.09 »
Lainaus
Jotain vikaa vanhassa raudassa on, ehkä jokin emolevyn piireistä pätkii.

Konkat kannattaa ainakin tarkistaa. Ettei ole pullistunu tai valunu mähmät pihalle. Jos on ja kotoa sattuu löytymään kolvi niin ei muuta kun juottaa uudet tilalle.